• Anonym (Hopplös)

    Panik över vikten! Hjälp med snabba tips!

    Fick just se en bild på mig själv och tänkte ÄR DET DÄR JAG????

    Jag känner mig så ledsen nu! Jag kände knappt igen mig själv. Känner mig rätt fin och sådär, men så blev det bara en objektiv bild som en annan tagit, och då slog sanningen emot mig. Har gått upp ca 15 kg från min trivselvikt och MÅSTE ner nu.

    Ge mig era bästa tips. Klarar inte lchf.... det fungerar inte för min kropp, har testat. Men andra knep eller metoder som fått er att gå ner snabbt och mycket. Har så svårt att fortsätta hålla mig motiverad när viktminskningen blir l å n g s a m.

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Panik över vikten! Hjälp med snabba tips!
  • Anonym (Anine)

    Inte vad du vill höra men det finns inga genvägar eller quickfix till viktnedgång.

    Du måste göra av med fler kalorier än du stoppar i dig är det enda som gäller för en hållbar vikt.

    Så tänk över vad du faktiskt äter och rör på dig.

  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Anine) skrev 2019-03-22 10:40:42 följande:

    Inte vad du vill höra men det finns inga genvägar eller quickfix till viktnedgång.

    Du måste göra av med fler kalorier än du stoppar i dig är det enda som gäller för en hållbar vikt.

    Så tänk över vad du faktiskt äter och rör på dig.


    Gör det. Reggar allt jag äter i lifesum och ligger på underskott varje dag. Men det går så sjukt långsamt. Tränar 2-3 ggr i veckan, både kpndition och styrka. Har ett väldigt stillasittande jobb dock.
  • Deacon
    Anonym (Hopplös) skrev 2019-03-22 11:15:04 följande:

    Gör det. Reggar allt jag äter i lifesum och ligger på underskott varje dag. Men det går så sjukt långsamt. Tränar 2-3 ggr i veckan, både kpndition och styrka. Har ett väldigt stillasittande jobb dock.


    Hur många kalorier per dag får du i dig (inkl drycker)?
  • Anonym (Fia)

    När man reggar maten måste man regga allt, dvs det du steker i, skedarna du provsmakar, osv.

    Ett tips som hjälpt mig är mammafitness, följ henne på instagram så får man bra knep, tror man kan ha kostrådgivning och pt hos dem också.

  • Anonym (Svårt)

    Vet inte vilken ålder du är i ts men förbränningen blir sämre med åren. Min är kass och när jag ville gå ner 6 kg (hade otrolig hög kroppsfetthalt pga utebliven träning och svullande i nästan 20 år) så lag ja om till GI-kost och började springa. Sprang flera dagar i veckan och kämpade med maten och det tog sina 4 månader innan jag hade gått ner mina kilon. Att bränna lite och omvandla fettet till muskler tog bra mycket längre än så. Kämpar fortfarande med fettet inombords men det är så mycket bättre nu.
    Flera år senare håller jag vikten genom konstant träning och att inte släppa efter för småätandet.
    Tror inte på en quick fix.

  • Anonym (Hopplös)
    Deacon skrev 2019-03-22 11:22:48 följande:

    Hur många kalorier per dag får du i dig (inkl drycker)?


    Ska äta 1314 per dag men ligger oftast runt 1100
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Svårt) skrev 2019-03-22 11:31:13 följande:

    Vet inte vilken ålder du är i ts men förbränningen blir sämre med åren. Min är kass och när jag ville gå ner 6 kg (hade otrolig hög kroppsfetthalt pga utebliven träning och svullande i nästan 20 år) så lag ja om till GI-kost och började springa. Sprang flera dagar i veckan och kämpade med maten och det tog sina 4 månader innan jag hade gått ner mina kilon. Att bränna lite och omvandla fettet till muskler tog bra mycket längre än så. Kämpar fortfarande med fettet inombords men det är så mycket bättre nu.

    Flera år senare håller jag vikten genom konstant träning och att inte släppa efter för småätandet.

    Tror inte på en quick fix.


    Jo jag vet. Jag är 40 så jag antar att det blir svårare med åren. Märker att kroppen inte alla svarar så snabbt, men däremot åt andra hållet dvs upp i vikt är den jätteduktig på!
  • Scruffy

    Jag är 45 år och gick i höstas ner 10 kg med Viktväktarna.


    Körde bara online, för jag har inte tid att gå på möten, även om jag vet att det är bra. (Jag  har kört VV förrut så jag vet att det fungerra.


    Jag gick ner 2,2 kg första veckan. Det tog runt 10-11 veckor, så jag snittade 1 kg i veckan. Idag äter jag mycket enligt deras tänk och håller vikten fortfarande. 

  • Anonym (kvast)
    Anonym (Hopplös) skrev 2019-03-22 12:17:28 följande:
    Ska äta 1314 per dag men ligger oftast runt 1100
    det låter svinlite,ät mer och rör dig mer
  • Anonym (16-8)

    Jag kör periodisk fasta - äter mellan ca kl 12.00 och 20.00 varje dag. Det funkar ganska bra! 

    Men tänk på att det tar minst lika lång tid att gå ner vikten som det tog att gå upp dessa kilon, om du gör det i lugn och hälsosam takt. Trots det, så blir ju 0,5 kg i veckan över 25 kg på ett år! Så tänk positivt. 

  • Deacon
    Anonym (Hopplös) skrev 2019-03-22 12:17:28 följande:

    Ska äta 1314 per dag men ligger oftast runt 1100


    Jag kollade precis lite olika BMR-kalkylatorer och din energiförbrukning ligger mellan 1100-1200 kal/dag om du ligger i sängen varje dag. Siffrorna jag matade in var kvinna, 150 cm lång, väger 50 kg idag och ingen aktivitetsnivå. Du tränar en del och är förmodligen uppe och rör på dig varje dag. Utgår även ifrån att du väger mer än 50 vilket givetvis ökar din dagliga förbrukning. Om du bara äter 1100/kal per dag så ligger du väldigt lågt och om det inte syns (eller du märker något på din energinivå/kvicktänkthet) så är det väldigt märkligt. Är du strikt och håller detta varje dag under i alla fall några veckor för att hinna få effekt?

    Spontant skulle jag faktiskt säga ät mer (av rätt matt) så du får i dig mer enegi men sprid ut det över 5-6 mål under dagen. Son "kvast" skriver så ligger du väldigt lågt
  • Anonym (Inse)
    Anonym (Hopplös) skrev 2019-03-22 12:17:28 följande:

    Ska äta 1314 per dag men ligger oftast runt 1100


    Tror första steget är att du måste inse även sanningen kring ditt matintag. Med ovanstående kaloriintag blir det knappast 15 kg övervikt. Detta behöver du inse.

    Sedan är det dags att skrida till verket . Personligen anser jag en viktnedgång på 0,5 kg/v vara optimalt om man vill fungera normalt på vägen. För att nå detta behöver du ligga på ca 500 kcal underskott per dag (orkar inte hänvisa men googla så finner du). Hur lång är du och vad väger du? Är du en vanlig kvinna på 165 cm och 70 kg så tänker jag att det kan vara bra att ligga på 1700 kcal in och 2200 kcal ut. I princip alla kcal in ska bestå av vettig mat och stor andel grönt, din kropp kommer behöva massa vitaminer och mineraler för att orka omställningen. De flesta behöver öka vardagsmotionen, 30 min yoga på kvällen är mysigt men ger inte så mycket. Vilodagar kör du minst 1h powerwalk, träningsdagar lyfter du skrot på gymmet (eller liknande) men det är även viktigt att du tycker det är skoj. Långsiktiga mål måste vara skoj på vägen annars lär man hoppa av vid motgångar.
  • KurtKoben
    Anonym (Hopplös) skrev 2019-03-22 11:15:04 följande:
    Gör det. Reggar allt jag äter i lifesum och ligger på underskott varje dag. Men det går så sjukt långsamt. Tränar 2-3 ggr i veckan, både kpndition och styrka. Har ett väldigt stillasittande jobb dock.
    Egentligen det som är boven för dig med ett stillasittande jobb. Var själv tidigare inom restaurang och väldigt small, fastän både drack öl och käkade onyttigt princip dagligen. Idag ett stillasittande jobb och började gå upp i vikt, fastän ingen öl alls längre och helt lagt om kosten till långt midre fett. 
    Man bör röra sig lite hela tiden under dagen för att hålla vikten och om möjligheten finns att bara göra lite linggymnastik typ 5-10 min varje timme under arbetsdagen, så kommer detta göra mer effekt än gymmet 2-3 gånger i veckan. 
    Ett tips är ju också att dagligen börja med morgongymnastik hemma typ 15 minuter. Det är både nyttigt för hälsan, samt kommer hjälpa till på längre sikt med att hålla vikten. Du hitar gott om träningsvideos på youtube.
    Du behöver se över kosten och hitta speciellt där det finns dolt socker och få bort detta. Sedan hoppa över allt socker i drickande form typ i kaffe odyl.
    Vinterhalvåret är ju också lättare att gå upp delvis för man ofta har mindre lust att röra sig ute, men sedan svettas man mindre. 
    Är själv nästan nere i den ursprungliga vikten jag hade och känner mig bekväm i.
  • Anonym (Kcal)

    1200 kcal per dag, 5 dar i veckan och träna 3ggr i veckan funkar för mig. Gått ner 8 kg på det och har ungefär min idealvikt nu. Använd app och väg allt du äter tills du fått bra ögonmått. Byt ut det mesta av pasta/ris/potatis mot haricot verts, broccoli, morötter, aubergine etc med lite keso till istället för sås så blir man hyffsat mätt. Inte pga lchf utan för att det inte är lika kaloritätt.

    Äter ingen frukost, bara kaffe, 450kcal lunch (halva tallriken grönsaker) 450kcal middag (typ samma) och 300kcal gotte på kvällen (väg noga) på vardagarna. På helgen långpromenad och lite friare kost inom rimliga gränser.

    Det måste vara en livsstil så formar kroppen om sig under ca ett års tid. Ingen Quick fix! Sen när du har bra vikt kan man ändra siffran lite, tex till 1450kcal/dag.

Svar på tråden Panik över vikten! Hjälp med snabba tips!