• Anonym (Lotta)

    Svårt för min sambos dotter

    Hej!

    Har ett bekymmer som jag går runt och har ångest för, behöver lite råd eller om någon känner igen sig?

    Jag har 2 barn en 15 årig tjej och en kulle på 22 som studerar just nu och bor inte hemma.

    Jag och min kille har varit ihop i 5 år,han har en dotter på 12 år jag har haft en 2 rummare länge och han har velat klämma sig in hos mig direkt när min son var bortrest, jag var aldrig så förtjust i det, men kunde inte alltid säga nej. Eftersom hans dotter inte kan sova i egen säng så sover hon med honom nu i min sons rum när min son är borta.

    Han har en lägenhet som han hyr ut men har bara tillgång till ett rum.

    Han har försökt vänja av henne ett fåtal ggr av sova själv , men det blir hysteri och det går ej.

    Hos mamman fungerar det likadant. Hon har också separations ångest varje gång hon lämnar ena föräldern och kan gråta och oroa sig i dagar, mest hos mamman och ibland när hon ska lämna pappan.

    Jag bad honom att ta henne till psykolog för ett par år sen , hon gick dit ett par ggr, sen hände inget igen!

    Jag är trött på detta och vet inte om jag över huvud orkar med detta!

    Jag har svårt att tycka om flickan, och det har jag jättedåligt samvete för, hon bodde med pappa i hans lägenhet och hade eget rum men hon vägrade sova där.

    Hon får göra som hon vill äter knappt nån mat bara korv och pannkakor som tur är nåt!

    Har svårt för hans sätt att uppfostra henne, blir så irriterad på allt!

    När hon inte får som hon vill så vill hon inte komma till pappan, det har varit massa problem med det fram och tillbaka, under åren.

    Ska man bara låta barnet sova med sina föräldrar tills hon inte vill pga att hon känner som hon gör eller hur går man tillväga?

    Jag blev uppfostrad väldigt strikt men ett för tidigt vuxen ansvar med 2 föräldrar med alkoholproblem.

  • Svar på tråden Svårt för min sambos dotter
  • cleoeme

    Men är flickan "normal"? Det låter faktiskt som om det kan finnas en bakomliggande sjukdom eller diagnos..

  • Anonym (m)

    Se till så att du och killen har varsin bostad. Så kan du umgås på den nivå du orkar med hans dotter. Han kan bo hos dig de veckor han är barnfri om du vill.
    Låt pappan ta hand om sin dotter.

  • Lilyje

    Jag hade sagt följande.

    Han kan vara hos dig när han är barnledig, din sons rum är sonens rum och ska inte agera gästrum när han är borta. Vill din kille sova hos dig när han har dottern så får han komma på en annan lösning än att dom ska sova i din sons rum.

    Vad har tösen för diagnos? En normal 12 åring går att prata med och komma fram till hur hon ska sovsvi egen säng.

    Din karl får ta tag i det och sluta att sjåpa sig!


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • TriC

    Att en pappa sover med sin 12-åriga dotter känns nästan på gränsen till incestuöst. Hon är helt enkelt för gammal för att dela säng med sin pappa! 

  • Anonym (släng ut dom)

    Oj. 
    Du har en 15-åring också säger du. Och ni har en tvårummare. Var bor 15-åringen? 

    Den här pappan och hans 12-åring känns sjukt. Faktiskt. Det är en sak att man sover ihop ibland om man som 12-åring behöver lite närhet. Men detta känns sjukt. Och märkligt också att hon har sån separationsångest från båda föräldrarna. Något är riktigt fel. 

    Hon är otroligt bortskämnd, och jag begriper fullt ut att du blir irriterad. Jag har haft en liknande upplevelse med en relation. Det höll i ett år. Sen orkade inte jag. Och jag hade TVÅ barn som jag försökte fostra, men den här tjejen hade inga regler what so ever. Och de sov också tillsammans.

    Du, se till att ni är särbos och träffas sen när ni är barnlediga. Det där håller inte. Jag tror också att 12-åringen är svartsjuk, och det där är ett fantastiskt sätt för henne att se till att ni två vuxna inte sover ihop när hon är med.

  • Anonym (styvförälder)

    Fast nej det låter inte som hon bara är bortskämd och curlad.
    Det här låter som något mer allvarligt.
    Hon kan han någon slags diagnos eller drag av diagnos eller så 
    har något traumatiskt hänt som inte är bearbetat.
    Hon måste få hjälp av någon, hur gick föräldrarnas skilsmässa till?
    Blev den stökigt ? om inte är det något annat.
    Kan föräldrarna samarbeta bra eller är dom osams?
    Sånt kan påverka men hon har ju fastnat i något.

    Även om man är bortskämd och curlad och inte vill hjälpa till med saker och liknande så brukar man i alla fall inte vilja dela säng med sin pappa när man är 12 år och han en sådan separationsångest. Det är inte normalt.

    Börja med att söka hjälp hos skolpsykolog eller liknande. Hennes ångest kommer inte att bara gå över av sig självt.

  • Anonym (styvförälder)

    Jag menar att din kille och flickans mamma ska söka hjälp hos skolpsykolog eller liknande för fickan.
    Du har dina barn att ta hand om, du har ju en egen 15 åring som också ska må bra och hon måste tycka att det är jobbigt om din killes dotter är så beroende av sin pappa och dom ska bo hos er i en tvåa.

  • Anonym (Lotta)

    Nu har jag fått en 4 rummare så jag har 3 sovrum, så vi har alla fått ett eget sovrum jag, min 15 åring och min son.

    Nu bestämde hon själv att hon vill va hos pappan mera men då har dem bott i den lägenhet som är hans i 1,5 år, förr bara 4 dgr/vecka, sen har han bott hos mig resterade dagar.

    Men nu vill han att dem ska vara här och Vi pratade om det, och jag sa okej stanna över helgen för att vi ska försöka umgås tillsamman men han stannar hela veckan här.

    Så jag börjar vantrivas i relationen igen.

    Nämnde det också men känner mig så elak att säga att jag inte vill det.

    Jag försöker vara vänlig mot flickan men känner att hon inte gillar mig alls heller, så det känns väldigt obehagligt! Ibland är jag irriteirriterad och vill bara gå in i mitt rum när hon är hos oss.

    Och hon måste känna av det också.

  • Anonym (Lotta)

    Mina barn har sin pappa boende på Cypern så dem åker alltid dit på loven.

Svar på tråden Svårt för min sambos dotter