• DVQ

    Jag försöker hålla min personliga konsumtion på en hållbar nivå

    Ja, som rubriken lyder: Jag försöker hålla min konsumtion på en nivå som är hållbar för klimatet. Jag är långt ifrån där än och kommer inte att vara "där" förrän politikerna vaknar och tar sitt ansvar då en hel del av våra gemensamma utsläpp styrs av politiska beslut.

    Men jag har kommit en bra bit på vägen och tar gärna emot frågor.

  • Svar på tråden Jag försöker hålla min personliga konsumtion på en hållbar nivå
  • Anonym (diver)

    Så vad gör du då? Vad gör du inte? Dupstrar du? Handlar begagnat? Köper klimaträtt kött och hållbart viltfiske? Närproducerade kläder?

  • DVQ
    Anonym (diver) skrev 2019-03-22 16:04:11 följande:

    Så vad gör du då? Vad gör du inte? Dupstrar du? Handlar begagnat? Köper klimaträtt kött och hållbart viltfiske? Närproducerade kläder?


    Ja, jag handlar en del begagnat men framför allt försöker jag hålla nere min klädkonsumtion och satsa på mer klassiska kläder som håller länge.

    Äter nästan bara vegetariskt och lite kött som inte är alltför klimatskadligt.

    Dumpstra har jag aldrig gjort även om jag inte har något principiellt emot det. Är lite för äckelmagad för närkontakt med sopor, hehe.
  • Anonym (hus)

    Hur bor du?
    Hur tänker du kring förpackningar?
    Hur gör du med presenter?

    Jag bor i hus och försöker också att konsumera hållbart. Jag köper inte till mig själv om jag inte behöver det och jag försöker att alltid titta över begagnatmarknaden först (undantaget strumpor och underkläder).

    Men sen vi flyttade till hus från lägenhet känns det som att jag konsumerar mer. Vi har tex köpt en gräsklippare (batteridriven) och en elektrisk häcksax, då vi både har stor gräsmatta och mycket häck. Det kändes lättare när man bodde i lägenhet. Om jag orkade skulle jag försöka låna saker snarare än att köpa (tex borrmaskin), men där är vi inte riktigt än.

    Vi återvinner alla förpackningar, men jag blir ändå beklämd över hur stor mängd det blir. Vi är bara två i hushållet och köper inte så mycket storpack eftersom vi inte vill slänga mat.

  • DVQ
    Don3 skrev 2019-03-22 16:33:33 följande:

    Så vad har du för elavtal?


    Jag håller faktiskt just nu på att titta över det efter att ha varit låst vid ett mindre bra avtal. Men det lutar åt att det blir ETC el.
    Anonym (hus) skrev 2019-03-22 19:15:24 följande:

    Hur bor du?

    Hur tänker du kring förpackningar?

    Hur gör du med presenter?

    Jag bor i hus och försöker också att konsumera hållbart. Jag köper inte till mig själv om jag inte behöver det och jag försöker att alltid titta över begagnatmarknaden först (undantaget strumpor och underkläder).

    Men sen vi flyttade till hus från lägenhet känns det som att jag konsumerar mer. Vi har tex köpt en gräsklippare (batteridriven) och en elektrisk häcksax, då vi både har stor gräsmatta och mycket häck. Det kändes lättare när man bodde i lägenhet. Om jag orkade skulle jag försöka låna saker snarare än att köpa (tex borrmaskin), men där är vi inte riktigt än.

    Vi återvinner alla förpackningar, men jag blir ändå beklämd över hur stor mängd det blir. Vi är bara två i hushållet och köper inte så mycket storpack eftersom vi inte vill slänga mat.


    Jag bor i lägenhet. Men inser att det inte är ett alternativ för alla.

    Jag blir också beklämd över alla förpackningar. Jag försöker undvika dem så gott det går genom att t ex göra så mycket mat som möjligt från grunden och hitta nya användningsområden för förpackningar innan de slutligen återvinns. Ett urdiskat smörpaket kan till exempel fungera som matlåda i kylen.

    Sedan finns en gräns för hur mycket jag orkar göra också ska erkännas. Där tycker jag politiken borde ta ett större ansvar när nu inte företagen gör det.

    Presenter då... jag köper inte så många eller dyra presenter. Jag och min familj brukar kanske köpa en bok till varandra eller något som vi vet att mottagaren har användning av till jul. Sedan har jag som princip att använda de presenter som jag faktiskt får även om de råkar ha "fel" färg eller liknande.
  • Don3
    DVQ skrev 2019-03-22 21:53:28 följande:

    Jag håller faktiskt just nu på att titta över det efter att ha varit låst vid ett mindre bra avtal. Men det lutar åt att det blir ETC el.


    Vad är det med solkraft som lockar?

    Varför skulle det vara det bästa för klimatet?
  • DVQ
    Don3 skrev 2019-03-23 13:22:56 följande:

    Vad är det med solkraft som lockar?

    Varför skulle det vara det bästa för klimatet?


    Det jag gillar med ETC el är att en del av ens elräkning går direkt till nya solcellsinvesteringar. Jag köper alltså inte bara förnybar el, utan jag bidrar till nya investeringar.

    Sedan är inget energislag helt optimalt och det är inte nödvändigtvis så att solel är bättre än andra förnybara energislag, men det finns potential att bygga ut solenergi i Sverige och då bidrar jag gärna till det.
  • Anonym (rut)
    DVQ skrev 2019-03-22 21:53:28 följande:
    Jag håller faktiskt just nu på att titta över det efter att ha varit låst vid ett mindre bra avtal. Men det lutar åt att det blir ETC el.
    Anonym (hus) skrev 2019-03-22 19:15:24 följande:

    Hur bor du?

    Hur tänker du kring förpackningar?

    Hur gör du med presenter?

    Jag bor i hus och försöker också att konsumera hållbart. Jag köper inte till mig själv om jag inte behöver det och jag försöker att alltid titta över begagnatmarknaden först (undantaget strumpor och underkläder).

    Men sen vi flyttade till hus från lägenhet känns det som att jag konsumerar mer. Vi har tex köpt en gräsklippare (batteridriven) och en elektrisk häcksax, då vi både har stor gräsmatta och mycket häck. Det kändes lättare när man bodde i lägenhet. Om jag orkade skulle jag försöka låna saker snarare än att köpa (tex borrmaskin), men där är vi inte riktigt än.

    Vi återvinner alla förpackningar, men jag blir ändå beklämd över hur stor mängd det blir. Vi är bara två i hushållet och köper inte så mycket storpack eftersom vi inte vill slänga mat.


    Jag bor i lägenhet. Men inser att det inte är ett alternativ för alla.

    Jag blir också beklämd över alla förpackningar. Jag försöker undvika dem så gott det går genom att t ex göra så mycket mat som möjligt från grunden och hitta nya användningsområden för förpackningar innan de slutligen återvinns. Ett urdiskat smörpaket kan till exempel fungera som matlåda i kylen.

    Sedan finns en gräns för hur mycket jag orkar göra också ska erkännas. Där tycker jag politiken borde ta ett större ansvar när nu inte företagen gör det.

    Presenter då... jag köper inte så många eller dyra presenter. Jag och min familj brukar kanske köpa en bok till varandra eller något som vi vet att mottagaren har användning av till jul. Sedan har jag som princip att använda de presenter som jag faktiskt får även om de råkar ha "fel" färg eller liknande.
    Jobbar på bibliotek och i julas kom det ett par som gav bort lånade böcker i julklapp. Den som fick boken fick liksom lämna tillbaka den när tiden vart slut. Kul tips. 
  • DVQ
    Anonym (rut) skrev 2019-03-23 14:54:14 följande:

    Jobbar på bibliotek och i julas kom det ett par som gav bort lånade böcker i julklapp. Den som fick boken fick liksom lämna tillbaka den när tiden vart slut. Kul tips. 


    Det gäller bara att den som får julklappen inte slarvar med att lämna tillbaka boken så man står där med böterna ????
  • Anonym (DD)

    Anser du att Greta Thunberg bör kanoniseras av påven för sina insatser för mänskligheten och hennes förhindrande av jordens undergång om 10 år?

  • DVQ
    Anonym (DD) skrev 2019-03-23 15:16:18 följande:

    Anser du att Greta Thunberg bör kanoniseras av påven för sina insatser för mänskligheten och hennes förhindrande av jordens undergång om 10 år?


    Nej, jag är ateist.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (DD) skrev 2019-03-23 15:16:18 följande:

    Anser du att Greta Thunberg bör kanoniseras av påven för sina insatser för mänskligheten och hennes förhindrande av jordens undergång om 10 år?


    Tyvärr lär inte lite strejkande förändra någonting på så kort sikt som 10 år. Hade varit skönt om det var så enkelt.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (DD) skrev 2019-03-23 15:16:18 följande:

    Anser du att Greta Thunberg bör kanoniseras av påven för sina insatser för mänskligheten och hennes förhindrande av jordens undergång om 10 år?


    Tyvärr lär inte lite strejkande förändra någonting på så kort sikt som 10 år. Hade varit skönt om det var så enkelt.
  • DVQ
    Anonym (Trötter) skrev 2019-03-24 10:00:31 följande:

    Tyvärr lär inte lite strejkande förändra någonting på så kort sikt som 10 år. Hade varit skönt om det var så enkelt.


    Nej, men vad har vi för val mer än att försöka?
Svar på tråden Jag försöker hålla min personliga konsumtion på en hållbar nivå