• Anonym (..)

    Vilka "kan" man bjuda på dop?

    Vi skulle gärna ha en lite större dop för vår dotter och förutom familj bjuda en hel del vänner. Jag funderar dock på om det är uppskattat att bli bjuden på dop? Eller är folk i allmänhet inte så intreserade av andras barndop och mer kan känna att det är jobbigt att behöva hitta på en ursäkt att inte gå? Jag har pratat med mina närmaste kompisar och de tycker absolut det är kul att bli bjuden, men de är ju "partiska" i egenskap av just nära kompisar som skulle bli bjudna även om vi väljer ett mindre dop... Jag tycker att det liksom vid jämna födelsedagsfester är ett perfekt tillfälle att kunna introducera folk i vår bekantskapskrets för varandra. Alla verkar ha små dop häromkring, så jag funderar på om vi tänker fel =/ 

  • Svar på tråden Vilka "kan" man bjuda på dop?
  • Anonym (K)

    Jag är ledsen, men dop är inget som uppskattas att bli bjuden på om man inte är nära barnet som ska döpas, och knappt ens då. Bjud bara familj och dom som är intresserade, är mitt råd.

  • Anonym (Hanna)

    Vi bjöd in alla våra vänner och hela makens familj/släkt (farfars kusin osv). Men vi bor i ett katolskt land där dop är väldigt viktigt så det är ju lite skillnad.

    Personligen så skulle jag inte se nått konstigt med att bli inbjuden till en vän / bekant / släktings dop, utan mer uppskattat att de tänker på mig och bjuder in.

  • Fjäril kär

    Du kan givetvis bjuda vem du vill och hur många du vill. Om folk faktiskt uppskattar inbjudan och kommer beror på din egen umgängeskrets och hur nära de står barnet.

    Dop är i regel inte prioriterat för de som inte har nån anknytning alls till barnet , det är ju inte en 50-års fest liksom.

    Det är många som avstår dop och sen missar att föräldrarna faktiskt gifter sig samtidigt. Just för att det "var ju bara ett dop".

  • Anonym (nej)
    Anonym (..) skrev 2019-03-22 15:50:26 följande:

    Vi skulle gärna ha en lite större dop för vår dotter och förutom familj bjuda en hel del vänner. Jag funderar dock på om det är uppskattat att bli bjuden på dop? Eller är folk i allmänhet inte så intreserade av andras barndop och mer kan känna att det är jobbigt att behöva hitta på en ursäkt att inte gå? Jag har pratat med mina närmaste kompisar och de tycker absolut det är kul att bli bjuden, men de är ju "partiska" i egenskap av just nära kompisar som skulle bli bjudna även om vi väljer ett mindre dop... Jag tycker att det liksom vid jämna födelsedagsfester är ett perfekt tillfälle att kunna introducera folk i vår bekantskapskrets för varandra. Alla verkar ha små dop häromkring, så jag funderar på om vi tänker fel =/ 


    Jag skulle nog tacka nej till dop om det inte var släkt eller nära vänner. Dop är inget jag skulle prioritera och jag tycker inte att det skulle vara ett bra tillfälle att träffa nya människor heller.

    Om ni vill sammanföra era bekantskapskrets så är någon annan fest att föredra. Jämn födelsedag, inflyttningsfest eller liknande. Om ni vill ha barn med på tillställningen så kan ni kanske ordna något utomhus med lite aktiviteter och buffé så kan man mingla och göra nya bekantskaper. 
  • Grusibrallan1
    Anonym (K) skrev 2019-03-22 15:54:06 följande:

    Jag är ledsen, men dop är inget som uppskattas att bli bjuden på om man inte är nära barnet som ska döpas, och knappt ens då. Bjud bara familj och dom som är intresserade, är mitt råd.


    Håller helt med. Att gå på dop är något som man genomlider av ren artighet. Det är ju ingen direkt spännande tillställning.
  • Anonym (Anna)

    Tycker dop är en trist tillställning eftersom det är på dagtid och utan alkohol. Skulle bara gå på dop om en nära vän eller nära släkting höll i det, för deras skull. Om jag inte hade annat inplanerat förstås.

  • Anonym (Anna)

    Speciellt då jag inte är det minsta religiös eller troende.


    Anonym (Anna) skrev 2019-03-22 18:53:51 följande:

    Tycker dop är en trist tillställning eftersom det är på dagtid och utan alkohol. Skulle bara gå på dop om en nära vän eller nära släkting höll i det, för deras skull. Om jag inte hade annat inplanerat förstås.


  • EmberEyes

    Du kan ju bjuda vem du vill; brevbäraren, kassören på ICA, grannens nästkusin, kollegan från sommarjobbet 1997 osv.

    De flesta i sekulariserade Sverige har ganska lite intresse av dop, det är inte direkt höjden av underhållning att kolla på en snubbe som duttar vatten på en skrikande bebis. (ja, jag raljerar)

  • Anonym (...)

    Dop är oftast ganska uppstyltat så många gillar det inte. Först kyrkligt och sedan kortare fika på någon gård med presenter.

    Ha isf typ fest med dop eller något. Bröllop tex brukar ju bli festligt och avslappnat i slutet. Kan ni göra något liknande?

Svar på tråden Vilka "kan" man bjuda på dop?