• frökenfri

    En trött bonusmamma

    Hej alla!

    Jag behöver verkligen lätta på mitt hjärta och kanske få lite input ifrån er kloka människor där ute. Jag ska försöka göra historian så kort jag kan. För tre år sedan träffade jag en kille vars son då var sex år gammal. Min kille hade då varit skild i snart ett år. Hans tidigare förhållande var turbulent och de var bägge överens om att gå skilda vägar. Samtidigt då träffade hon en ny som hon gifte sig med och flyttade ihop med.

    Vi tog det lite stilla och lärde känna varandra, och jag fick lära känna hans barn på hans villkor (jag är själv skilsmässobarn o vet att jag avskydde vuxna som bara klampade på o gjorde sig till). Efter ett tag flyttade vi ihop. Jag o hans son fick redan från början en väldigt fin kontakt. Självklart är man osäker i början som bonusmamma o jag (tyvärr i efterhand) överöste denna lille kille med uppmärksamhet o saker att hitta på tillsammans. Många runt oss sa ofta att vi gjorde för mycket med honom vilket jag till slut insåg även själv. Upptäckte även ganska tidigt att han hade väldigt svårt att sysselsätta sig själv o gärna sökte uppmärksamhet på märkliga vis. Hade någon av oss vuxna suttit på toa mer än en kvart blev han orolig o ville komma in, han fick rejäla utbrott om något inte gick som han ville, han hade en period när han tvättade sig konstant, väldigt blyg o rädd för saker. Slog han sig kunde han gråta i timmar. Han berättade mer än gärna för alla han träffade vart o hur han slagit sig, ville gärna ha plåster även om han inte blödde. Även väldigt svårt för förändringar. Ett exempel var att han alltid la sina kläder på kvällen i soffan vilket gjorde att man inte kunde sitta där utan att flytta dem. Jag försökte lite stilla med att man kunde lägga dem i fåtöljen i hans rum men det ville han inte för det har han aldrig gjort. Märkte även att han knappt aldrig lekte med någon kompis och skolan tyckte han mest var tråkig. Nog om det. Sommarlovet kom ett halvår senare. Plötsligt i slutet så ville han vara mer hos sin mamma (vi hade vv). Är det det han behöver så absolut, sa vi. Han förklarade det med att vi inte gjorde något med honom. Det var då det värsta började. Så fort han kom till oss började han räkna tiden när han skulle till sin mamma. Han fick svårt att somna. Och då rejält. Minns att jag en kväll fick ta upp honom i knät o andas ihop för att han knappt fick luft. Många kvällar slutade det med att vi fick köra hem honom till mamman. Detta pågick länge o gör än idag vilket såklart har tagit väldigt hårt på oss alla. Kan tillägga att hans mamma o sambo har asperger o mamman även en borderline-diagnos i bottnen (jag har inga åsikter om diagnoser i sig). Saken är den att mer än 1,5 år senare så har han fortfarande kvällar och nätter där han ropar på oss allt mellan 7-20 ggr för att han inte kan somna, han gråter o kan inte säga vad som är fel. På dagarna vill han att vi ska sysselsätta honom helst hela dagarna. Utan tv/platta kan han sitta rätt upp o ner o inte veta vad han ska göra. Kan tillägga att jag o hans pappa har en väldigt sund relation, vi är lugna, spralliga o håller på rutiner. Jag har sedan dag ett sagt att självklart att barn kommer före - med andra ord, har jag alltid tagit steg tillbaka när jag märkt att de behövt egen-tid på något vis. Jag bara känner hur jag knappt orkar med detta mer. Vad gör vi för fel?

    Finns såklart mycket mer i den här kråksången men jag börjar så..

  • Svar på tråden En trött bonusmamma
  • ALM82

    Hej!

    Usch vad det låter jobbigt.
    Det känns ju som att din bonusson har en diagnos han med? Kan han gå till skolkurator eller psykolog, kanske BUP? Bara så att man kan ta reda på vad som händer och bättre ta hand om honom.

    Sen så måste jag säga att det inte är DU som ska ta hand om honom, han har en pappa och en mamma som ska ha största ansvaret, du är just precis som du säger; bonus. 
    Jag har själv en bonusson som faktiskt liknar din om man bortser från ångesten och han är dessutom yngre. Uppfostran m.m får min sambo ta hand om, det är hans son. Jag säger till om han inte följer vissa regler (det är ju mitt hus också) och jag ger honom uppmärksamhet och lagar mat och sånt, precis som jag gör åt övriga familjemedlemmar, men största ansvaret för honom ligger på min smabo då det är hans son.

  • frökenfri

    Kan tillägga att kommunikationen mellan min sambo och hans ex varit ganska svår. Hon har hypokondriska drag, låter inte sin son ta något ansvar o ljuger tex om att han packar skolväskan själv, lägger över sin egen ängslan på honom, behandlar honom betydligt yngre än vad han är (de pratar tex bebis-språk med varandra samt påminner honom om att gå på toa när han står o studsar). Min sambo är väldigt pedagogisk, vill att han ska utvecklas men blir såklart trött av att det alltid blir steg bakåt samtidigt som framåt.

    Vi har en kontakt genom barn, där vi vuxna gått på olika vis. Tyvärr så menar de att vi ska ge honom uppmärksamhet om han säger aj tjugo gånger om dagen, att vi ska trösta o finnas, men nånstans känner jag att det finns en gräns? Vill verkligen tillägga att det är en pojk som får uppmärksamhet utan att han ska behöva göra så.

    Tack för stödet! Jag behövde höra det!

  • frökenfri

    Det jävliga är att mitt i allt detta så blev jag gravid, och nu har vi en ettåring gemensamt. Jag har också funderat på särbo vid vissa tillfällen o just när barnet är här. Jag är inte helt den glada mamma jag kan vara...

  • möjligt
    frökenfri skrev 2019-03-22 18:32:55 följande:

    Det jävliga är att mitt i allt detta så blev jag gravid, och nu har vi en ettåring gemensamt. Jag har också funderat på särbo vid vissa tillfällen o just när barnet är här. Jag är inte helt den glada mamma jag kan vara...


    Du träffade honom för tre år sedan. Tog det JÄTTElugnt och har nu en ettåring med honom.

    ...

    Låter som en sjukt jobbig situation men samtidigt låter sonen väldigt otrygg och har även fått ett nytt småsyskon och två nya vuxna i sitt liv
  • frökenfri

    Otrygg känns det ju som att han varit redan innan, men visst önskar jag i efterhand att vi skaffat barn betydligt senare, eller kanske inte alls...

  • möjligt
    frökenfri skrev 2019-03-22 19:20:08 följande:

    Otrygg känns det ju som att han varit redan innan, men visst önskar jag i efterhand att vi skaffat barn betydligt senare, eller kanske inte alls...


    Han var säkert otrygg innan du kom in i bilden, tror inte det är ditt fel men att på fyra år genomgå föräldrarnas skilsmässa, två helt nya vuxna att bo med i båda sina nya hem och ett nytt småsyskon samt skolstart

    Det är mycket att hantera för ett barn

    Om du sen säger att han var otrygg redan så är det ju egentligen inte alls konstigt om han snarare blivit mer otrygg under dessa år
  • Pope Joan II
    möjligt skrev 2019-03-22 19:07:38 följande:
    Du träffade honom för tre år sedan. Tog det JÄTTElugnt och har nu en ettåring med honom.

    ...

    Låter som en sjukt jobbig situation men samtidigt låter sonen väldigt otrygg och har även fått ett nytt småsyskon och två nya vuxna i sitt liv
    Typiskt för lugna och spralliga människor som håller på rutiner. 
  • frökenfri

    Tack för råden. Jag skulle aldrig blivit ihop med honom och vi skulle aldrig skaffat barn. För hans skull kanske jag ska gå då? Är det råden man får här inne?

  • erikaABC
    frökenfri skrev 2019-03-22 20:06:36 följande:

    Tack för råden. Jag skulle aldrig blivit ihop med honom och vi skulle aldrig skaffat barn. För hans skull kanske jag ska gå då? Är det råden man får här inne?


    För hans skull?
    Vad vill DU?
  • möjligt
    frökenfri skrev 2019-03-22 20:06:36 följande:

    Tack för råden. Jag skulle aldrig blivit ihop med honom och vi skulle aldrig skaffat barn. För hans skull kanske jag ska gå då? Är det råden man får här inne?


    Tja det är ju inte så lätt att ge råd för det är ingen lättlöst situation.

    Men om man börjar i ena änden, tror du pojken gör det för att han är elak och medvetet vill irritera er? Troligtvis svarar du nej. Det låter inte som att det funnits misstankar om diagnos. Du instämmer med att han nog är otrygg vilket jag läser mellan raderna att även de proffesionella ni talat med tror. Han har objektivt sätt haft fyra väldigt omvälvande år med många stora förändringar som totalförändrat hans liv utan att han haft någon kontroll över dem. Han har även åren därförinnan levt som barn i vad du kallar ett turbulent förhållande.

    Mitt spontana råd skulle nog vara att backa lite i den mån det går. Låt din sambo ta alla nattningar om han inte redan gör det och föreslå att han för en längre period flyttar in och sover i sonens rum på nätterna.

    Kanske kan du passa på att ta några dagar ensam när sonen är där ibland, träffa din släkt eller dina vänner eller bara bonda lite själv med bebisen och göra något mysigt. Då får pojken lite utrymme och extra trygghet och du får lite utrymme så att du kanske kan känna mindre frustration. Det kan lätt bli en negativ spiral när mycket frustration hänger i luften. Kanske blir det också lättare för din sambo att växa och ta mer initiativ och föräldraansvar samt ha mer helhjärtat fokus på sonen ibland om du helt enkelt sticker iväg och hittar på dina egna grejer?
  • megsi

    Du verkar vara en fin bonusmamma i en jobbig situation. Ni hela familjen måste få hjälp från lämpligtvis Bup så att ni får hjälp med att barnet mår bra och hur ni ska hantera det. Chansen att barnet har en diagnos är ganska stor eftersom mamman har en diagnos inom autistiskt spektrum vad jag förstår. En del tycker ni var snabba med att flytta ihop och få barn men är du och din sambo trygga i er själva så kan inte jag se något fel i det, ibland går allt snabbt och det blir jättebra. Tror inte alls det hjälper att du flyttar någon annanstans när bonusen är hos er, ni är ju en familj och bonusen tillhör den lika mycket som ni andra i familjen. Så ta hjälp och kämpa för svårt kan det vara men svårt kan det likaväl bli med ert gemensamma barn men så kan det vara.

  • frökenfri

    Jag vill såklart att alla ska må bra. Känns tråkigt att bli bedömd och felaktigt misstolkad av att vi är spralliga. För övrigt hade jag känt min sambo flera år innan vi blev ett par (dock utan vetskap om hur förhållandet samt hur barnet var, och nej, vi jobbade ihop o vänsterprasslade inte). Med spralliga menade jag att vi försöker vara glada vuxna som inflikar humor både för att berika livet och göra vissa jobbiga saker lättare.

    Min bonusson avgudar sin lillasyster, samtidigt som han absolut visar tendens till att vilja bli sedd på samma vis genom att hellre leka med hennes leksaker osv. Jag har backat sista månaden och försökt andas, men då letar gärna denne lille pojk upp mig. Ett exempel var när jag var sjuk, hade legat i soffan o vi hade tittat på film o pratat. Jag sa att jag behövde gå o vila lite i sängen. Då tar han sina pennor o papper o lägger sig på golvet nedanför o ritar. Så känslan han har inför mig kan ju inte vara katastrofal.. Ska jag iväg med det lilla barnet så undrar han alltid varför han inte ska med....så det är på något vis svårt att få ett ?enkelt? avbrott med..

  • möjligt
    frökenfri skrev 2019-03-22 22:54:29 följande:

    Jag vill såklart att alla ska må bra. Känns tråkigt att bli bedömd och felaktigt misstolkad av att vi är spralliga. För övrigt hade jag känt min sambo flera år innan vi blev ett par (dock utan vetskap om hur förhållandet samt hur barnet var, och nej, vi jobbade ihop o vänsterprasslade inte). Med spralliga menade jag att vi försöker vara glada vuxna som inflikar humor både för att berika livet och göra vissa jobbiga saker lättare.

    Min bonusson avgudar sin lillasyster, samtidigt som han absolut visar tendens till att vilja bli sedd på samma vis genom att hellre leka med hennes leksaker osv. Jag har backat sista månaden och försökt andas, men då letar gärna denne lille pojk upp mig. Ett exempel var när jag var sjuk, hade legat i soffan o vi hade tittat på film o pratat. Jag sa att jag behövde gå o vila lite i sängen. Då tar han sina pennor o papper o lägger sig på golvet nedanför o ritar. Så känslan han har inför mig kan ju inte vara katastrofal.. Ska jag iväg med det lilla barnet så undrar han alltid varför han inte ska med....så det är på något vis svårt att få ett ?enkelt? avbrott med..


    Missförstå mig inte jag menar inte att du är fel eller att han inte tycker om dig jag menar bara att det här är det först och främst pappan som måste ta i. Han behöver hitta ett sätt att skapa trygghet för sin son och se till att han känner sig sedd. Sen är det ju super om ni har en jättebra relation också och klart han ska umgås mycket med sitt syskon, men kanske kan han vara helt själv med pappa en av sju dagar, eller en av 14? Kan också vara att det hade hjälpt att han får vara den styrande i familjen den dagen, kanske väljer han middag och han och pappa åker och handlar och lagar? Man behöver fastna i att underhålla sönder barn alltid
  • möjligt
    möjligt skrev 2019-03-22 23:03:49 följande:

    Missförstå mig inte jag menar inte att du är fel eller att han inte tycker om dig jag menar bara att det här är det först och främst pappan som måste ta i. Han behöver hitta ett sätt att skapa trygghet för sin son och se till att han känner sig sedd. Sen är det ju super om ni har en jättebra relation också och klart han ska umgås mycket med sitt syskon, men kanske kan han vara helt själv med pappa en av sju dagar, eller en av 14? Kan också vara att det hade hjälpt att han får vara den styrande i familjen den dagen, kanske väljer han middag och han och pappa åker och handlar och lagar? Man behöver fastna i att underhålla sönder barn alltid


    Observera så att hela familjen sen samlas och äter på kvällen. Ibland hjälper det att få växa med uppgifter och få en känsla av att man är en tillgång
  • frökenfri

    Visst är det så. Hans pappa gick itu efter månader av gråt på kvällar o inte veta varför eller hur det kom sig att det började. Det sköttes tyvärr heller inte så snyggt av mamman som nästan gottade sig o njöt av sitsen. Det är egentligen först nu som han har hittat tillbaka till sig själv som pappa o kan känna glädje igen. Vi gör redan sonen väldigt delaktig i saker, lagar mat, fixar i trädgården, projekt inne.. Men visst ska jag ha som förslag att de ska få en helt egen dag!

  • Annita

    Hur mycket vet ni om hur pojken har det hos mamman? Det vill säga, hur mycket kan hennes diagnoser, eller personlighet för den delen, spela in?

    Ibland är det ju så att barns reaktioner och utbrott kommer där de känner sig trygga. Att han ville bli körd till mamman talar kanske emot detta - men kan det vara så att han är orolig och känner ansvar för henne när han inte är där? Hennes sambo kanske inte är snäll, tex.

    Jag kanske är helt fel ute med det var en tanke jag fick.

  • frökenfri
    Annita skrev 2019-03-23 00:54:59 följande:

    *men


    Den tanken har ibland slagit mig också. Jag har vänt o vridit rejält på varför o hur vi är o vad vi gör (utöver många förändringar i livet som många påtalat i tråden). Tyvärr kommit fram att mamman aldrig hjälper honom att påminna eller fått in rutinen att borsta tänderna, hon klipper inte naglarna, han duschar aldrig hemma när han är där (bara gympan på skolan, inte ens efter aktiviteter på fritiden). Han har även uttryckt att ?mamma oftast är i köket o är upptagen med att laga mat/diska?. Han kan tycka vi är stolliga o roliga o vid nåt tillfälle när han tog upp att pappa var så rolig så kom det mellan raderna att mamma inte är så kul. Vid nåt tillfälle sa han att han får äta själv först o sen efter äter de vuxna själva medan han får titta på tv (?). Jag vet inte....en soppa är vad det är.
Svar på tråden En trött bonusmamma