• Anonym (Tröttsamt)

    Vad är det med mina fingrar?

    Ringar som passade mig i somras eller tom för tre månader sen lämnar nu avtryck och känns för små. På morgonen får jag inte ens av dom. På dagarna känns dom lite små. Tom ringar som är för stora lämnar avtryck på fingret. Dvs dom glider jättelätt av fingret men det är ändå ett ringavtryck där ringen har suttit.

    Jag har ungefär samma vikt som jag alltid har haft men nu väger jag tom 2-2,5 kg mindre än för ett halvår sen. Det är inte jättestor skillnad men ändå mindre än förut och ändå passar ringarna sämre. Jag fattar ingenting.

    Jag är medelålders och har inga hälsobekymmer. Varför har jag så stora problem med mina ringar plötsligt? Gissningar och fakta uppskattas.

  • Svar på tråden Vad är det med mina fingrar?
  • syntharen

    Man samlar väl på sig mer vätska ju äldre man blir. Och det kommer ju mer på natten när man ligger ner och försvinner under dagen när man upprätt och rör sig.

    Har du medvetet försökt gå ner i vikt? Om inte så kanske det är läge att träffa en läkare även om det inte är nån stor viktminskning.

  • Anonym (Tröttsamt)
    syntharen skrev 2019-03-23 14:02:51 följande:
    Man samlar väl på sig mer vätska ju äldre man blir. Och det kommer ju mer på natten när man ligger ner och försvinner under dagen när man upprätt och rör sig.
    Har du medvetet försökt gå ner i vikt? Om inte så kanske det är läge att träffa en läkare även om det inte är nån stor viktminskning.
    Det stämmer säkert det om att jag samlar mer vätska på natten än tidigare. Jag kanske måste börja ta av ringarna till natten. Mina fingrar verkar även mycket känsligare, dvs svullnar snabbt, när jag blir varm jämfört med förut. Sen när jag blir kall igen så är dom normalstora.

    Jag väger normalt men försöker gå ner några trivselkilon från det så viktminskningen är på eget initiativ. Tänkte gå ner ett par-tre kilo till så 4-5 kg totalt. Men oavsett det så vägde jag mer i somras än nu (ett par kilo ju) och då passade ringarna men inte nu längre.

    Kan det vara ålderdom bara ha ha?
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Esme) skrev 2019-03-23 14:49:28 följande:
    Några vanliga anledningar.

    www.aftonbladet.se/halsa/a/zLVVy1/korvfingrar...
    Väldigt bra artikel men inget gäller mig tyvärr förutom Raynauds när det är minusgrader.
    Jodyanna skrev 2019-03-23 15:06:05 följande:
    Får du ont under natten också? Domningar ut i fingrarna?
    Kan va karpaltunneln.
    Jag har inte ont alls förutom en gång när jag hade på mig en ring över natten som var alldeles för liten. Då började det liksom skickas som stötar ut mot handen från fingret. Men den ringen är en halv storlek för liten så det är kanske inte så konstigt.

    Problemet är väl egentligen att mina fingrar verkar ha blivit tjockare än förut trots så gott som samma vikt och att dom verkar reagera mycket starkare på värme, kyla, om jag har ätit mycket salt, om jag flyger och sånt. Dom verkar mycket känsligare och går upp och ner i storlek (under ett dygn tom) mycket mer än när jag var yngre och tom jämfört med för några år sen bara.

    Mina fingrar har blivit en halv storlek större i ringstorlek jämfört med för 5+ år sen. Jag har precis kommit i medelåldern. Men det kanske är en utopi att tro att man ska ha samma storlek när man är 20+ jämfört med 40+?



  • Anonym (Tröttsamt)

    Finns det några fler här som har samma problem som jag?

Svar på tråden Vad är det med mina fingrar?