• Anonym (-)

    Farmor är så förtryckt av sin man, vad kan jag göra?

    Farmor är född på slutet av 30-talet. På 90-talet då hon blev änka har hon hittat en ny man hon varit gift med sen dess. Farmor har varit hemmafru hela sitt liv och har inga pengar, så hon är ekonomiskt beroende. Problemet med hennes nuvarande man är att han inte behandlar henne bra. Hon har endast en uppsättning kläder att ha "utanför dörren" så att säga (något som är tillräckligt fint för det ändamålet). Hemma går hon i hans gamla arbetsställ. De lever väldigt sparsamt och farmor får uppenbarligen inte allt hon behöver. Han är riktigt elak och trycker ner henne psykiskt. Vet inte om han fysiskt misshandlar henne. De bor ute på landet och hon kan inte ta sig någonstans eller göra någonting utan han som har körkort.

    Jag vill att de flyttar in på äldreboende, så farmor får möjlighet träffa kvinnor i sin ålder, slipper bli lika dåligt behandlad, någon kanske kan uppmärksamma att hon behöver mer kläder och bättre materiell standard, hon får bättre mat, mer frihet, mer social samvaro. Men mannen vill inte vill ett äldreboende, vilket hon inte heller vill.

    Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Farmor är så förtryckt av sin man, vad kan jag göra?
  • Anonym (Stå enade)

    Jag tror att du går gå ihop med fina släktingar och ta ut din farmor ut hur huset då och då. Tror att din farmor inte kan stå upp för sig själv. Är hon rädd att bli lämnad ensam? Man kan ha makt över människor på olika sätt.

    Ge henne lite nya kläder då och då när du hälsar på. Bjud hem henne genom att be om hjälp med tex att plantera om blommor, laga en maträtt m.m

    Eftersom hon är styrd så kan det nog vara lättare att få ut henne genom att be om hjälp och inte säga att man ska umgås. Om ni är flera som är oroliga så får ni stå enade och ta ett samtal och säga att ni ser att hon inte mår bra

    Lycka till.

  • Anonym (Usch)

    Så hemskt. Har samma situation med mina systrar (!). Även två av mina killkompisars fruar trycker ner dom.

    Har själv varit fast med en misshandlande man.

    Det är bara så hopplöst.

  • Anonym (Zäta)

    Tyvärr så kan man inte bara få plats på ett äldreboende bara för att man vill. Det måste finnas skäl till det, och skälet är  att man inte kan klara sig hemma ens med hjälp av hemtjänst. Eftersom din farmor och hennes man verkar klara sig själva så kommer de inte få en plats på boende.

    Däremot kan din farmor ha rätt till färdtjänst till t ex daglig verksamhet om hon behöver hjälp att komma ut socialt. Jag tycker att du ska ringa biståndshandläggare i din kommun och diskutera vad som kan göras, om din farmor och hennes man då vill så kan de göra en utredning och se vad de har rätt till och vad de själva såklart önskar för hjälp. Allt är dock frivilligt så de har även rätt att tacka nej till allt som erbjuds.

  • ttr

    Att stoppa henne på ett boende är knappast bättre alternativ än hon har det nu. Kläder kan inte kosta så mycket att man inte kan köpa det till sin farmor. Resten pratar man med henne hur hon vill ha det. Tätare besök, telefonsamtal för att ge henne stöd i fall hennes gubbe är verkligen elak mot henne.

Svar på tråden Farmor är så förtryckt av sin man, vad kan jag göra?