• KeyD

    Lägenhetsbyte efter separation - hjälp med fungeringar

    Jag har hamnat i en lite svår sits efter att jag och min sambo separerat. Efter att min sambo flyttat ut sitter jag kvar i en ganska dyr nyproducerad lägenhet i ett av Stockholms mer centrala och populära stadsutvecklingsområden (Norra Djurgårdsstaden). Jag betalar just nu lite mindre än hälften av det jag får ut efter skatt i hyra och klarar mig ekonomiskt, men det är inte roligt i längden att betala en sådan hyra själv. Det fungerar när man bor två i lägenheten men ensam blir det dyrt. 

    Jag är inte infödd Stockholmare och har bara bott här i lite mer än ett år. Det jag behöver hjälp med är hur jag ska tänka kring detta byte och hur desperat jag ska vara med att byta bort kontraktet samt vilka områden som är bra att bo i i Stockholm. Jag vill helst ha möjlighet att byta bort den nya lägenheten i framtiden mot en större lägenhet utifall att jag hittar en ny partner. Vill helst undvika att köpa en bostadsrätt i dagens läge och vill behålla mitt förstahandskontrakt då det är så svårt att få ett i Stockholm.

    Jag har registrerat mig på flera hemsidor för lägenhetsbyte och har valt intresse av ettor och tvåor i innerstaden och större i närförorterna. I närförorterna verkar jag ha mer chans på att få en tvåa och i innerstaden främst någon mindre etta då de med större säkert undviker min trots att den ligger centralt på grund av dyrare hyra.
    Jag funderar dock på varför personerna i närförorterna vill byta till min tvåa som är dyrare och hyfsat likvärdig i storlek, är det för att jag bor i ett attraktivt område eller är det en slags "white flight" från de områdena på grund av ökad kriminalitet? 

    Jag har fått erbjudanden om byte till tvårumslägenheter i Hägersten, centrala Sundbyberg, Enskede och Skärmarbrink. Jag är dock osäker på om jag istället ska satsa på en etta i innerstaden eller om jag nu ska satsa på en tvåa i något av dessa områden? Vilken typ av lägenhet tror ni är enklast att byta i framtiden av de alternativen? Vilka närförorter vågar man bo i? Är det lugnt på t.ex. Hägerstensåsen, jag har hört att det närliggande området Västertorp har börjat bli mer stökigt och att kriminaliteten ökar där. Stämmer det och är det något som sprider sig till de övriga områdena i Hägersten?

    Är närförorterna i norr bättre än de söder om Söder, jag får den bilden eller är det mer en smaksak?

    Hur skulle ni tänka i min situation kring om jag ska satsa på en mindre lägenhet i innerstan eller ta en lite större i närförort direkt om man tänker på chansen att byta till större i framtiden om man vill ha barn med en eventuell framtida partner?

    Vilka områden tycker ni att jag ska sikta in mig på i och med att jag bor i en ganska attraktiv stadsdel? Ska jag vara desperat och ta första bästa för att få ner hyran fort med chansen att jag inte trivs eller tror ni jag har en hyfsad chans att få något bra om jag står ut lite?

    Hur länge brukar det i genomsnitt ta att hitta ett byte av förstahandskontrakt i Stockholm, har ni egen erfarenhet av detta? 

  • Svar på tråden Lägenhetsbyte efter separation - hjälp med fungeringar
  • Noname00

    Sundbyberg och hägersten är bra områden, hade dock valt sundbyberg bra utbud av restauranger och butiker samt bra kommunikationer om man inte räknar med rissne och hallonbergen samt ursvik.

    Där du bor nu borde vara ett attraktivt område så jag ahde avaktat tills det dyker upp någon med ett objekt som man verkligen är intresserad av.

Svar på tråden Lägenhetsbyte efter separation - hjälp med fungeringar