• ntall

    Är detta samma sak?

    Hej

    Jag tänkte bara fråga om ni tycker att att bryta mot ett löfte är samma sak som att ljuga? Alltså om någon lovar någonting och tror att det ska bli så också, men sen ångrar sig, har den ljugit då, eller bara brutit mot ett löfte? Eller är dessa samma sak?

  • Svar på tråden Är detta samma sak?
  • ntall
    Limeblad skrev 2019-03-24 14:59:06 följande:

    Inte samma sak. Ljuga är att när man avger löftet inte ha för avsikt att genomföra det.


    Ja, så tänker jag också
  • Anonym (Nja)

    Beror ju lite på..

    Att ljug är för mig att säga nått som man inte har någon tanke på att hålla.

    Att lova nått och sen ändra sig är inte att ljuga.

    Men det krävs ju att man berättar det och förklarar för den man lovat, annars kommer det ju känns för den som om man bara ljugit.

  • Anonym (kiki)
    Anonym (Nja) skrev 2019-03-24 15:23:59 följande:

    Beror ju lite på..

    Att ljug är för mig att säga nått som man inte har någon tanke på att hålla.

    Att lova nått och sen ändra sig är inte att ljuga.

    Men det krävs ju att man berättar det och förklarar för den man lovat, annars kommer det ju känns för den som om man bara ljugit.


    Ja det är samma sak som att ljuga om man inte kan ge en godtagbar förklaring!
  • ntall
    Anonym (kiki) skrev 2019-03-24 23:16:44 följande:

    Ja det är samma sak som att ljuga om man inte kan ge en godtagbar förklaring!


    Så det är samma sak även om personen när den lovade trodde att den skulle hålla löftet? Hur definieras en godtagbar förklaring?
  • Kjell2
    ntall skrev 2019-03-26 03:59:07 följande:

    Så det är samma sak även om personen när den lovade trodde att den skulle hålla löftet? Hur definieras en godtagbar förklaring?


    Ligga i gipsvagge

    Frun dör

    Chefen skickar en till Perth

    Spik i foten

    Beror helt på vad det gäller.

    Men att lova något, som man tänker hålla, och sen inte göra det man lovat pga något oförutsägbart, är inte samma sak som att ljuga.
Svar på tråden Är detta samma sak?