• Anonym (TS)

    Vild gissning - tolka test, hur långt gången är jag?

    Jag har ingen aning om när jag hade ägglossning.
    Jag hade sex under perioden 28-15 dagar innan jag tog testet så någonstans där har jag blivit gravid. Någon som vågar göra en gissning på hur långt jag gått när jag tog testet? Har själv ingen aning om hur starka test brukar vara? Jag vet ju också att det kan skilja mycket beroende på hur snabbt ägget fäster, om man är låghormonare osv, men jag tänker på ett ungefär.. känns det mest troligt att jag blev gravid 28 dagar innan testet eller 15 dagar? :) 

  • Svar på tråden Vild gissning - tolka test, hur långt gången är jag?
  • Anonym (TS)

    Oj, jag vet inte alls varför bilden blev  så konstig. Man ser knappt att strecken är röda och allt blev väldigt mörkt. Men man ser kanske helt okej ändå.

  • tjockobbe

    Det går inte att utläsa hur länge du varit gravid på ett test som detta. 


    Det du kan göra är att köpa ett Clearblue digitalt med veckoindikator, där kan du få på ett ganska säkert intervall hur länge du har varit gravid. Instruktioner om hur man avläser finns med i förpackningen. 
    Annars får du ringa barnmorskemottagningen och kolla om de kan ta blodprov på HCG så du får reda på hur långt gången du är. Förmodligen gör dem det om du inte har en aning, eventuellt även ett vaginalt ultraljud. 

  • Anonym (TS)
    tjockobbe skrev 2019-03-25 10:09:50 följande:

    Det går inte att utläsa hur länge du varit gravid på ett test som detta. 


    Det du kan göra är att köpa ett Clearblue digitalt med veckoindikator, där kan du få på ett ganska säkert intervall hur länge du har varit gravid. Instruktioner om hur man avläser finns med i förpackningen. 
    Annars får du ringa barnmorskemottagningen och kolla om de kan ta blodprov på HCG så du får reda på hur långt gången du är. Förmodligen gör dem det om du inte har en aning, eventuellt även ett vaginalt ultraljud. 


    Digitalt fungerar väl inte nu, för jag kommer ju få 3+ oavsett? Eller tänker jag fel?

    Jag har pratat med bm, dom vill inte göra något trots att jag inte vet utan utgår från när jag hade min senaste mens. Jag får göra ett privat ul i så fall, vilket jag ska göra, men var lite nyfiken på vad andra trodde. Det är ju många här som är vana vid att ta mycket test och kanske har hittat något mönster i hur starkt det "brukar" vara. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2019-03-25 10:12:42 följande:
    Digitalt fungerar väl inte nu, för jag kommer ju få 3+ oavsett? Eller tänker jag fel?

    Jag har pratat med bm, dom vill inte göra något trots att jag inte vet utan utgår från när jag hade min senaste mens. Jag får göra ett privat ul i så fall, vilket jag ska göra, men var lite nyfiken på vad andra trodde. Det är ju många här som är vana vid att ta mycket test och kanske har hittat något mönster i hur starkt det "brukar" vara. 
    Såg att jag inte skrivit det,men jag har inte tagit testet idag utan för ca en vecka sedan.
  • Anonym (TS)

    Ingen som vågar sig på en gissning? :)

  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-26 12:23:21 följande:

    Vet du inte när du hade din senaste mens?


    Jag hade ett missfall den 5e februari, men sedan vet jag inte hur lång tid det tog innan jag fick ägglossning. Jag kan alltså bara utgå från när vi haft sex. Tog ett test när jag tyckte att mensen ändå borde ha kommit och det såg alltså ut som ovan..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (TS) skrev 2019-03-26 12:28:21 följande:

    Jag hade ett missfall den 5e februari, men sedan vet jag inte hur lång tid det tog innan jag fick ägglossning. Jag kan alltså bara utgå från när vi haft sex. Tog ett test när jag tyckte att mensen ändå borde ha kommit och det såg alltså ut som ovan..


    Det är omöjligt att gissa hur långt du ska ha gått. Tycker att du vänder dit till mvc eller gyn och ber om att få göra ett ul för att fastställa hur långt gången du är
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-26 12:42:13 följande:
    Det är omöjligt att gissa hur långt du ska ha gått. Tycker att du vänder dit till mvc eller gyn och ber om att få göra ett ul för att fastställa hur långt gången du är
    Jag förstår att det är svårt, och som jag skrev i första inlägget så vet jag att det är mycket som påverkar och att det är omöjligt att säga något exakt (därav "vild gissning"). Däremot så finns det ju många här som tagit 100-tals tester och som kanske sett något mönster.
    Jag har redan pratat med mvc och jag får inte göra något dateringsultraljud. Jag har bokat tid privat, men man bör inte göra det förrän man garanterat är i v8 (tidigast dom gör) Under tiden tänkte jag alltså bara slänga ut en fråga här, lite på skoj.
  • ALM82

    Du räknar ju frå din senaste mens första dag. Så när hade du mens sist? Där har du svaret.

  • Anonym (TS)
    ALM82 skrev 2019-03-26 13:01:25 följande:

    Du räknar ju frå din senaste mens första dag. Så när hade du mens sist? Där har du svaret.


    Det fungerar inte alltid så.. Det beror på hur lång cykel man har, det blir helt fel om man tex jämför någon som har en cykel på 28 dagar med någon som har 38. Eller två som har 30 dagar men olika lång lutealfas.
    Men för att svara på din fråga, jag hade ett missfall i början på februari, så jag har ingen mens att räkna från. Ägglossningen kommer sällan när den brukar efter ett missfall nämligen.
  • Anonym (A)

    Gissar på närmare 15 dagar än 28. Det är såklart olika för alla men när jag testade positivt med min första graviditet så var det äl+17 (testade inte tidigare för det var oplanerat så jag visste inte att jag var/kunde vara gravid) och båda strecken var då minst lika starka.

  • tjockobbe
    Anonym (TS) skrev 2019-03-26 13:04:33 följande:

    Det fungerar inte alltid så.. Det beror på hur lång cykel man har, det blir helt fel om man tex jämför någon som har en cykel på 28 dagar med någon som har 38. Eller två som har 30 dagar men olika lång lutealfas.

    Men för att svara på din fråga, jag hade ett missfall i början på februari, så jag har ingen mens att räkna från. Ägglossningen kommer sällan när den brukar efter ett missfall nämligen.


    Kroppen kan räkna missfallet som mens också om du inte var långt gången. Så det är fullt möjligt att få ägglossning en till två veckor efter missfall.

    Så har du inte blödit sen missfallet så räknar du det som mens. Sen rättas det till vid ultraljud i så fall.
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2019-03-26 13:44:14 följande:

    Gissar på närmare 15 dagar än 28. Det är såklart olika för alla men när jag testade positivt med min första graviditet så var det äl+17 (testade inte tidigare för det var oplanerat så jag visste inte att jag var/kunde vara gravid) och båda strecken var då minst lika starka.


    tjockobbe skrev 2019-03-26 20:05:31 följande:
    Kroppen kan räkna missfallet som mens också om du inte var långt gången. Så det är fullt möjligt att få ägglossning en till två veckor efter missfall.

    Så har du inte blödit sen missfallet så räknar du det som mens. Sen rättas det till vid ultraljud i så fall.

    Ok, så om man ska gå på testet så borde det varar runt 15, och om man ska gå efter missfallet så närmre 28.

  • Anonym (L)

    När jag testade på vad jag tror var 14 dagar efter ägglossning så såg mitt test ut så där. Ungefär likadant dagen efter. Väntade sedan ytterligare 4 dagar och då var strecken lika starka.

  • Anonym (TS)
    Anonym (L) skrev 2019-03-26 22:56:16 följande:

    När jag testade på vad jag tror var 14 dagar efter ägglossning så såg mitt test ut så där. Ungefär likadant dagen efter. Väntade sedan ytterligare 4 dagar och då var strecken lika starka.


    När två säger så, så låter det ju ändå som att det lutar åt det. Känns mer rimligt att äl kommit senare efter mitt ma än att testen är svaga.

    På ett sätt hoppas jag att jag är så långt gången som möjligt, men det är ju skönt om det inte blir panik till att boka KUB efter första ul. Fast också längre tid tills missfallsrisken minskar..
Svar på tråden Vild gissning - tolka test, hur långt gången är jag?