• honutannick

    Sundsvallsbor- hjälp mig att välja skola

    Hej alla föräldrar i Sundsvall!

    Vi flyttar i sommar men känner inte till skolorna i området.

    Barnet ska börja 3an och har adhd diagnos, koncentrationssvårigheter och mycket spring i benen, hen får idag mycket stöd och vill fortsätta få det även i nya skolan så nu behöver jag höra era erfarenheter av skolorna för att kunna göra ett val.

    Skolan som ligger närmast är St Olov, sen finns även Sundsvall Montessori och Helios har jag fått fram men vilken skola är bäst för barn som behöver extra stöd?

  • Svar på tråden Sundsvallsbor- hjälp mig att välja skola
  • ventilera mera

    Jag har två vänner som har barn på St Olovs, och de säger att skolan är bra MEN den av dem som har ett barn med extra behov har inte fått det stöd och de anpassningar jag (som jobbar med barn med npf och har gjort i många år) anser att man ska kunna förvänta sig av skolan. Det finns en vilja, men (som jag uppfattat det) brist på resurser och kunskap.
    De andra har jag ingen uppfattning om, men jag har en vän här där jag bor som utbildat sig inom Montessori och som nu säger att hon önskar att hon gjort det tidigare då hon i så fall hade valt en Montessoriskola till sin son som har ADHD... så Montessori kanske kan vara värt att kolla upp?
    Engelska skolan har jag hört är väldigt strikt, fyrkantig och "stram" och är det det din son behöver kan ju det absolut vara ett alternativ därefter.

  • honutannick
    ventilera mera skrev 2019-04-05 13:09:35 följande:

    Jag har två vänner som har barn på St Olovs, och de säger att skolan är bra MEN den av dem som har ett barn med extra behov har inte fått det stöd och de anpassningar jag (som jobbar med barn med npf och har gjort i många år) anser att man ska kunna förvänta sig av skolan. Det finns en vilja, men (som jag uppfattat det) brist på resurser och kunskap.

    De andra har jag ingen uppfattning om, men jag har en vän här där jag bor som utbildat sig inom Montessori och som nu säger att hon önskar att hon gjort det tidigare då hon i så fall hade valt en Montessoriskola till sin son som har ADHD... så Montessori kanske kan vara värt att kolla upp?

    Engelska skolan har jag hört är väldigt strikt, fyrkantig och "stram" och är det det din son behöver kan ju det absolut vara ett alternativ därefter.


    Tusen tack för svar, jag ska absolut kolla upp Montessori
Svar på tråden Sundsvallsbor- hjälp mig att välja skola