• Anonym (maus)

    Ska jag välja särbolivet med denna bonusfamilj?

    Vi har träffats i 2,5 år, varav lite mer än ett år som sambos i hans hus och med hans barn (13 och 16 år) veckovis. Medan vi var särbo så bråkade vi knappt eller tjafsade. Jag var hos dem varje helg och varannan vecka var han hos mig. måndag till torsdag på barnveckan var jag i min lägenhet. det fungerade såå bra. men han sa från start att han vill vara sambo och om jag inte vill det så får det vara slut. så jag flyttade in. Det var ett helvete från start, eftersom jag kom in som en inneboende till en färdig familj och en färdigt hem. hyr ut min lägenmhet i andra hand, så har inga möbler med mig. 

    Eftersom sdag inte gillar mig speciellt mycket och jag inte heller känner någon kemi med dem, så brukar jag hålla mig borta på kvällarna den veckan de är hos oss, villket är plågsamt. Det enda kravet jag har ställt är att om de kommer till oss på den barnfria veckan så ska de ringa innan och att de plockar undan efter sig.

    Nu efter 2,5 år så bad jag om ifall vi kan ändra bytdag till söndag kväll istället för måndag. Pojken har nämligen valt att bo mest hos mamman sedan 6 månader och är hos oss varannan helg, så vi lämnar honom på söndagen. Flickan vill vara kvar som tidigare på måndagar. Då går hon till skolan och sen vet man aldrig ifall hon kommer vid 12 eller 15 eller först på kvällen vid 20 när mamman ska hänta sakerna (EN påse!!), Jag har bett min sambo om han kan lämna den påsen kvällen innan eller på måndag morgonen så att det inte blir en massa spring etc, men han vägrar. Han säger att de haft det såhär i 8 år och så ska det vara! Varför detta är viktigt för mig är att söndagarna hade blivit mer naturliga att man hälsar på varandra och äter ihop. på måndagar går hon in på sitt rum och det blir inte riktigt så att vi hälsar eftersom hon inte gillar mig. därför går jag heller inte in på hennes rum o hälsar, vilket min sambo kräver av mig. vi äter aldrig ihop på kvällarna utan hon vill sköta sitt. är detta normalt??
  • Svar på tråden Ska jag välja särbolivet med denna bonusfamilj?
  • Anonym (J)

    Ja! Vi är särbo och det funkar skitbra. Skönt att ha sitt egna.

  • Anonym (eee)

    Det är inte alltid så lätt att flytta in i ett redan befäst hem. När jag och min nya valde att bli sambo köpte, vi ett hus som blev nytt för alla och som ligger så att alla fick flytta ungefär lika långt. Jag tror att det alltid är lättare om allt är nytt för alla så att man åtminstone slipper de problemen som finns med att nästan bli som en gäst i ett inbott hem. 

    Klart det finns saker som kan bli strul ändå. Det du skriver om att dottern inte gillar dig osv är ju ett jätteproblem. Du och mannen verkar ha kommunikationsproblem. 

  • Anonym (maus)

    Eftersom mitt barn är utfluget så blev det naturligt att jag flyttade ut till honom och hans hus utanför stan där hans barn går i skolan och hans mamma bor. eftersom det är ett av det dyrast områdena så har jag inte råd att köpa in mig eller att vi skulle köpa något gemensam. Jag behöver bara en lägenhet, medan han behöver ett hus för sina barn. Jag känner att jag "gav" så mycket av mig själv ,. jag inte ville bo ihop med andras barn och aldrig ville flytta ifrån stan. Ändå ansträngde jag mig, men i hans värld är det normalt att den vuxna som flyttar in ska vara den som anpassar sig till barnen. Barnen är ju bara barn och de behöver inte hälsa eller ta initiativ till att hälsa, trots att de är 13 och 16!! Jag gillar inte heller dottern, eftesom hon är så kylig och ointresserad av mig som person. Ställer jag en fråga så svarar hon bara snabbt och går sedan sin väg. omöjligt att komma nära henne.

  • Anonym (Jill)

    Första misstaget du gjorde var ju att flytta ihop med en man som begärde det. Störd man.

  • Anonym (Spiken)

    Tycker att din karl borde kompromissa lite. Varför skall hans liv vara exakt så som det var innan ni flyttade ihop? Han får väl också anpassa sig också fast han har barn. Nu är ni tillsammans och då borde du ha lite att säga till om också.

  • Anonym (Jennie)

    Om ni ändå inte tänkt skaffa gemensamma barn, så hade det ju varit bättre om ni flyttade ihop först när hans barn flyttat hemifrån.

    En sak fattar jag dock inte; om dottern kommer hem vid 15 eller vid 20 på en måndag två gånger i månaden, vad gör det? Har hon ingen egen nyckel, så ni måste hålla er hemma då?

    Och om mamman hämtar en påse två gånger i månaden, vad spelar det för roll?

    Egentligen?

    Förstår att det är jobbigt när det inte funkar med bonusbarnen, men man får nog välja sina strider.

  • Anonym (.)
    Anonym (Jill) skrev 2019-03-27 20:00:16 följande:

    Första misstaget du gjorde var ju att flytta ihop med en man som begärde det. Störd man.


    Precis min tanke, är han ute efter pengar eller vad?
  • Anonym (maus)
    Anonym (.) skrev 2019-03-27 20:43:56 följande:
    Precis min tanke, är han ute efter pengar eller vad?
    Nej, han är inte ute efter pengar. Jag betalar 3000 kr i månaden och då ingår mat, bil och bilförsäkring och alla resor.

    Däremot har han lite kontrollbehov och älskar familjelivet. Han vill ha alla han älskar nära sig alltid. men det fungerar tyvärr inte alltid så....
  • Anonym (Putte)
    Anonym (maus) skrev 2019-03-27 20:54:12 följande:

    Nej, han är inte ute efter pengar. Jag betalar 3000 kr i månaden och då ingår mat, bil och bilförsäkring och alla resor.

    Däremot har han lite kontrollbehov och älskar familjelivet. Han vill ha alla han älskar nära sig alltid. men det fungerar tyvärr inte alltid så....


    Då borde han lära sina barn att hälsa på dig. De behöver inte älska dig men det kan vara bra att etablera en minsta möjliga gest för att bonuslivet ska känna någorlunda vardagligt. Säga hej är en sån sak.

    Jag slutade hälsa när jag tröttnade på passiv-aggressivitet. Det är helt upp till föräldrarna att lära sina barn något så grundläggande.

    Har du kvar lägenheten?
  • Anonym (Gröna grodan)

    Det låter som att din sambo är lite dominant?! Och vad menar du med kräver? Vad händer om du inte går in och hälsar?

    Jag känner igen mig på vissa sätt. Flyttade också in i ?ett färdigt hus? vilket jag var tveksam till men bestämde att det fick vara på prov. Jag flyttade även till ny stad och skaffade nytt jobb.

    Min kille älskar familjelivet medan jag, som inte har så mycket familj, istället har många vänner. Känner mig kvävd av att vi hela tiden ska göra saker ?som en familj?. Trivs inte heller i vårt hem, känner mig som en inneboende bara. Och nu har jag bestämt mig för att flytta hem! Ska bli underbart!!

Svar på tråden Ska jag välja särbolivet med denna bonusfamilj?