• Spaceman

    Vad betyder "att dejta" för dig?

    För mig är "att dejta" situationen när två människor som nyss lärt känna varandra går ut på någon aktivitet tillsammans för att lära känna varandra. Detta kan pågå X antal gånger under några månader. Sedan får man avgöra om man ska bli "exklusiva" med varandra, eller bli sambos/partner/pojk-/flickvän etc.

    Det är ok att dejta flera under samma period så länge alla inblandade är införstådda med det. Det eftersom man inte kan vara otrogen mot nån man "bara" dejtar. (Såvida man inte kommit överens om annat)

    Men de flesta verkar anse att "jag har dejtat x i tre månader" kan likställas med att ha ett förhållande där man kan vara otrogen. Vad kallar ni då det jag beskrev i första stycket?

  • Svar på tråden Vad betyder "att dejta" för dig?
  • Bjoer

    Det är väl skillnaden på hur ordet används här och i USA. I USA datar du någon till du gifter dig. Här datar du någon när du är ute på aktivitet för att lära känna någon.

  • Fjäril kär

    Det är upp till var och en själv att avgöra vad man menar med att dejta.

    Jag kan dejta på olika sätt beroende på vilken relation vi utgår från (kollegor, dejtingappar, gamla ex, nya bekantskaper, okända krogragg, män jag känt länge etc etc)

    Exklusivt eller inte avgörs i regel redan från början eftersom jag utgår ifrån vad jag söker. Vill jag ha ett fast förhållande dejtar jag bara denna enda kille redan från start.

  • äldreochklokare
    Spaceman skrev 2019-03-28 11:45:17 följande:

    För mig är "att dejta" situationen när två människor som nyss lärt känna varandra går ut på någon aktivitet tillsammans för att lära känna varandra. Detta kan pågå X antal gånger under några månader. Sedan får man avgöra om man ska bli "exklusiva" med varandra, eller bli sambos/partner/pojk-/flickvän etc.

    Det är ok att dejta flera under samma period så länge alla inblandade är införstådda med det. Det eftersom man inte kan vara otrogen mot nån man "bara" dejtar. (Såvida man inte kommit överens om annat)

    Men de flesta verkar anse att "jag har dejtat x i tre månader" kan likställas med att ha ett förhållande där man kan vara otrogen. Vad kallar ni då det jag beskrev i första stycket?


    Du beskriver en amerikansk sed. Jag har aldrig någonsin tyckt att man "får" dejta flera på en gång, jag föredrar det gamla (svenska) sättet ,eller snarare, man kanske inte ska använda ordet dejta då. 
  • Spaceman
    äldreochklokare skrev 2019-03-28 17:52:14 följande:

    Du beskriver en amerikansk sed. Jag har aldrig någonsin tyckt att man "får" dejta flera på en gång, jag föredrar det gamla (svenska) sättet ,eller snarare, man kanske inte ska använda ordet dejta då. 


    Hur går det gamla svenska sättet till?
  • Butterfly83

    För mig betyder ordet dejta att man är i fasen där man ännu lär känna varandra. Inget är allvarligt och båda är fria att dejta andra osv. Jag anser inte att där finns någon tidsgräns eller antal gånger som man träffat den andra. Det varierar helt från situation till situation hur länge den här fasen håller på. Jag tycker inte heller att det spelar någon roll om man bara träffar varandra för en kväll eller hela veckoslut. Det kan ändå vara frågan om att dejta om båda upplever att de ännu bara försöker lära känna den andra personen.

    Jag är medveten om att det här är något som delar åsikter. Somliga upplever att man inte får träffa någon annan eller ens ha kontakt med någon annan efter att man varit på en första dejt. Därför brukar jag försiktigt prata om saken alltid när jag träffar någon ny. För någon kan mitt sätt att tänka komma som en överraskning och även såra.

    Måst tillägga här att jag ofta låter bli att gå på en andra dejt med en person som säger att all kontakt med andra är förbjuden från stunden framåt. Det är inte för att jag är en förespråkare för öppna förhållanden eller så. Jag finner ofta personer som tycker de har rätt att veta allt och kontrollera allt  bara för att de träffat en som jobbiga personligheter. Ofta har de problem med svartsjuka och de lägger lätt upp en massa regler i förhållanden för de upplever det som trygghet. Själv upplever jag att man skall lita på sin partner och med bra kommunikation mår förhållandet bättre än med en massa regler och små bråk för att man inte förstått att göra just som ens partner tyckte var rätt.

  • GGN

    Jag anser att dejta är perioden man lär känna varandra, innan man kommit överens om något. Därför skulle jag kunna dejta flera under en period.

  • Smecker
    Johan70 skrev 2019-04-03 00:33:34 följande:

    Nej.


    Jo definitivt.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Spaceman
    Smecker skrev 2019-03-28 17:45:47 följande:

    Dejta betyder att ligga.


    Vad betyder då att ligga? Dejtar jag varje natt i min säng menar du?
  • Smecker
    Spaceman skrev 2019-04-06 13:45:20 följande:
    Vad betyder då att ligga? Dejtar jag varje natt i min säng menar du?
    Det där är ju bara semantik.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Spaceman
    Johan70 skrev 2019-04-03 00:33:34 följande:

    Nej.


    Vad kallar du det jag beskrev då? Att gå ut på aktiviteter/träffar för att lära känna denne och ta reda på om en vill ha en kärleksrelation med hen?
  • Johan70
    Spaceman skrev 2019-04-09 21:22:02 följande:

    Vad kallar du det jag beskrev då? Att gå ut på aktiviteter/träffar för att lära känna denne och ta reda på om en vill ha en kärleksrelation med hen?


    Det är att dejta.
  • Johan70
    Smecker skrev 2019-04-03 06:27:53 följande:

    Jo definitivt.


    Nej. När man ligger med varandra är man tillsammans eller i alla fall mer än att bara dejta.
Svar på tråden Vad betyder "att dejta" för dig?