• Mamaamu

    Ge mig tips på fyllning i smörgåstårta

    Jag tänkte göra två stycken smörgåstårtor. En skaldjur och en köttbaserad.

    Jag vill ha med en leverpastejfyllning, en tonfiskfyllning och en skinkfyllning.

    Ge mig alla tips ni har :)

  • Svar på tråden Ge mig tips på fyllning i smörgåstårta
  • Fjäril kär

    Bredbar leverpastej blandat med bostongurka.

    Strimlad skinka med philadelphiaost.

    Är det jag brukar använda i smörgåstårta.

  • Nandez

    Tonfisk i olja blandas med majonnäs, finskuren purjolök och lite citronpeppar, smaka av. Två lager mellan hönökakor, garnera överst utifrån och in med hackad tomat sen hackad gurka, hackad kokt äggvita och innerst hackad äggula. 
     

  • Swedman

    Ett lager kan vara Creme Fraiche mixat med majo och rom från fisk...du vet såna där små glasburkar med orange kaviar. Sen lägger du räkor i lagom mängd uppepå. Du bör smaka av smeten så den får bra sälta. Kanske några droppar lime i också kan du ta.
    Det andra lagret kan du ta creme Fraiche med finhackad rökt skinka. Givetvis, smaka av med salt o lite peppar. Creme Fraiche suger åt sig mkt smak.


    Uppepå, räkor, ägg, ost, rostbiff, vindruvor etc. Det blir ju som en tavla. Det är roligt o göra.

    Jag gjorde smörgåstårtan med vanliga franskabröd. Skar bort kanterna och lade upp dem i ett mönster 3x4 skivor. Sen förberedde jag skivorna med Creme Fraiche tunt på bägge sidorna så inte ovanstående beskrivna smet skulle sugas upp för mkt.

    Tusan, nu blev jag sugen!

  • Nandez
    Swedman skrev 2019-03-30 10:44:18 följande:

    Ett lager kan vara Creme Fraiche mixat med majo och rom från fisk...du vet såna där små glasburkar med orange kaviar. Sen lägger du räkor i lagom mängd uppepå. Du bör smaka av smeten så den får bra sälta. Kanske några droppar lime i också kan du ta.
    Det andra lagret kan du ta creme Fraiche med finhackad rökt skinka. Givetvis, smaka av med salt o lite peppar. Creme Fraiche suger åt sig mkt smak.


    Uppepå, räkor, ägg, ost, rostbiff, vindruvor etc. Det blir ju som en tavla. Det är roligt o göra.

    Jag gjorde smörgåstårtan med vanliga franskabröd. Skar bort kanterna och lade upp dem i ett mönster 3x4 skivor. Sen förberedde jag skivorna med Creme Fraiche tunt på bägge sidorna så inte ovanstående beskrivna smet skulle sugas upp för mkt.

    Tusan, nu blev jag sugen!


    Mums, vad gott. Detta ska jag testa
  • Swedman
    Nandez skrev 2019-03-30 13:29:36 följande:
    Mums, vad gott. Detta ska jag testa
    Gör lite extra smet med C.F o majo för sidorna. Smeta på med kniv å sen tar du en gurka o osthyvel och gör dekor runt om med gurkskivor. Ser snyggt ut.
  • Nandez
    Swedman skrev 2019-03-30 15:19:18 följande:
    Gör lite extra smet med C.F o majo för sidorna. Smeta på med kniv å sen tar du en gurka o osthyvel och gör dekor runt om med gurkskivor. Ser snyggt ut.
    Tack för tipset
  • klyban

    Lobster roll fyllning passar väldigt bra i en smörgåstårta.
    Sen om man har hummer eller andra skaldjur spelar mindre roll.


    hur många meter var det?
  • Nandez
    Swedman skrev 2019-03-30 15:19:18 följande:
    Gör lite extra smet med C.F o majo för sidorna. Smeta på med kniv å sen tar du en gurka o osthyvel och gör dekor runt om med gurkskivor. Ser snyggt ut.
    Har du möjlighet att skriva receptet här så vore jag tacksam
  • Swedman
    Nandez skrev 2019-04-01 22:34:50 följande:
    Har du möjlighet att skriva receptet här så vore jag tacksam
    Jag tog grunden från receptet https://mittkok.expressen.se/recept/smorgastarta-med-skinka-leverpastej/.
    Sen bytte jag ut gräddfilen (sur!) och vispgrädden mot Creme Fraische Lätt och mixade den med Majonäs. Smakade av med lite extra salt tills jag tyckte det var bra. Hade det på både lagren och runt om och uppepå.
    Sen ville jag inte ha leverpastej o saltgurka(skarp smak) så jag tog rökt skinka med paprika istället. 

    Resten gick på "känn".  Räkor + Rom på ena lagret. Riven rökt skinka och finhackad röd paprika på andra  lagret. Toppade med ost, rökt skinka, räkor och en massa andra fina saker såsom oliver och vindruvor. Jag höll mig mig undan skarpa smaker som typ mandariner och saltgurka.

    Jag tror man lyckas om man får lagom sälta o smak på majo+Creme Fraische mixxen och att brödet (Pågens jättefranska) inte blir torrt - så jag snålade inte på smeten..

    Good Luck!
  • Nandez
    Swedman skrev 2019-04-06 08:48:02 följande:
    Jag tog grunden från receptet mittkok.expressen.se/recept/smorgastarta-med-.../.
    Sen bytte jag ut gräddfilen (sur!) och vispgrädden mot Creme Fraische Lätt och mixade den med Majonäs. Smakade av med lite extra salt tills jag tyckte det var bra. Hade det på både lagren och runt om och uppepå.
    Sen ville jag inte ha leverpastej o saltgurka(skarp smak) så jag tog rökt skinka med paprika istället. 

    Resten gick på "känn".  Räkor + Rom på ena lagret. Riven rökt skinka och finhackad röd paprika på andra  lagret. Toppade med ost, rökt skinka, räkor och en massa andra fina saker såsom oliver och vindruvor. Jag höll mig mig undan skarpa smaker som typ mandariner och saltgurka.

    Jag tror man lyckas om man får lagom sälta o smak på majo+Creme Fraische mixxen och att brödet (Pågens jättefranska) inte blir torrt - så jag snålade inte på smeten..

    Good Luck!
    Tack så mycket
  • Swedman
    Nandez skrev 2019-04-06 20:26:04 följande:
    Tack så mycket
    Lycka till. Man kan snåla på fett och godsaker alla andra dagar men när man gör smörgåstårta så kan man lyxa tycker jag. 
  • Nandez
    Swedman skrev 2019-04-06 20:34:05 följande:
    Lycka till. Man kan snåla på fett och godsaker alla andra dagar men när man gör smörgåstårta så kan man lyxa tycker jag. 
    Tack. Du har rätt man måste få lyxa till det ibland.
Svar på tråden Ge mig tips på fyllning i smörgåstårta