• Banonym

    Muslimer använder ni slöja/Hijab/Burka pga er kultur/religion eller för att det ser fint ut?

    Topic, och följdfråga om ni använder den utav egen fri vilja skulle ni kunna ta bort inför alldagliga människor precis så som man gör med en mössa/keps vid matbordet?

    Ytterligare frågor:
    Ser ni något problem med slöja/Hijab/Burka?  
    Om ni ser det som frivilligt kan du medge att det är inlärning från kultur/religion att göra detta även om du tror att du använder den frivilligt? 
    Har ni sett någon bli bestraffad för att vilja ta av sig slöjan?

    Nu för att klargöra varför jag undrar är för att jag som ung såg en flicka bli bestraffad av hennes bror på skolgården eftersom hon hade tagit av sig slöjan på idrotten(Detta var första gången jag såg något straff som hade med slöjan att göra och än idag blir jag rädd när jag ser små flickor använda sjal/hijab då jag blir påmind om vilket förtryck det innebär), precis så som jag ser när en kvinna lämna islam så blir hon bokstavligen spottad på och smutskastad av muslimer. 

    Jag har blivit mer och mer anti-islam ju mer jag lärt mig vilka negativa och konkreta straff islam har.

    Men slöjan är det mest konkreta som finns idag och ingenstans har jag sett en frågeställning där man frågar om personer kan faktiskt ta av sig detta plagg för i mina ögon skulle människor vägra detta för att det är deras "finhet" eller dylikt. 

    Om tar av dig slöjan vad blir konsekvenserna tror du i en invandrartät förort? Speciellt om muslimer ser dig ta av den?

  • Svar på tråden Muslimer använder ni slöja/Hijab/Burka pga er kultur/religion eller för att det ser fint ut?
  • hadhouda

    Är muslim men använder ej slöja. Ser mig inte som mindre troende för det. Endast Allah vet hur stark min tro är i mitt hjärta. Ofta ser man kvinnor med högklackat tajta jeans och välsminkade. Då undrar man vad vitsen är?

    Men jag har ändå full respekt för de som har slöjan och då för att inte se utmanande ut osv. Bär man den på "rätt sätt" så ser det riktigt vackert ut, min personliga åsikt.

    Men som sagt jag har inte slöja och känner mig inte sämre för det. Däremot klär jag mig inte i urringningar kort korta kjolar osv för att jag känner inte ngt behov av karlars blickar osv. För mig är det en frihet att klä mig i normalt täckande grad. Jag slipper obehagskänslor av fantiserande karlars blickar och kommentarer. Jag är halv arab och halvsvensk och här är mycket viktigt att känna till att arablandet jag kommer ifrån blir min man nervös då jag ska ut och handla för han VET hur de bär sig åt TYVÄRR.

    Här i Sverige så är det faktiskt STOR skillnad. Män respekterar kvinnan på ett helt annat sätt.

    Min åsikt!

  • garib

    Jag håller med föregående.Jag är inte muslim men har bott i ett arabland.Sexuella trakasserier är väldigt vanligt tyvärr.

  • Miina97

    Använder slöja och älskar det. Använder den som en del av min dyrkan och kärlek till Allah swt. Slöjan har aldrig varit ett problem men människors uppfattning av den har det.

    Känner ingen som blir eller blivit tvingad till att bära slöja eller bestraffad på något sätt utan bär den av egen fri vilja.

  • Aniiee
    Miina97 skrev 2019-03-30 09:13:47 följande:

    Känner ingen som blir eller blivit tvingad till att bära slöja eller bestraffad på något sätt utan bär den av egen fri vilja.


    Tyvärr händer det hela tiden, både i Sverige, men framför allt i länder i mellanöster och asien.
    I have a growing lack of disgust for you
  • SektenAndersson
    hadhouda skrev 2019-03-30 08:09:01 följande:

    Är muslim men använder ej slöja. Ser mig inte som mindre troende för det. Endast Allah vet hur stark min tro är i mitt hjärta. Ofta ser man kvinnor med högklackat tajta jeans och välsminkade. Då undrar man vad vitsen är?

    Men jag har ändå full respekt för de som har slöjan och då för att inte se utmanande ut osv. Bär man den på "rätt sätt" så ser det riktigt vackert ut, min personliga åsikt.

    Men som sagt jag har inte slöja och känner mig inte sämre för det. Däremot klär jag mig inte i urringningar kort korta kjolar osv för att jag känner inte ngt behov av karlars blickar osv. För mig är det en frihet att klä mig i normalt täckande grad. Jag slipper obehagskänslor av fantiserande karlars blickar och kommentarer. Jag är halv arab och halvsvensk och här är mycket viktigt att känna till att arablandet jag kommer ifrån blir min man nervös då jag ska ut och handla för han VET hur de bär sig åt TYVÄRR.

    Här i Sverige så är det faktiskt STOR skillnad. Män respekterar kvinnan på ett helt annat sätt.

    Min åsikt!


    Jesus är Guds son
  • hadhouda
    SektenAndersson skrev 2019-03-30 18:45:24 följande:

    Jesus är Guds son


    Eh? Självklart får du tro vad du vill men förstår inte riktigt vart Jesus kom med i bilden. ????

    Kan inte riktigt koppla Jesus till ämnet vi diskuterar som är bärandet av slöja?!?!????
  • Banonym
    Miina97 skrev 2019-03-30 09:13:47 följande:

    Använder slöja och älskar det. Använder den som en del av min dyrkan och kärlek till Allah swt. Slöjan har aldrig varit ett problem men människors uppfattning av den har det.

    Känner ingen som blir eller blivit tvingad till att bära slöja eller bestraffad på något sätt utan bär den av egen fri vilja.


    Så du kan ta av dig slöjan inför folk? 
  • hadhouda
    Banonym skrev 2019-03-30 23:32:34 följande:

    Så du kan ta av dig slöjan inför folk? 


    Varför ska hon behöva ta av sig den inför folk när hon uttrycker att hon älskar att bära den?

    Ska hon behöva bekräfta att hon kan ta av sig slöjan inför folk för att accepteras här i samhället??

    Hon uttrycker att det känns bra för henne att bära den vilket betyder att det är hennes väl.

    Kan vi inte bara lära oss att acceptera det?

    Alla får vara olika utifrån vad som känns bäst för dem!

    Vad är det du vill nå med denna fråga?
  • Banonym
    hadhouda skrev 2019-03-31 07:24:06 följande:
    Varför ska hon behöva ta av sig den inför folk när hon uttrycker att hon älskar att bära den?

    Ska hon behöva bekräfta att hon kan ta av sig slöjan inför folk för att accepteras här i samhället??

    Hon uttrycker att det känns bra för henne att bära den vilket betyder att det är hennes väl.

    Kan vi inte bara lära oss att acceptera det?

    Alla får vara olika utifrån vad som känns bäst för dem!

    Vad är det du vill nå med denna fråga?
    1. Sa jag att hon behöver göra något? Nej.
    2. Nej, men för någon som mig som ser slöjan som ett förtryck skulle vilja se något bevis på att det inte är ett förtryck, och om man inte kan ta av sig slöjan så tänker jag fortsätta se det på detta sätt. Om det är samma sak som vilket plagg som helst då ska det inte vara så svårt men tydligen är det just det. Det är ju tydligen viktigt att du ska behöva "skydda henne" ifrån att svara, vilket är ännu mer oroväckande.
    3. Nej, jag tänker fortsätta kritisera det jag anser som fel. Om man vill att människor ska kunna förändra på sig så får man bemöta det man säger på ett trovärdigt sätt.
    4. Nja, så länge du följer de svenska lagarna.
    5. Jag vill se vad slöjbärare svarar på denna fråga och det enda jag möter är ursäkter och undanflykter från den kritiska frågan. Är du muslim? Bär du slöja? I så fall varför kan du inte svara på frågan.
  • Misen1

    Jag är mer intresserad av om muslimska sjalbärande kvinnor straffar sina döttrar/systrar om de tog av sig sjalen. Om ja, vad är straffet? Innehåller det våld/stenar/piskor/syra etc?

Svar på tråden Muslimer använder ni slöja/Hijab/Burka pga er kultur/religion eller för att det ser fint ut?