• PaulieJ

    Hjälp med svenska 2 uppgift

    Allt så jag har dyslexi och är smått trög så jag har väldigt svårt för vissa uppgifter. Det var det som gjorde så jag hoppade av gymnasiet för det var för svårt och så fick jag ingen hjälp.

    Nu försöker jag ta igen det.

    Har svenska 2 nu på distans via hermods.

    Har fått en uppgift som jag inte förstår.

    Det Står att man ska skriva en artikel, jag ska föreställa en reporter åt en tidskrift.

    Jag ska skriva om torleif som fått tilltalsnamnet jarlskald. Och jag ska ta reda på varför han fick namnet.

    Förbered en artikel som berättar händelserna bakom Thorleifs tilltasnamn.

    Snälla hjälp

  • Svar på tråden Hjälp med svenska 2 uppgift
  • Anonym (A)

    Jag kan ju inte vara säker, men jag tänker att du ska skriva en uppsats som om det vore en tidningsartikel och att du ska hitta på förklaringar till mannens namn. Ofta har ju föräldrarna känt någon som de vill döpa barnet, av något speciellt skäl, eller har läst något, sett på tv etc

  • Anonym (Ka)

    Sök bara på googel efter Torleif Jarlskald så får du upp massa information om honom.

    En artikel skrivs efter mallen:

    rubrik

    ingress

    brödtext

    mellanrubriker

    och eventuellt bildtexter

    Texten i artikeln ska svara på 6 frågor:

  • Anonym (Ka)
    Anonym (Ka) skrev 2019-03-30 20:34:19 följande:

    Sök bara på googel efter Torleif Jarlskald så får du upp massa information om honom.

    En artikel skrivs efter mallen:

    rubrik

    ingress

    brödtext

    mellanrubriker

    och eventuellt bildtexter

    Texten i artikeln ska svara på 6 frågor:


    när?

    var?

    hur?

    vem?

    vad ?

    varför?
  • Anonym (woopie)

    Hej! 
    Håller på med samma uppgift just i denna stund. Har du några användbara tips? Har ju som du informationen, men själva knepet att få till artikeln hänger inte med.
    :) 

  • Anonym (......)

    När man pluggar på distans får man inte ta hjälp av någon utomstående..

  • eholdö

    hur gick det med uppgiften? har du några tips.. Har själv fastnat med den uppgiften :/

Svar på tråden Hjälp med svenska 2 uppgift