• sadoos

    Löneutmätning

    För 2 år sen fick jag blodcancer diagnos

    O blev jätte dåligt kunde inte jobba som ensamstående mamma fick jag sälja min bostadsrätt och betala räkningar men det räckte inte så där efter låg jag efter med alla räkningar sålde all guld o mattor o tavlor o tv o allt som var värd pengar sen när jag kunde börja jobba igen redan hade jag fått anmärkning jag hyrde en möblerad liten lägenhet för 13000 ett år och där efter ville ägaren ha sin lägenhet jag letade och letade jag hittade en annan lägenhet men efter 6 månader fick jag flytta igen för ägaren ville sälja och där efter 5 månader till i en annan lägenhet oxå då efter ville ägaren sälja igen , stackars min 11 årig som fick byta skola o hitta nya vänner hela tiden till slut jag hittade en lägenhet som ägarna hade förtahands hyres så tänkte jag bra då vill de inte sälja , men de vill behålla sin adress inskrivna för deras barn skolkö hyran är på 15000 kall hyra möblerad , kort efter fick jag hot samtal från några som hade problem med mitt barns pappa då fick jag skyddat person uppgifter.

    Kronofogden kontaktade mig o när jag sa hyran är möblerad på 15000 säger han ? vadå bor du mitt i sergels torg eller? när jag sa hyrorna är höga i andra hand i stockholm så först ville ha hyres kontrakt för löneutmätning jag skickade både hyres kontrakt och konto utdrag på hyror som jag har betalat , de ringde personen som jag hyr från o pratade med de , men ändå efter en månad byter de beslutet att de är inskrivna där o ni ljuger jag påpekade de har 2 barn o vi tillsammans blir 6 personer hur kan vi ens bo i 70 kvm men det hjälpte inte jag får behålla 8000kr av min lön det är bara hälften av min hyra , jag fick erbjudande av 1 första handskpntrakt men jag fick inte det på grund av anmärkning , jag får inte ta Nystart lån på grund av skyddat identitet , jag överklagade hos tingsrätten men det tar tid och så länge gäller löneutmätningen , jag får inte nåt penar tillbaka om tingrätten fattar beslut att kronofogden har räknat fel ,jag lånade förra månaden , fick avslag på skuldsanering ändå att jag fortfarande har blodcancer , jag är ensam kvinna med en 12 årig , snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska ta mig till längre , låt alla höra min röst , jag har inte råd för nån advokad stress är jätte dåligt för min cancer ändå att jag biter ihop o jobbar o försöker leva för min dotters skull, vad ska jag göra snälla kan någon hjälpa mig o mitt barn ?,


    Vad kan jag göra?
  • Svar på tråden Löneutmätning
  • Anonym (Konstigt)

    Till att börja med är det nästan omöjligt att förstå vad du skriver. Försök använda punkter och styckesindelning?

    Om jag förstått det hela rätt så anser KFM att du bor gratis just nu?
    Vad får du in bostadsbidrag, underhåll och barnbidrag totalt?
    Hur ställer sig soc när du pratar med dem?

  • sadoos

    Sorry att det va jobbig o förstå , nej de har delat 15000 på 6 o jag ska ha 2/3 delar o betala enligt de ;(

    Soc säger att jag har inkomst o arbete o de kan inte hjälpa mig med nåt

  • Anonym (Konstigt)
    sadoos skrev 2019-03-31 10:26:54 följande:

    Sorry att det va jobbig o förstå , nej de har delat 15000 på 6 o jag ska ha 2/3 delar o betala enligt de ;(

    Soc säger att jag har inkomst o arbete o de kan inte hjälpa mig med nåt


    Dela på 6 och du ska ha 2/3? Du ska alltså betala 10000 i hyra enl KFM? Eller du ska betala 5000 i hyra?

    Hur mycket får du in bostadsbidrag, underhåll och barnbidrag?

    Om KFM följer sina egna riktlinjer så ska du få behålla hyra + ca 5000 för dig + ca 3000 för dottern minus barnbidrag minus bostadsbidrag minus underhåll.

    Någonting stämmer alltså inte med din löneutmätning, om du nu inte har andra inkomster/bidrag som du inte nämner.
  • Krackelibrankel

    Vad har du gjort för att hamna hos kronis till att börja med. Känns som att din story inte riktigt hänger ihop. Massor av utelämnade detaljer osv.

  • sadoos

    Jag får ingen bostdadsbidgar för hög inkomst , barnbidrag o underhåll total har de räknat

    2750 sen ja de har räknat 5000kr hyra och 3000 mar pengar vilket är inkluderad sl kort till och från arbetet peoblemet är han som tar beslut sitter i norrland och har ingen aning om andra handshyrorna i stockholm trotts hyres kontrakt och konto utdrag o samtal med hyresvärden sägee de att ni är 3 vuxna o 3 barn som är inskrivna där o de tror inte på oss att ingen bor här , sen jag försöker få första hand men det går inte för jag har anmärkning

  • Anonym (Konstigt)
    sadoos skrev 2019-03-31 21:26:39 följande:

    Jag får ingen bostdadsbidgar för hög inkomst , barnbidrag o underhåll total har de räknat

    2750 sen ja de har räknat 5000kr hyra och 3000 mar pengar vilket är inkluderad sl kort till och från arbetet peoblemet är han som tar beslut sitter i norrland och har ingen aning om andra handshyrorna i stockholm trotts hyres kontrakt och konto utdrag o samtal med hyresvärden sägee de att ni är 3 vuxna o 3 barn som är inskrivna där o de tror inte på oss att ingen bor här , sen jag försöker få första hand men det går inte för jag har anmärkning


    Inget av detta stämmer med de normer de ska utgå från.
    5000 i hyra, ok... Din boendesituation är skit iom andrahand osv med fusk-kontrakt osv. Där ska du dra in hyresgästföreningen.
    Därutöver ska du få ca 5000 för dig och ca 3000 för dottern. Utöver det ska du ansöka separat för SL-kort. Detta har inget med norrland eller Stockholm att göra, det är KFM normer som gäller över hela landet.

    Läs själv.

    www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Konstigt) skrev 2019-04-01 01:04:28 följande:
    Inget av detta stämmer med de normer de ska utgå från.
    5000 i hyra, ok... Din boendesituation är skit iom andrahand osv med fusk-kontrakt osv. Där ska du dra in hyresgästföreningen.
    Därutöver ska du få ca 5000 för dig och ca 3000 för dottern. Utöver det ska du ansöka separat för SL-kort. Detta har inget med norrland eller Stockholm att göra, det är KFM normer som gäller över hela landet.

    Läs själv.

    www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
    Och minus barnbidrag och underhåll.
Svar på tråden Löneutmätning