• nils83

    Kan inte sova utan mamma

    vår son på 4 år kom in till oss var natt och väcker oss för att han vill gosa med mamma. Nu har min fru börjat sova i sonens rum i hans säng i stället. Har hon gjort några månader nu.


    Han måste ligga o pilla på hennes bröst när han somnar och på natten i sömnen ibland. När hon ska jobba och går upp tidigt 05-06 vaknar han med en gång. Märker att hon inte är kvar.  Har testat några gångare med att jag lagt mig där när hon gått upp. Men det märker han med en gång. Vaknar och blir ledsen.


    Tips? Kanske inte bra att hon ligger hos honom? Har ju blivit en vana.


    Även på dagarna vill han vara nära mamma och pilla på hennes bröst. Är det normalt i den åldern?


    Har sagt till frun att hon inte ska låta han göra det. Kan väl inte vara bra i den åldern?

  • Svar på tråden Kan inte sova utan mamma
  • Pajama

    Jag tycker att det låter som just en vana, nåt som gör att de somnar. Min son snurrade fingrarna i nackhåret så det alltid stod som en korkskruv där. Vi klippte honom kort och förskolan sa till honom på skarpen när han gjorde det! Inte jag.
    Dottern måste hålla mig i handen, så jag hade alltid armen över till hennes säng, så jag fick ont i axeln. När hon slutade med napp, försvann behovet av att hålla handen samtidigt, hon hade förknippat det.

    Men just brösten vill man ju inte kanske. Och han är fyra år, det borde gå att bryta den vanan. 
    Kanske ni kan prova i vaket tillstånd att han inte får greja med brösten. Så man inte tar den diskussionen när han ska sova. Vänjer han sig av med det under dagen och så sover du med honom ett par nätter för mamma är inte hemma... så kan det försvinna. Eller så kanske hon kan "få ont" i dem efter någon förkylning eller nåt. 
    Det är svårare att vänja sig av med saker när man blir större, små barn kan man "lura" lite. En fyraåring kommer ihåg bättre. Så jag håller med dig om att ni bör försöka sluta med detta. 
    Var konsekventa men helt utan skuldbeläggning.

  • annabellelee

    Närheten kan man behöva även som fyraåring, men pilla med brösten låter inte lämpligt. Bryt nu, för det lär bara bli svårare. Om han behöver nåt att pilla med, prova med nalle med knappögon, avvisa pill på brösten vänligt men bestämt.

  • annabellelee
    annabellelee skrev 2019-03-31 11:09:18 följande:

    Närheten kan man behöva även som fyraåring, men pilla med brösten låter inte lämpligt. Bryt nu, för det lär bara bli svårare. Om han behöver nåt att pilla med, prova med nalle med knappögon, avvisa pill på brösten vänligt men bestämt.


    Angående sovandet tycker jag att man kan sitta med barn tills de somnar (det gör vi med vår 3.5 åring), men träna på att smyga ut efter insomnandet.
  • annabellelee

    Tips: vi har en säng stående i sonens rum så om han vaknar under natten och vill ha närhet kommer nån in och lägger sig i den. Man kan sträcka ut armen till sonen och klappa, men det är lättare att smyga iväg när han somnat om.

Svar på tråden Kan inte sova utan mamma