• Nettan91

    Kort lutealfas

    Hej alla!

    Precis som rubriken lyder- är här någon som har koll på lutealfasen?

    Jag har ammat min son och fick min första ägglossning i december och första mensen i februari (lååååång cykel där) men tänker att de inte var konstigt eftersom jag fortfarande nattammar

    ... Efter det har jag haft en extremt sen ägglossning (dag 18) följt av mens 6 dagar efter... Vi försöker bli gravida igen men undrar om de ens är möjligt med så kort lutealfas?

    Hört så extremt många olika bud, allt från att det är svårt-omöjligt till att det går precis lika bra som när man har en normal.....

    Har ni några erfarenheter?

    Kör med ägglossningstest, kollar sekret, tempar (dock ekg-kurva) o har extrema smärtor vid ägglossning...

    Tacksam för svar!:)

  • Svar på tråden Kort lutealfas
  • Brommatjej

    Jag är i liknande sits som du. Fick första barnet maj 2017, ammade till maj 2018 och fick i samband med avslutet min första mens efter förlossningen. Började sedan med p-piller som jag åt fram till januari i år. Efter p-pillerstoppet har jag fått mens två gånger med cyklar på 24 och 25 dagar och lutealfas på 9-10 dagar. Blir stressad över detta och känner mig orolig men jag har hört att det kan ta några månader tills menscykeln stabiliseras. Ammar du fortfarande, i så fall kan väl det påverka ägglossningen?

    Jag pratade med gyn och hon tyckte absolut inte att det var några konstigheter men man vill ju bara att allt ska funka direkt för jag längtar så mycket efter en bebis.

  • Nettan91
    Brommatjej skrev 2019-04-01 09:43:19 följande:

    Jag är i liknande sits som du. Fick första barnet maj 2017, ammade till maj 2018 och fick i samband med avslutet min första mens efter förlossningen. Började sedan med p-piller som jag åt fram till januari i år. Efter p-pillerstoppet har jag fått mens två gånger med cyklar på 24 och 25 dagar och lutealfas på 9-10 dagar. Blir stressad över detta och känner mig orolig men jag har hört att det kan ta några månader tills menscykeln stabiliseras. Ammar du fortfarande, i så fall kan väl det påverka ägglossningen?

    Jag pratade med gyn och hon tyckte absolut inte att det var några konstigheter men man vill ju bara att allt ska funka direkt för jag längtar så mycket efter en bebis.


    Åh vad jobbigt! Ja det är så galet frustrerande när kroppen inte gör som man vill!

    Ja jag har också förstått att de kan ta tid för kroppen att ställa till sig som vanligt igen, men man går ju och längtar såå...

    Ja, min son blev ett häromdagen och hade lyckats sluta amma på dagarna och bara någon enstaka gång på natten... Sen var de som det slog slint i huvudet på han och nu vill han amma som aldrig förr! Och jag har verkligen inte hjärta att neka han :( Trots att jag varken orkar eller vill längre! Men kan verkligen inte ta han blir så ledsen och uppgiven riktigt än!

    9-10 dagar är också kort, men de kan ju ta sig... Har hört att de kan ta allt mellan 5-10 dagar för ägget att fästa! Håller alla tummar o tår:)
Svar på tråden Kort lutealfas