• HeyHo1

    Utbytesår, USA

    Hej!

    En av mina drömmar är att åka på ett utbytesår till USA efter 9:an eller efter 1:an på gymnasiet, men problemet är att det är riktigt dyrt! Jag undrar om man på något sätt kan få ett stipdendium av typ kommunen? Eller om man kan betala/få stipdendium på något annat sätt? Någon som har erfarenhet av detta?

    Jag undrar även om nån har åkt fast ni inte är så bra på engelska och kanske vart blyga att prata engelska också?

    Är väldigt tacksam för svar! (:

  • Svar på tråden Utbytesår, USA
  • Nicco123

    Jag åkte efter ettan i gymnasiet! :)

    Jag vet att det finns stipendium att söka, googla och var ute i god tid. Var beredd på att det tar mycket mycket tid och kör hårt! Det ska inte vara jättesvårt sålänge man skickar in många så har man en utökad chans. Gålö stipendiet vet jag att ett heter ex det får alla som uppfyller kraven. Annars försök jobba extra under terminerna och sommrarna och spara. Många beckar små!

    Rekommenderar att du åker efter ettan i gymnasiet, efter nian är ev lite ungt och lärdomen från att börja ny klass och skola i gymnasiet kan vara värdefull i usa sen. Plus att det är kul att ha kompisar från två gymnasieklasser! :)

    Mina föräldrar betalade för mig... det är en riktigt saftig summa om du ska betala hela grejen själv. Kan dina föräldrar hjälpa dig med nått?

  • Nicco123

    Jag åkte efter ettan i gymnasiet! :)

    Jag vet att det finns stipendium att söka, googla och var ute i god tid. Var beredd på att det tar mycket mycket tid och kör hårt! Det ska inte vara jättesvårt sålänge man skickar in många så har man en utökad chans. Gålö stipendiet vet jag att ett heter ex det får alla som uppfyller kraven. Annars försök jobba extra under terminerna och sommrarna och spara. Många beckar små!

    Rekommenderar att du åker efter ettan i gymnasiet, efter nian är ev lite ungt och lärdomen från att börja ny klass och skola i gymnasiet kan vara värdefull i usa sen. Plus att det är kul att ha kompisar från två gymnasieklasser! :)

    Mina föräldrar betalade för mig... det är en riktigt saftig summa om du ska betala hela grejen själv. Kan dina föräldrar hjälpa dig med nått?

  • Nicco123

    Jag var inte alls speciellt bra på engelska när jag åkte men det blev naturligtvis stor ändring på det så oroa dig inte för det! Tänk bara att där är du och pratar på ett språk som inte är ditt modersmål vilket alla runt dig gör så du kan bara vara stolt istället, alla tycker bara det är duktigt av dig att ha lärt dig ett språk :)

    (Svårt att tro att du skulle få pengar av kommunen faktiskt, som svar på din fråga)

  • BurningDiamond

    Jag åkte mellan 9:an och 1:an och tycker att det är bättre än att åka "mitt i" gymnasiet.

    Det finns stipendier att söka, men det är ofta många sökande till varje, så var beredd på att kunna betala hela summan själv.
    Tänk även på att du ska ha fickpengar och kunna betala för aktiviteter osv när du väl är där, så kolla hur du ska få in pengar för det, om du kan få CSN eller får stå för det själv. Som utbytestudent får du inte jobba som alla dina skolkamrater.

  • Nicco123
    BurningDiamond skrev 2019-04-02 21:03:00 följande:

    Jag åkte mellan 9:an och 1:an och tycker att det är bättre än att åka "mitt i" gymnasiet.

    Det finns stipendier att söka, men det är ofta många sökande till varje, så var beredd på att kunna betala hela summan själv.

    Tänk även på att du ska ha fickpengar och kunna betala för aktiviteter osv när du väl är där, så kolla hur du ska få in pengar för det, om du kan få CSN eller får stå för det själv. Som utbytestudent får du inte jobba som alla dina skolkamrater.


    Man kan inte få CSN som utbytesstudent i USA eftersom studierna inte tillgodoräknas i Sverige.
  • BurningDiamond
    Nicco123 skrev 2019-04-03 01:56:40 följande:
    Man kan inte få CSN som utbytesstudent i USA eftersom studierna inte tillgodoräknas i Sverige.
    Har för mig att du kan få CSN för AP-klasser, men reglerna kan mycket väl ha ändrats på 25+ år. Det skadar aldrig att kolla uppGlad.
Svar på tråden Utbytesår, USA