• mor3

    Blöjrumpa gulligt eller fult

    Prata med ett par föräldrar på fsk igår och då hamna vi i en diskution om det var gulligt eller fult att blöjorna syns. Och stor blöjrumpa. Vad tycker ni ska man försöka dölja eller är det gulligt?

    Vi börja dölja den på vår dotter som snart är 3.

    Hon går oftast i mörka mjukisbyxor eller klänning så blöjan inte syns så mycket.

  • Svar på tråden Blöjrumpa gulligt eller fult
  • Orkide
    mor3 skrev 2019-04-03 05:32:25 följande:

    Prata med ett par föräldrar på fsk igår och då hamna vi i en diskution om det var gulligt eller fult att blöjorna syns. Och stor blöjrumpa. Vad tycker ni ska man försöka dölja eller är det gulligt?

    Vi börja dölja den på vår dotter som snart är 3.

    Hon går oftast i mörka mjukisbyxor eller klänning så blöjan inte syns så mycket.


    Blöjrumpor kan vara gulliga men inte efter 2 -2,5år. Då borde det enligt mig bli dags att sluta med blöja.
  • TeAd
    mor3 skrev 2019-04-03 05:32:25 följande:

    Prata med ett par föräldrar på fsk igår och då hamna vi i en diskution om det var gulligt eller fult att blöjorna syns. Och stor blöjrumpa. Vad tycker ni ska man försöka dölja eller är det gulligt?

    Vi börja dölja den på vår dotter som snart är 3.

    Hon går oftast i mörka mjukisbyxor eller klänning så blöjan inte syns så mycket.


    Varför försöker ni dölja att hon har blöja? Skäms ni? Det är väll ganska vanligt att barn runt 3 år har blöja fortfarande.

    En spets trosa på en liten flickas blöjrump kan jag tycka är gulligt men blir barnen över två år så nej gulligt kanske det inte är men inget jag aktivt försöker dölja.

    Har barn som haft blöja längre än normalt då har vi kört med stora mjukisbyxor för hans skull för att inte andra barn skall fråga varför han fortfarande har blöja inte för att någon vuxen tycker det är fult.
  • äldreochklokare

    Men va? Jag kanske inte riktigt förstår frågeställningen, men min reaktion är: hur kan man ens prata på det sättet om små barn och deras behov av att ha blöjor? Det handlar väl inte om hur det ser ut ?

  • Milissis

    Varken gulligt eller fult. det bsra är. Ungefär precis som att hus ofta är fyrkantiga. Och tycker man att något på en treåring är fult så har man nog missuppfattat saker och ting. Jag förstår inte varför folk är så otroligt intresserade av andras åsikter. Varenda jäkel har en åsikt och inte en enda åsikt är den andra lik. Det enda de har gemensamt är att de är irrelevanta jämfört med den egna åsikten.

    Är nån så för annat ytlig att man anser att en treåring ska vara blöjfri för att vara söt så här man rätt skeva prioriteringar. En treåring KAN vara blöjfri och känna sig stolt över att vara stor eller ha blöja och slippa avbryta leken för att gå på toa. Utseendet är helt ovidkommande och inser man inte det och istället tror att ens barn är en handväska ellercanbat föremål som man sjå stoltsera med så Ere nåt som inte stämmer


    Orkide skrev 2019-04-03 07:13:00 följande:

    Blöjrumpor kan vara gulliga men inte efter 2 -2,5år. Då borde det enligt mig bli dags att sluta med blöja.


    Så med det sagt undrar JAG vad du menar med att det borde vara dags att sluta. Antingen slutar man vid 2-2,5 eller senare eller tidigare. Vad är det att bry sig om. Det spelar ju ingen som helst roll för något viktigt överhuvud taget. Om någon mot förmodan skulle störa sig på nåt sånt så ligger det väl i deras självbevarelsedrift att titta åt ett annat håll.
  • Daphodil
    äldreochklokare skrev 2019-04-03 21:02:39 följande:

    Men va? Jag kanske inte riktigt förstår frågeställningen, men min reaktion är: hur kan man ens prata på det sättet om små barn och deras behov av att ha blöjor? Det handlar väl inte om hur det ser ut ?


    Håller med dig.
  • TeAd

    Fast nu frågade inte TS om någons behov av att ha blöja eller inte. Jag tror nog mer TS tänkte att när barnen är små under ett år så finns det rysh spets å volanger på barn kläder där vissa kläder mer eller mindre tydliggör blöjan frågan är tycker man det är gulligt eller inte.

    Att man sedan döljer blöjan vid högra ålder är upp till var och en. Vår pojke hade blöja när han va fem år och ja då döljde vi blöjan med lite lös åt sittande byxor. Inte på grund av att det är fult eller fint utan för att inte andra barn skulle se de så tydligt då han tyckte det va jobbigt när dom fråga om blöjan.

  • asdfgh

    Jag tycker aldrig att det är gulligt med blöja, oavsett ålder. Det är ett mer eller mindre nödvändigt ont. Däremot sitter byxor sällan bra på blöjfria småbarn så man kanske kan säga att det är o-gulligt med blöjfria barn i byxor som är sydda för att få plats med blöja?

  • Delilah2001

    Det är varken gulligt eller fult, det bara är...

    Småbarn har ofta blöjor av praktiska skäl.

    Det är inte det minsta gulligt med en spetstrosa över en flickas blöjrumpa! :/

    Jag har en 1,5-åring, och varken döljer eller framhäver blöjorna. Det är som det är.

Svar på tråden Blöjrumpa gulligt eller fult