• Anonym (Anonym)

    Är min sambo alkoholist

    Jag har varit tillsammans med min sambo i snart två år och bott i hop i nästan ett år. När vi flyttade ihop märkte jag att han dricker alkohol inte bara på helger utan i princip varje dag. Jag har aldrig sett honom full och märker inte direkt på honom när han druckit. På vardagar dricker han typ två starköl och på helger kan det bli någon whiskey till det.

    Vi har pratat om han drickande flera gånger och nu har det blivit en känslig fråga att prata om. Han känner sig påhoppad och anklagad (säger att han inte har några problem med alkoholen utan bara att han har druckit så här, varken mer eller mindre, i hela sitt vuxna liv) men jag är orolig att det kommer bli ett problem även om det inte är det nu. Han har iof gått med på att dricka max 5 glas i veckan och max 3 på samma kväll (med undantag för typ jul/midsommar etc). Detta tycker jag låter toppen, men har börjat tvivla på om han verkligen håller sig till det eller om han börjar dricka i smyg. När jag kom hem från träningen igår hade han sköljt munnen med munskölj (vi skulle äta middag när jag kom hem) vilket får mig att tro att han vill dölja något. Blir knäpp av att inte veta om han har problem med alkoholen eller inte! Vi pratar om att köpa hus och skaffa barn men jag vill inte fastna med någon som har alkoholproblem som bara kommer bli värre!

    Kan man vara alkoholist/ha alkoholproblem om man aldrig blir full eller påverkad?

    Mvh/orolig sambo

  • Svar på tråden Är min sambo alkoholist
  • Anonym (Dålig vana)

    Jag ser det som att det inte är bra att dricka i princip varje dag. Är det normalt 5, 6, eller 7 dagar/vecka? Men att det mer är en dålig vana än alkoholism. Som att man sitter för mycket med mobilen eller köper en stor chokladkaka varje dag. Däremot borde han kunna minska det till kanske varannan dag när ni fått barn.

    Jag tror att han smygdricker, men du har satt alldeles för hårda gränser i mina ögon. En man kan dricka max 14 glas/vecka och 5 glas på ett tillfälle innan det klassas som riskfullt. Många kan dricka mer än det också utan att få problem, men det är inte ett säkert drickande över det.
    Ett glas är 33 cl öl, så 2 stora starka är 3 glas, 4 cl whiskey är 1 glas.

  • Anonym (1234)

    I mina ögon är det .

    Det är säkert beroende av alkohol och absolut inte ett normalt beteende att dricka varje dag.

    Om du reagerar på det finns det anledning till det !

  • hellothere87

    Han är en fullblodad alkoholist och döljer uppenbarligen sitt faktiska drickande för dig. Lita på din magkänsla och skaffa för Guds skull inga barn med honom förrän han kommit till insikt och sökt hjälp.

  • AndreaBD

    Det kan man absolut! Min ex-man är alkoholist och under 14 år som vi var ihop har jag inte sett honom full mer än två, tre gånger. Han drack nog inte från början, men dem sista 4 eller 5 åren var han nog ganska fast. 

    Det är ganska svårt att kunna dra en gräns där, när man är beroende. Jag har själv också märkt det lite sent.

  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-03 08:24:39 följande:

    Jag har varit tillsammans med min sambo i snart två år och bott i hop i nästan ett år. När vi flyttade ihop märkte jag att han dricker alkohol inte bara på helger utan i princip varje dag. Jag har aldrig sett honom full och märker inte direkt på honom när han druckit. På vardagar dricker han typ två starköl och på helger kan det bli någon whiskey till det.

    Vi har pratat om han drickande flera gånger och nu har det blivit en känslig fråga att prata om. Han känner sig påhoppad och anklagad (säger att han inte har några problem med alkoholen utan bara att han har druckit så här, varken mer eller mindre, i hela sitt vuxna liv) men jag är orolig att det kommer bli ett problem även om det inte är det nu. Han har iof gått med på att dricka max 5 glas i veckan och max 3 på samma kväll (med undantag för typ jul/midsommar etc). Detta tycker jag låter toppen, men har börjat tvivla på om han verkligen håller sig till det eller om han börjar dricka i smyg. När jag kom hem från träningen igår hade han sköljt munnen med munskölj (vi skulle äta middag när jag kom hem) vilket får mig att tro att han vill dölja något. Blir knäpp av att inte veta om han har problem med alkoholen eller inte! Vi pratar om att köpa hus och skaffa barn men jag vill inte fastna med någon som har alkoholproblem som bara kommer bli värre!

    Kan man vara alkoholist/ha alkoholproblem om man aldrig blir full eller påverkad?

    Mvh/orolig sambo


    Det här är en rätt komplex fråga och går inte att svara på som alkoholist/icke alkolist.

    Två andra frågor är har han ett beroende och skapar hans drickande problem?
    Helt klart skapar det problem eftersom det uppstår en konflikt hemma. Uppstår det andra problem, bråk, misskött arbete, förlorat körkort, pengar, gör inte annat som borde göras odyl?

    Beroende är lurigare, kan han låta bli att dricka en vecka? Testa det.

    Konsumtionen är inte jättehög men går det inte att hålla upp en vecka är risken att det långsamt kommer öka. Om han smyger med sitt drickande är det en varningssignal.


  • Anonym (J)

    Mängden gör inte honom till alkoholist i sig , men om han inte kan låta bli att dricka och smygdricker / ljuger / sköljer sin mun för att dölja sitt drickande är detta oroväckande.

    Detta med att man bara får dricka ( supa när det gäller många svenskar ) fredagar och lördagar hör ihop med svensk kultur/vanor.

    Man är inte alkoholist per automatik bara för att man dricker på andra dagar utan andra omständigheter spelar in också.

    Men om han är alkoholist kan han låta bli att dricka utan problem.

  • Anonym (Hur vet man)

    Lite samma sak med min sambo/särbo. Vi bor tillsammans varannan vecka pga barnen. Han har

    Fått en deprisson och förra sommaren öste han i sig alkohol! För att döva det jobbiga och jag satte ett ultimatum att han aldrig skulle dricka sprit ute för att gan inte kunde bete sig!

    Häromdagen vaknade jag av att han stank sprit på morgonen (han sitter uppe halva nätterna o glor på film)

    Upptäckte sen att min nästan fulla kvarting med sprit var slut men att han ställt tillbaka flaskan på samma ställe längst in i skåpet, tom! Sen hittade jag ännu en tom

    Flaska med jäger.

    När kag konfronterade blev han skitsur och skällde tillbaka att ingen kan förstå hur dåligt han mår, sen åkte han och köpte en ny flaska och en bukett blommor. Suck!

    Förlåt att jag kapade tråden men kände som dig.

  • AndreaBD
    Anonym (Hur vet man) skrev 2019-04-03 09:24:19 följande:

    Lite samma sak med min sambo/särbo. Vi bor tillsammans varannan vecka pga barnen. Han har

    Fått en deprisson och förra sommaren öste han i sig alkohol! För att döva det jobbiga och jag satte ett ultimatum att han aldrig skulle dricka sprit ute för att gan inte kunde bete sig!

    Häromdagen vaknade jag av att han stank sprit på morgonen (han sitter uppe halva nätterna o glor på film)

    Upptäckte sen att min nästan fulla kvarting med sprit var slut men att han ställt tillbaka flaskan på samma ställe längst in i skåpet, tom! Sen hittade jag ännu en tom

    Flaska med jäger.

    När kag konfronterade blev han skitsur och skällde tillbaka att ingen kan förstå hur dåligt han mår, sen åkte han och köpte en ny flaska och en bukett blommor. Suck!

    Förlåt att jag kapade tråden men kände som dig.


    Det låter lite som mitt ex - först depression och sedan sitta uppe på nätterna och dricka.
  • AndreaBD
    Anonym (Hur vet man) skrev 2019-04-03 09:24:19 följande:

    Lite samma sak med min sambo/särbo. Vi bor tillsammans varannan vecka pga barnen. Han har

    Fått en deprisson och förra sommaren öste han i sig alkohol! För att döva det jobbiga och jag satte ett ultimatum att han aldrig skulle dricka sprit ute för att gan inte kunde bete sig!

    Häromdagen vaknade jag av att han stank sprit på morgonen (han sitter uppe halva nätterna o glor på film)

    Upptäckte sen att min nästan fulla kvarting med sprit var slut men att han ställt tillbaka flaskan på samma ställe längst in i skåpet, tom! Sen hittade jag ännu en tom

    Flaska med jäger.

    När kag konfronterade blev han skitsur och skällde tillbaka att ingen kan förstå hur dåligt han mår, sen åkte han och köpte en ny flaska och en bukett blommor. Suck!

    Förlåt att jag kapade tråden men kände som dig.


    Det låter lite som mitt ex - först depression och sedan sitta uppe på nätterna och dricka.
  • Bananböjaren
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-03 08:24:39 följande:

    Jag har aldrig sett honom full och märker inte direkt på honom när han druckit.


    Du skriver att det inte är nått problem men ändå verkar du vilja göra det till ett problem. Varför? Du ska inte bry dig så mycket om vad andra tycker, speciellt inte moralmupparna här på FL.

    Det där med att dricka måttligt och ofta är något som är ganska vanligt i de flesta kulturer, det är mest i svensk arbetarkultur som det ses ner på. I Sverige är alkoholvanan mera huvudet fullt varje helg, ropa och slåss och efter ett tag så ska man ligga och spy i rännstenen. Sen på måndag sitter man i fikarummet och fördömer "alkoholisterna" som unnar sig några öl på en vardag.
Svar på tråden Är min sambo alkoholist