• Anonym (H)

    Planera graviditet trots tankar om studier?

    Hej! Jag skriver mest för att få bolla lite idéer och höra hur ni tänker.

    Jag (29år) och min sambo (31år) längtar sååå efter barn.. Vi har just nu båda heltidsarbeten och en trygg inkomst, men jag går i tankarna att börja studera ett treårigt program på universitet då jag vill byta arbete och framförallt arbetstider (jag jobbar natt.)

    Hade ni rått mig att vänta till slutet av studierna med att bli gravid, eller tycker ni att vi ska försöka på en gång så att jag är gravid i början av studierna och kanske måste göra ett uppehåll mitt i pga föräldraledighet?

    Är ju trots allt 28 år och kommer vara 31 år när studierna är avklarade..

    Har ni gjort något liknande och hur gick det?

  • Svar på tråden Planera graviditet trots tankar om studier?
  • epikuren

    Jag avslutade ett 3-årigt studieprogram i somras och är nu gravid i vecka 29. Fick flera ?goda råd? om att vänta med barn till efter studierna, trots att det då inte var aktuellt för oss alls. Men så här i efterhand skulle jag nog säga att det för mig hade det nog funnits fler fördelar med att skaffa barn under studietiden än efter. Visst, nu får jag graviditetspenning men hade jag studerat hade jag haft en lugnare vardag från början. Vissa kanske menar att det är bekvämare att arbeta med småbarn än studera men i mitt fall tror jag inte det stämmer. Att arbeta i mitt nuvarande kräver ett helt annat fokus och närvaro än vad studietiden krävde. Kort sagt, gör det ni känner för. Jag tror det blir bra vilket som. Jag hade kurskamrater som fick barn under studierna och det löste sig för dem också :)

  • Anonym (...)

    Om jag var du skulle jag skaffat barn innan eller under studietiden. Själv har jag haft barnlängtan i många år nu, men valde att läsa ett treårigt program på högskolan som jag blev klar med i januari. I efterhand hade jag det varit bättre om jag skaffat barn tidigare eftersom jag nästintill blivit deprimerad av att vänta, och att göra klart plugget fast jag egentligen hade andra personliga prioriteringar. Nu känner jag dessutom att jag vill jobba upp en bättre föräldrapenning, och helst få fast jobb innan jag blir preggo. Sen känns det inte superkul att berätta för arbetsgivaren att jag är gravid så fort jag har fått fast heller... så jag hade hellre gjort det tidigare! 

  • Anonym (H)

    Tack för era tips! Då får det helt enkelt ske när det sker! :)

Svar på tråden Planera graviditet trots tankar om studier?