• Rabarberdoft

    Är min mor psykopat?

    Min mamma har empatistörningar och plågade djur redan som liten. När vi syskon var små roade hon sig bland annat med att visa oss hur man spelade på blinda musungar som hon hittat när vi slagit högt gräs genom att nypa dem i skinnet så att de skrek, sedan spelade hon melodier med dem. När hon roat sig färdigt lade hon ungarna i en skål till katten. Hon ville att vi skulle se på. Hon har också berättat hur hon som liten dränkte katten helt ombedd och hur hon tog med sin lillebror som fick se på. Hon har även till exempel gett bort mina kaniner till en familj som åt upp dem och gett min hamster Alvedon. Hon kan inte låta bli att berätta om det, jag tror att hon är nån typ av sadist. Jag är vuxen idag. Mamma är gammal och jag hjälper henne flera gånger i veckan, men känner ofta hat gentemot henne och det hon utsatt oss för. Hon tycker själv att hon är godheten själv. Usch, jag önskar att hon inte fanns och skäms över det... Jag önskar att jag kunde känna kärlek men det är svårt. Jag ser fram emot den dagen hon är borta. Gör det även mig till en empatilös människa?

  • Svar på tråden Är min mor psykopat?
  • Rabarberdoft

    Det är komplicerat... Hon har inte bott i närheten av oss barn på många år men nu är hon ensam i världen och behöver hjälp. Hon har dessa horribla sidor men kan även visa omtanke. Hon är som ett barn känslomässigt och vi syskon har försökt att göra slut med henne många gånger, men hon blir förtvivlad och vi tar alltid tillbaka henne...

  • erikaABC

    Bestäm dig, undrar du om hon är psykopat eller sadist?
    Det finns hemtjänst. Du behöver inte springa flera gånger i veckan hos henne. Är du masochist?

  • Rabarberdoft

    Kanske det? Jo, hemtjänst är på gång. Jag försöker hålla det till ett minimum för att hålla henne lugn och på gott humör. När hon blir upprörd blir det ett himla hallå med ambulansutryckning och sjukhusvistelse. Jag hatar henne inte jämt, men det kommer sådana känslor i vågor. Har det någon betydelse att jag skrivit psykopat och sadist i samma inlägg? Kanske någon känner igen symtomen och kan svara på ett konstruktivt sätt.

  • Moder1

    Ingen aning om Vad din mor är, det kan nog bara en psykolog avgöra.

    Men vidare pedagogisk och omtänksam verkar hon ju inte vara.

    Svårt det där med relationer man avskyr samtidigt som man är i någon slags känslomässig beroendeställning.

Svar på tråden Är min mor psykopat?