• Emmafridavictoria

    Fluoxetin

    Hej! Jag har en fråga... har gått på fluoxetin och precis fått reda på att jag är gravid i vecka 6. Det står att mitt foster är 3 veckor gammalt. Slutade ta tabletten när jag fick veta jag var gravid då jag tänker jag ska börja med sertralin igen för det rekommenderar att man inte går på fluoxetin under graviditeten..

    tror ni det finns någon risk att fostret skadats av den tiden jag har gått på dom? Eller kan jag vara lugn?

    / frida

  • Svar på tråden Fluoxetin
  • 999

    Hej Frida! Du kan nog vara lugn, jag gick också på flouxetin innan jag blev gravid och min läkare sa att det var ok att fortsätta med medicinen under graviditeten om jag ville det. Men jag valde att sluta med dem ändå. Jag har för mig att det bara är i slutet av graviditeten som man inte ska äta flouxetin. Men kolla upp det. Du behöver nog inte vara orolig nu, kontakta din läkare och diskutera vidare medicinering.

  • Tösen01

    Bara lugn!! Jag har flera vänner som ätit fluoxetin hela graviditeten och alla har fått fina friska barn. Det är ingen farlig medicin, men finns för lite srudier för att rekommendera medicinen till allmänheten. Läkare kan rekommendera gravida att fortsätta med fluoxetin om hen gör bedömning att det är bäst för mamman. Läs även på janusinfo.se om du är intresserad.

    Grattis till graviditeten!

  • Omstart2019

    Sertralin rekommenderas inte heller att man tar (inte heller vid amning), men barnet mår ju inte heller bra av att mamman mår dåligt. Så man måste väga de olika aspekterna mot varandra. Jag äter själv sertralin och har vara klarat göra en sänkning ännu tyvärr. Ska försöka göra en till sänkning, så ligger jag iaf så lågt som möjligt.


    2007, 2010, och BF 190610
Svar på tråden Fluoxetin