• Anonym (Villintegeuppän)

    Önskar donerade ägg

    Vad vill jag med detta meddelande egentligen..?

    Kommit från ett destruktivt förhållande med min exman som jag har tre fina barn med. Träffade senare mannen i mitt liv. Nu har det gått några år och vi vill så gärna ha ett gemensamt barn. Kruxet är att jag är steriliserad, sedan många.

    Vi har gjort ett ivf försök men fick missfall i v5. Börjar kolla runt vad som gäller vid äggdonation men vi inser att vi inte har råd med 70-100 tusen. Har ingen yngre släkting/vän som jag vill fråga, kan finnas en men jag vet inte om man vill ha någon man känner som är donator?

    Någon som har erfarenhet eller tankar, hur har ni gjort eller hur hade ni gjort. Vi har ett fint liv ihop men såklart så hade vi önskar oss ett barn.

  • Svar på tråden Önskar donerade ägg
  • Colourfulrainbow

    Vänd er utomlands. Riga åker många till, Ryssland åker också många svenskar till. Embryodonation är inte särskilt dyrt. Då får ni embryon som blivit över från andra par som gjort ivf. 

  • Anonym (Villintegeuppän)

    Vi har kollat utomlands med och det är för dyrt

  • Anonym (E)

    Men vadå, kostar det inte om ni hittar någon som vill donera åt er?

  • Anonym (Villintegeuppän)

    om vi har känd donator dvs vi har en vi känner så kostar det ca 6400 Euro däromkring..

  • Anonym (2 ED-barn)

    Privat direktdonation är inte tillåtet och hur du än bär dig åt och var du än gör ÄD kommer det att kosta. ÄD via landstinget har ni inte rätt till eftersom du har barn sen förr och via landstinget är enda sättet som är gratis. Tjeckien är inte speciellt dyrt. Annars får ni helt enkelt göra fler vanliga IVF:er. Du blev ju gravid så helt usla ägg kan du inte ha.

  • Anonym (M)
    Anonym (Villintegeuppän) skrev 2019-04-07 18:48:19 följande:

    Vad vill jag med detta meddelande egentligen..?

    Kommit från ett destruktivt förhållande med min exman som jag har tre fina barn med. Träffade senare mannen i mitt liv. Nu har det gått några år och vi vill så gärna ha ett gemensamt barn. Kruxet är att jag är steriliserad, sedan många.

    Vi har gjort ett ivf försök men fick missfall i v5. Börjar kolla runt vad som gäller vid äggdonation men vi inser att vi inte har råd med 70-100 tusen. Har ingen yngre släkting/vän som jag vill fråga, kan finnas en men jag vet inte om man vill ha någon man känner som är donator?

    Någon som har erfarenhet eller tankar, hur har ni gjort eller hur hade ni gjort. Vi har ett fint liv ihop men såklart så hade vi önskar oss ett barn.


    Varför gå över till äggdonation så snabbt? Är du äldre eller? För att misslyckas på en IVF innebär ju inte alls att det inte kan gå, det är ju vanligare att misslyckas än att lyckas vid varje enskilt försök, för alla...
  • Nooone

    För att jag har många MF och MA i bagaget sen innan, och med detta nu också. Jag blev fullt stimulerad med maxdos och trots det så blev det fyra ägg som klarade sig men bara ett kunde sättas in. Så känns inte som att det är lönt med mina ägg..

  • Anonym (2 ED-barn)
    Nooone skrev 2019-04-07 20:40:40 följande:
    För att jag har många MF och MA i bagaget sen innan, och med detta nu också. Jag blev fullt stimulerad med maxdos och trots det så blev det fyra ägg som klarade sig men bara ett kunde sättas in. Så känns inte som att det är lönt med mina ägg..
    Upprepade missfall beror ytterst sällan på äggen utan på nåt fel hos kvinnan och då hjälper inte ÄD i sig. Jag hade 2 m.f med egna ägg och trodde ED skulle hjälpa, men jag fick 2 m.f då också! Problemet var troligen överaktivt immunförsvar så först när jag fick högre dos Prednisolon fick jag barn. Så gör du ÄD måste du tala om alla dina m.f och kräva medicinering mot det.
  • Nooone

    Jo jag vet, var på utredning men det visade inget fel förutom Hypotyreos och den medicinerar jag för. Sen procentuellt så är det större chans att bli gravid med donerade ägg i min ålder och med mina förutsättningar

  • NKmamma
    Anonym (2 ED-barn) skrev 2019-04-07 20:22:17 följande:
    Privat direktdonation är inte tillåtet och hur du än bär dig åt och var du än gör ÄD kommer det att kosta. ÄD via landstinget har ni inte rätt till eftersom du har barn sen förr och via landstinget är enda sättet som är gratis. Tjeckien är inte speciellt dyrt. Annars får ni helt enkelt göra fler vanliga IVF:er. Du blev ju gravid så helt usla ägg kan du inte ha.
  • Anonym (2 ED-barn)

    Nooone skrev 2019-04-07 20:49:31 följande:
    Jo jag vet, var på utredning men det visade inget fel förutom Hypotyreos och den medicinerar jag för. Sen procentuellt så är det större chans att bli gravid med donerade ägg i min ålder och med mina förutsättningar
    Missfallsutredningar i Sverige tar inte upp alla orsaker och definitivt inte immunförsvaret för de tror inte på det som orsak! Men vi är jättemånga som fått barn efter ÄD eller IVF med extra mediciner eller bara medicinering utomlands så där lyckas de mycket bättre än här. Det är nästan alltid större chans att bli gravid via ÄD eftersom chansen med tex 2 blastisar är hela 65%, men med dina missfall i historiken är det ändå tveksamt om du verkligen skulle få barn. Min klinik fattade att nåt var fel efter t.o.m 2 m.f efter ÄD och höjde dosen och då först efter 7 ED fick jag barn! Ett klart samband.
  • Anonym (Ä)
    Anonym (2 ED-barn) skrev 2019-04-07 20:22:17 följande:
    . ÄD via landstinget har ni inte rätt till eftersom du har barn sen förr och via landstinget är enda sättet som är gratis. 
    Jag fick göra äggdonation via landstinget fast jag hade barn sen innan. Dock inte samma pappa.
  • Anonym (2 ED-barn)
    Anonym (Ä) skrev 2019-04-07 21:00:49 följande:
    Jag fick göra äggdonation via landstinget fast jag hade barn sen innan. Dock inte samma pappa.
    Gäller endast enstaka landsting, inte överlag. De flesta landsting erbjuder inte IVF till de som har barn sen förr.
  • Anonym (E)
    Anonym (Villintegeuppän) skrev 2019-04-07 20:18:45 följande:

    om vi har känd donator dvs vi har en vi känner så kostar det ca 6400 Euro däromkring..


    Det är ju i stort sett 70000 kr, vilket du säger att ni inte har råd med? Embryoadoption kanske kan vara ett alternativ annars? Det kostar 3431 euro här https://olgafertilityclinic.com/se/prices/
  • Anonym (Villintegeuppän)
    Anonym (2 ED-barn) skrev 2019-04-07 21:12:43 följande:

    Gäller endast enstaka landsting, inte överlag. De flesta landsting erbjuder inte IVF till de som har barn sen förr.


    Jag är Steriliserad och för gammal för få hjälp av landstinget
  • Colourfulrainbow
    Anonym (Villintegeuppän) skrev 2019-04-07 19:33:05 följande:

    Vi har kollat utomlands med och det är för dyrt


    Embryodonation i Riga, Tjeckien, Ryssland, Polen osv. är inte jättedyrt. Dessa länder är också billiga att vistas i när det kommer till hotell och mat.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Villintegeuppän) skrev 2019-04-07 20:18:45 följande:

    om vi har känd donator dvs vi har en vi känner så kostar det ca 6400 Euro däromkring..


    Du inser att 6400 euro är ca 70 000 sek? Så har ni inte råd med 70 000-100 000 såharni inte råd med donation från känd donator heller...
Svar på tråden Önskar donerade ägg