• Lollan1

    Tips på mat vid stor tillställning?

    Hej alla.
    Planerar eventuellt en större tillställning senare i höst, där tanken isåfall är att bjuda på någon lättare mat samt dessert. Tillställningen är en födelsedagsfest för en närstående. Då det kan bli 50+ gäster skulle jag behöva tips på saker som en enklare att bjuda på när det är mycket folk. Gärna någorlunda hållbart ekonomiskt också, förstår ju att det kommer att kosta, det är inte det jag menar, utan mer att det finns ju billigare och dyrare sätt att genomföra det.

  • Svar på tråden Tips på mat vid stor tillställning?
  • Alessia

        När vi i höstas firade av en kollega som flyttade till annan kontinent var jag en av dem som ansvarade för skaffningen.Kravet var att det skulle vara enkelt,maten skulle  klara sig utan kyl och gå snabbt att duka fram. Tallrikar fick bli fina av papper och glas fanns att tillgå. Bestick ville vi undvika. Ca 60 personer skulle komma.
    Vi beställde på ett storköp olika sorters frallor, rågrutor, bagels etc och beräknade tre per person. Vi hade några glutenfria också, eftersom vi kände till att två gäster hade glutenintolerans. Smörgåskex fanns.Till det bregott, olika ostar från hårdost som mycket vällagrad svecia till stora kvarnhjul brie, spansk manchego, norsk jarlsberg och ordentliga stycken roquefort. Flera korgar med päron och blå druvor. Vi hade både öl (även alkoholfritt), mineralvatten och rött och vitt vin i 70-80-kronorsklassen.Vi valde flaskvin, ser trevligare ut.
    Till kaffet hade vi makroner i olika färger och smaker och de beställdes från ett konditori. Vi valde bort tårta eftersom det innebar kladdig disk och det hade vi inte tid till.
    Det var rätt enkelt att ordna festen. Planering krävdes förstås, men allt flöt smidigt och allt smakade bra. Inte märkvärdigt alls, men rikligt och gott.

  • kioskvältare

    Beror ju lite på olika saker som var festen ska hållas, om det finns uppvärmningsmöjligheter, dag/kvällstid, mycket allergier eller liknande att ta hänsyn till osv.

    Något som är smidigt annars och som kan tillagas i förväg och hållas varm på värmeplatta är någon slags gryta. T ex brukar jag göra en god kycklinggryta med massor av godsaker i som svamp, rökt sidfläsk, syltlök, vitlök och grädde + en massa gott till. Man kan välja om man vill servera pressad potatis eller ris till. En god sallad och vitlöksbröd blir också gott till.

    Pastasallad och paj är annars vanligt numera men jag gilla ringet av det  

    Till efterrätt kan man göra pannacotta som är enkelt och också kan göras dagen innan, kan varieras i oändlighet, med bärsås av olika slag.

  • snedtak

    Vad som passar beror på många olika faktorer.

    Varmt eller kallt? Om det ska vara något som serveras varmt, vilka varmhållningsmöjligheter finns?
    Sittande servering, buffe, mingel? Ska det vara buffe bör det vara mat som är enkelt att ta, ska det vara mingel ska det vara mat som inte kladdar och smular, osv.

    Sedan finns det mat som passar bättre att laga i stora mängder. Grytor med ris funkar bra att göra stora satser av, pasta är svårt att få bra när man lagar och förvarar i stora mängder.

    Till efterrätt hade jag föreslagit något som man kan portionsservera så att man slipper dela tex. en tårta i 50 delar. Det kan vara pannacotta som ovan, chokladmousse eller liknande. 

Svar på tråden Tips på mat vid stor tillställning?