• Anonym (Fattarintevarför)

    Sambo gömmer räkningar, blir galen

    Jag och min sambo har snart varit tillsammans i 3år. Han har aldrig haft ekonomiska bekymmer tidigare, men under det senaste året har jag märkt att han har samlat på sig en del skulder och gömmer/skiter i att öppna räkningar osv. Förstår inte varför han gör så. Jag är konstant oroad om hur våran ekonomi kommer att bli då han gör såhär. Jag är orolig att han kommer behöva göra en skuldsanering vilket kommer påverka mig som inte har gjort något fel. Finns det fler som varit med om detta och vad ska man göra? Ska man be honom prata med sina föräldrar om det? Han försöker göra allt för att jag inte ska berätta för dem hur läget ligger till,för att han inte vill se dålig ut i deras ögon. Eller bör jag själv prata med dem och be någon vi känner vara borgenär för ett ihopbakslån? Inga elaka kommentarer tack, vill endast få råd om hur jag ska lösa detta.

  • Svar på tråden Sambo gömmer räkningar, blir galen
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Fattarintevarför) skrev 2019-04-10 12:01:58 följande:

    Jag och min sambo har snart varit tillsammans i 3år. Han har aldrig haft ekonomiska bekymmer tidigare, men under det senaste året har jag märkt att han har samlat på sig en del skulder och gömmer/skiter i att öppna räkningar osv. Förstår inte varför han gör så. Jag är konstant oroad om hur våran ekonomi kommer att bli då han gör såhär. Jag är orolig att han kommer behöva göra en skuldsanering vilket kommer påverka mig som inte har gjort något fel. Finns det fler som varit med om detta och vad ska man göra? Ska man be honom prata med sina föräldrar om det? Han försöker göra allt för att jag inte ska berätta för dem hur läget ligger till,för att han inte vill se dålig ut i deras ögon. Eller bör jag själv prata med dem och be någon vi känner vara borgenär för ett ihopbakslån? Inga elaka kommentarer tack, vill endast få råd om hur jag ska lösa detta.


    Vad är det för skulder, vad är hans förklaring till skulderna och varför han inte betalar dom?
  • Anonym (Fattarintevarför)
    Anonym (Lotta) skrev 2019-04-10 12:14:11 följande:

    Vad är det för skulder, vad är hans förklaring till skulderna och varför han inte betalar dom?


    Det är skulder på olika lån från exempelvis Csn,Ikano bank m.m. Han har förklarat att han har prioriterat fel när de väl skulle betalas, eller märkt att han inte har haft råd med dem. Han var arbetslös ett tag i somras och fick därför inte ut någon a-kassa vilket gjorde att vi fick leva på min lön under några månader. Det var mycket under denna tid som han samlade på sig vissa skulder, för att han gömde räkningarna eller inte berättade om att de hade kommit. Visste inte ens att de hade kommit, var knappt hemma då jag jobbade heltid.
  • Anonym (jenny)

    Eftersom ni är sambos så påverkar hans ekonomi dig direkt och därför måste du få insikt i den. Det här är ett problem som du vill vara med att lösa så kräv att han visar dig vad det är för skulder och räkningar han har och hur han planerar att betala av dem. Du kan vara stöttande och förstående och hjälpa honom med det här. Vad du inte kan tillåta är att han förstör din ekonomi.

  • Anonym (Fattarintevarför)
    Anonym (jenny) skrev 2019-04-10 12:36:20 följande:

    Eftersom ni är sambos så påverkar hans ekonomi dig direkt och därför måste du få insikt i den. Det här är ett problem som du vill vara med att lösa så kräv att han visar dig vad det är för skulder och räkningar han har och hur han planerar att betala av dem. Du kan vara stöttande och förstående och hjälpa honom med det här. Vad du inte kan tillåta är att han förstör din ekonomi.


    Har försökt få insikt i den tidigare, men känns som han utelämnar många olika skulder/räkningar. Hur ska jag på bästa sätt kräva att han visar mig skulderna samt räkningarna när han alltid blir sur/irriterad när jag gör det? Något tips? Så fort jag frågar om hur han planerar att betala dem säger han alltid att han löser det, att det fixar sig och att jag inte ska lägga mig i. Har flertal gånger erbjudit/försökt ge honom erbjudande att jag kan lägga upp en budget för alla räkningar osv. Men han har aldrig följt det när jag väl har lagt upp en budget. Känns som alla mina pengar bara försvinner upp i rök då han varje månad vill att jag ska föra över min lön till det gemensamma kontot, men jag själv tycker det är bäst att vi delar på allt och betalar 50/50.
  • Anonym (Kjhjj)

    Utgår från att ni har helt delad ekonomi. Om inte, fixa det genast.

    Skuldsanering är inget man får så lätt. Det är en sista åtgärd. Däremot behöver han hjälp att hitta en plan. Han måste ta fram allt och få igenom allt och sedan boka möte med sin bank för att hitta en plan.

    Har han inkomst? Vad säger han när du pratar med honom om det?

    Vad tänker du att föräldrarna ska göra? Prata förstånd med honom eller betala alla hans skulder?

  • Anonym (H)

    Prata om din oro och ekonomi med honom. Föreslå gemensam ekonomi och där du har ansvaret över alla räkningar. Gå med honom till skuldrådgivning. Han måste vakna upp och sluta gömma räkningar.

  • Anonym (Börja i rätt ände)

    Långt innan man börjar prata om ihopbakslån och fantiserar om skuldsanering så behöver man ju se över den totala ekonomin och spara in pengar där det går och öka inkomster om möjligt.

    Du behöver ta ett rejält snack med din sambo och eventuellt ta in proffshjälp.

  • AnnaSthlm

    Detta är ett riskbeteende. Han kan börja ta lån i ditt namn utan att du vet. Spärra ditt personnummer hos alla banker och snabblånföretag, Klarna, Svea och liknande. Du kan få skulder och/eller betalningsanmärkningar utan att veta om det

    Du behöver vara tydlig med honom att han behöver ta ansvar för sin ekonomi. Tyck inte synd om honom men hjälp med att han tar första steget till att prata med någon han litar på. Hjälp inte till med hans missbruk. Han kommer att tacka dig sen och framförallt kommer du att tacka dig själv sen.

  • Anonym (-)
    Anonym (jenny) skrev 2019-04-10 12:36:20 följande:

    Eftersom ni är sambos så påverkar hans ekonomi dig direkt och därför måste du få insikt i den. Det här är ett problem som du vill vara med att lösa så kräv att han visar dig vad det är för skulder och räkningar han har och hur han planerar att betala av dem. Du kan vara stöttande och förstående och hjälpa honom med det här. Vad du inte kan tillåta är att han förstör din ekonomi.


  • Anonym (Kjhjj)

    ställ ultimatum. Antingen tar han tag i sin ekonomi och tar hjälp samt ger dig full insyn. Eller så får ni särbos.

    Fortsätter han som nu och du fortsätter tillåta honom så är detta bara början. Han kan dra med sig dig i skiten så du sitter fast där i många många år sedan. Finns många som råkat ut för det.

Svar på tråden Sambo gömmer räkningar, blir galen