• Frågeställning

    Du som är lärare f-3 eller lärare 4-6!

    Ni som är lärare för f-3 eller 4-6 vad tycker ni är för- och nackdelar med era arbeten om man tänker på hur barnen är i en viss ålder, undervisningen, kontakt med föräldrar, arbete med planering, dokumentation, utvecklingsmöjligheter, arbetsbörda och övriga skillnader? Undervisar ni en klass hela perioden eller har ni lektioner i flera klasser under en termin?

    Jag vill bli lärare för f-3 eller 4-6 men tycker att det är svårt att hitta bra information om hur verkligheten är för er som arbetar i grundskolan i dag.



    Vad tycker ni? Hur skulle tänka om ni valde i dag?

    Tacksam för all input jag kan få från er!

  • Svar på tråden Du som är lärare f-3 eller lärare 4-6!
  • En glad tjej
    Frågeställning skrev 2019-04-10 13:16:45 följande:

    Ni som är lärare för f-3 eller 4-6 vad tycker ni är för- och nackdelar med era arbeten om man tänker på hur barnen är i en viss ålder, undervisningen, kontakt med föräldrar, arbete med planering, dokumentation, utvecklingsmöjligheter, arbetsbörda och övriga skillnader? Undervisar ni en klass hela perioden eller har ni lektioner i flera klasser under en termin?

    Jag vill bli lärare för f-3 eller 4-6 men tycker att det är svårt att hitta bra information om hur verkligheten är för er som arbetar i grundskolan i dag.



    Vad tycker ni? Hur skulle tänka om ni valde i dag?

    Tacksam för all input jag kan få från er!


    Jag önskar att jag hade kunnat svara här men jag tar examen den 5/6 och blir då lärare i årskurs 4-6. Jag har dock en del erfarenhet inom skolans värld då jag jobbat en del extra och haft mina praktikperioder på skolor. 

    Jag tror att arbetsbördan är lika stor oavsett vilken ålder man väljer. Eventuellt kan en f-3-lärare ha mer kontakt med föräldrarna eftersom en del barn fortfarande kommer till skolan med en förälder/vårdnadshavare då. 

    Jag som valde 4-6 gjorde det mycket beroende på att jag vill inte lära barnen de grundläggande sakerna som att stå på led, räcka upp handen osv. Visserligen kan barn i åk 4-6 ha problem med det men generellt förstår de sådana saker. Barn i åk 4-6 är större och går lättare att resonera och argumentera med, en stor fördel tycker jag. En nackdel med 4-6 är de bråk/konflikter som kan förekomma. En lärare är inte bara lärare, den är även medlare/konfliktlösare och kommer troligtvis få lägga mycket tid på eleverna utanför klassrummet. Detta sker naturligtvis även i de lägre åldrarna och är inte specifikt för 4-6. 

    Det där med att ha en hel klass under terminen är varierande. På mina barns skola har de inte haft samma lärare i alla ämnen oavsett vilken klass de gått i. Min erfarenhet har varit att de lärare som har varit knutna till en viss klass även har undervisat i parallellklassen. I f-3-utbildningen blir läraren behörig i matte, engelska, svenska, no och so medan i 4-6-utbildningen får alla behörighet i matte, engelska och svenska. Sedan väljer man sitt fjärde ämne och blir således inte behörig i alla ämnen (om man inte läser extra som jag gjort under min studietid). 

    Jag arbetade nästan en hel termin på en skola och där var jag knuten till lågstadiet och fritids. Jag var inne på ett läsa f-3-utbildningen men det blev mer och mer uppenbart att det var 4-6 jag brann för. Små barn är inte min grej min vi är olika =)


    Jag ser fram emot att börja jobba till hösten.


    Jag hoppas att någon lärare som arbetat ett tag kan svara här så att du får fler svar TS.

Svar på tråden Du som är lärare f-3 eller lärare 4-6!