• Anonym (anonym1111)

    Abort eller inte?

    Hej alla! 

    Behöver verkligen tips och råd från utomstående. 

    Jag har precis fått veta att jag är gravid. Är i dagsläget gången 6 veckor (5+2)

    Har endast dejtat pappan till barnet i 2 månader. Chocken blev total, för oss båda två. 
    Vi diskuterade saken och hans inställning till en början var att antingen kör vi racet ut dvs, behåller, flyttar ihop och bara kör på eller så tar vi bort det. Punkt slut. 
    Han föredrog dock att vi tar bort det och till en början höll jag delvis med. Läget är väl inte det bästa just nu. Det är tidigt och vi har inte känt varandra så länge, han har 2 barn (4 och 6  år) sen tidigare som jag ännu inte börjat träffa än, mer än lite spontant vid tillfällen då vi "stött på varandra". 

    Vi bestämde iallafall att vi skulle ringa KK och boka tid för abort och sen ta det därefter. Så sagt och gjort, jag bokade tiden och vi fick tid en vecka senare. Han påpekade då lite fint att han kände sig lättad över att vi valde denna vägen och inte den andra och hade även börjat diskutera med sina kollegor om dom trodde det var psykiskt möjligt att välja bort ett barn som man visste existerade. 

    Nu är det 2 dagar tills vi ska dit och jag börjar känna mig mer och mer osäker på vårt beslut. 
    Har vägt för och nackdelar många gånger om, men kan fortfarande inte komma fram till något vettigt. 

    Jag är så rädd för att detta skulle vara min enda chans till barn, att jag aldrig ska kunna bli gravid igen. Jag är rädd för att jag ska ångra mig efteråt om vi tar bort det och hur jag ska kunna hantera det i så fall. (Jag är ganska så känslig psykisk när det kommer till såna här beslut.) 
    Jag har en stor barnlängtan och haft ganska så länge med. Därför är jag ganska så säker på att jag kommer att ångra mig. Jag är även så rädd och nervös inför ingreppet (aborten), orolig över smärta, känslor, biverkningar. :( 

    Jag tror eller vill iallafall tro och intala mig själv att vi hade klarat det fin fint. Jag är 26, han 31. Vi har båda fasta jobb med stabil ekonomi.

    Det ända som blir jobbigt är att vi får påskynda processen med hans barn, flytta ihop osv. Vilket han är nervös för sedan innan och som jag verkligen förstår att han är nervös över med.

    För mig känns det som att vi tar den lätta vägen ut genom att "bara ta bort det"..har också sagt till honom att jag inte är villig till att göra detta utan honom (behålla alltså). Jag vill inte ha ett barn helt själv, det är de ända jag är helt säker på. 

    Så ja, vad ska jag göra? Hur ska jag tänka och resonera? Vet varken ut eller in och har så mycket känslor i kroppen. :(

    Tacksam för svar... 

  • Svar på tråden Abort eller inte?
  • Anonym (16 år)

    Jag förstår dig helt. Jag och min man var ihop bara 1.5 månad innan jag blev gravid.

    16 år senare är vi gifta och har 4 barn tillsammans/

    Tycker du verkligen ska förklara för honom att du är rädd att ta bort barnet ifall det blir din enda chans. Han har trots allt 2 st redan så jag förstår att han känner att abort är enda lösningen.

    Men du har aldrig haft barn och för dig blir detta en dröm som slår in och du känner redan nu att du kommer ångra dig om du genomgår en abort.

    Känn verkligen efter och berätta verkligen från hjärtat hur du känner, för grejen är att du är den sista som avgör om du vill genomgå abort eller inte.

  • Anonym (K)

    Varför tror du att du inte skulle kunna bli gravid igen?? 26 är ungt.

  • Anonym (anonym1111)

    Jag är hyper känslig mot preventivmedel och har därför inte haft något på 6-7 år heller. Har en väldigt regelbunden cykel och trots det inte blivit gravid tidigare. Har då varit i en fast lång relation där vi gick med inställningen "vi är redo, händer det, så händer det", men ändå inte försökt aktivt om man säger så. Därför har rädslan om att jag eventuellt inte kan bli gravid, funnits där. Sen är det väl i allmänhet tankarna som spökar och jag just då tänker "tänk om"... I detta fallet handlar det om en sprucken kondom, så vi har varit försiktiga och skyddat oss för att undvika denna situationen.

  • Anonym (Sunshine)

    Du är bara 26 år. Å ska jag vara ärlig, så tycker jag att abort är rätt i den här situationen. Ja, ni har fasta jobb och bra för övrigt. Men, ni känner inte varandra. Du är gravid med en främling som har två små barn. Det är mer än en tillräcklig orsak till att göra abort.

  • Anonym (undrar)

    Undrar hur det gått för dig trådstartare? 
    Oavsett hur det blir / blev så är du ung Solig, du är mitt i livet och har förhoppningsvis många oskrivna blad framför dig som du kommer att fylla år efter år. Lycka till nu och framåt i livet Hjärta

  • Anonym (Rationell)

    Som man brukar säga, är man osäker är det bäst att göra abort. 

    Skaffa barn när du är redo, med en partner som är redo. 

  • Anonym (My)

    Gör inte som du kommer att ångra.Barn är inget man skaffar,det är nåt man får.

  • Anonym (Sofia1992)
    Anonym (anonym1111) skrev 2019-04-13 16:28:24 följande:

    Hej alla! 

    Behöver verkligen tips och råd från utomstående. 

    Jag har precis fått veta att jag är gravid. Är i dagsläget gången 6 veckor (5+2)

    Har endast dejtat pappan till barnet i 2 månader. Chocken blev total, för oss båda två. 

    Vi diskuterade saken och hans inställning till en början var att antingen kör vi racet ut dvs, behåller, flyttar ihop och bara kör på eller så tar vi bort det. Punkt slut. 

    Han föredrog dock att vi tar bort det och till en början höll jag delvis med. Läget är väl inte det bästa just nu. Det är tidigt och vi har inte känt varandra så länge, han har 2 barn (4 och 6  år) sen tidigare som jag ännu inte börjat träffa än, mer än lite spontant vid tillfällen då vi "stött på varandra". 

    Vi bestämde iallafall att vi skulle ringa KK och boka tid för abort och sen ta det därefter. Så sagt och gjort, jag bokade tiden och vi fick tid en vecka senare. Han påpekade då lite fint att han kände sig lättad över att vi valde denna vägen och inte den andra och hade även börjat diskutera med sina kollegor om dom trodde det var psykiskt möjligt att välja bort ett barn som man visste existerade. 

    Nu är det 2 dagar tills vi ska dit och jag börjar känna mig mer och mer osäker på vårt beslut. 

    Har vägt för och nackdelar många gånger om, men kan fortfarande inte komma fram till något vettigt. 

    Jag är så rädd för att detta skulle vara min enda chans till barn, att jag aldrig ska kunna bli gravid igen. Jag är rädd för att jag ska ångra mig efteråt om vi tar bort det och hur jag ska kunna hantera det i så fall. (Jag är ganska så känslig psykisk när det kommer till såna här beslut.) 

    Jag har en stor barnlängtan och haft ganska så länge med. Därför är jag ganska så säker på att jag kommer att ångra mig. Jag är även så rädd och nervös inför ingreppet (aborten), orolig över smärta, känslor, biverkningar. :( 

    Jag tror eller vill iallafall tro och intala mig själv att vi hade klarat det fin fint. Jag är 26, han 31. Vi har båda fasta jobb med stabil ekonomi.

    Det ända som blir jobbigt är att vi får påskynda processen med hans barn, flytta ihop osv. Vilket han är nervös för sedan innan och som jag verkligen förstår att han är nervös över med.

    För mig känns det som att vi tar den lätta vägen ut genom att "bara ta bort det"..har också sagt till honom att jag inte är villig till att göra detta utan honom (behålla alltså). Jag vill inte ha ett barn helt själv, det är de ända jag är helt säker på. 

    Så ja, vad ska jag göra? Hur ska jag tänka och resonera? Vet varken ut eller in och har så mycket känslor i kroppen. :(

    Tacksam för svar... 


    För det första. Det är DU som bestämmer, även om du tar ett beslut som går emot hans vilja. Det bästa är såklart att ni kan fatta ett beslut i samförstånd men den lagliga rätten har du om det kokar ner till det.

    För det andra. I det här fallet skulle jag ha gjort abort. Visst finns det par som blev tidigt gravida och som behållit och även hållit som par men det finns inga som helst garantier att det blir så i just ditt fall. Och är det värt att chansa ? Nej jag tycker inte det. Och man känner knappt varandra alls efter så kort tid. Du har många chanser på dig att skaffa barn även om jag förstår att hjärnan just nu är ett enda motsägelsefullt virrvarr av ologiska tankar och känslor. Jag har själv gjort 2 aborter så jag vet något om det.
  • Anonym (O)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-04-16 05:39:59 följande:

    Som man brukar säga, är man osäker är det bäst att göra abort. 

    Skaffa barn när du är redo, med en partner som är redo. 


    Som du brukar säga , inte man. Stor skillnad.
  • Anonym (Rationell)

    Man skaffar inte barn med någon mot dennes vilja, det är rätt självklart.

  • InaLo

    Man läser jämt här om alla bonumammor som beklagar sig över hur jobbigt det är med sambons barn. Det kan vara tufft nog att bli mamma med en man man känner dåligt, men att slänga sig in i rollen som bonusmamma är tuffare. Jag verkligen beundrar alla bonusmammor som lyckas få en bra relation till sina bonusbarn. Den naturliga kärleken finns inte och det ställs stora krav på bonusmamma att få relationen att fungera. Oftas slutar det med att barnen står i kläm och bonusmamma tycker att hon hamnar i en situation som inte hon ska behöva handskas med även om hon viste att hon gav sig in i en relation med en partner med barn. Den här biten är så otroligt viktig att tänka på noga igenom innan man slänger sig in i en relation.

    Har själv blivit gravid tidigt i ett förhållande. Efter två månader. Vi är fortfarande tillsammans efter 15år och har fått några ungar till.

  • Anonym (Julia)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-04-18 01:44:13 följande:

    Man skaffar inte barn med någon mot dennes vilja, det är rätt självklart.


    Det är ju såklart olyckligt om partnern inte vill ha barnet, men det är enbart den som är gravid som bestämmer om det blir abort eller inte. Vill personen inte göra abort, så blir det inte heller en abort. Spelar absolut ingen roll vad partnern tycker.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Julia) skrev 2019-04-18 10:40:40 följande:
    Det är ju såklart olyckligt om partnern inte vill ha barnet, men det är enbart den som är gravid som bestämmer om det blir abort eller inte. Vill personen inte göra abort, så blir det inte heller en abort. Spelar absolut ingen roll vad partnern tycker.
    Visst, så länge du inte sätter hans namn på födelsebeviset så. 
Svar på tråden Abort eller inte?