• Mollymums

    Bajsar inte!?

    Hej! Min dotter som snart är 8måmader har inte bajsar på 1,5 dygn..

    Har försökt läsa mig till vad jag ska göra men hittar inte så mycket information..

    Anledningen till att jag reagerar är för att hon vanligtvis bajsar 1-2ggr/dag..

    Hon värkar ha de lite besvärligt av de och tar i mycket men kommer bara pruttar.. hon är ändå glad och gör sin grej liksom? Så vet inte riktigt hur illa de är?

    Hon hade problem att bajsa först månaden i livet och jag har gjort samma tricks nu men inget funkar...

    Är detta normalt? Eller bör ja jag prata med bvc eller läkare?

    Hennes hälsotillstånd har inte förändras.

  • Svar på tråden Bajsar inte!?
  • Anonym (J)

    vet inte om det är normalt men har du provat att ge katrinplommon purè? Det brukar sätta fart på magen

  • Don3

    Ett par dagar är ingen fara. Katrinplommonpure och kiwi brukar få fart på magen.

  • Pimpinellan

    Äter hon mat eller ersättning är det inget ovanligt eller onormalt alls. På bara nåt dygn gick vår mästerbajsare från flera rinnande bajsblöjor per dag till nästan helt fast bajs nån gång per dag när han började äta mat. Och han har också hoppat över helt nån dag.

  • Anonym (L)
    Pimpinellan skrev 2019-04-14 22:23:05 följande:

    Äter hon mat eller ersättning är det inget ovanligt eller onormalt alls. På bara nåt dygn gick vår mästerbajsare från flera rinnande bajsblöjor per dag till nästan helt fast bajs nån gång per dag när han började äta mat. Och han har också hoppat över helt nån dag.


    Inget konstigt vid helamning heller. Ännu mindre oroande då då de sällan blir förstoppade av amning. Kan gå över en vecka utan problem.
  • Anonym (Movicol)

    Min 8-månaders har haft problem med magen sen vi började med smakportioner vid 6 månader. I början var det enda som hjälpte att jag avvaktade med smakportionerna och ammade på istället. Men nu när han är lite äldre och äter 2 fasta måltider om dagen vill jag inte dra ner på det. Katrinplommon gav ingen effekt utan vi fick till slut gå till en barnläkare som skrev ut Movicol Junior som han får en halv påse av varje dag. Nu fungerar det lite bättre.

    1 1/2 dag är ju ingen panik men det är jobbigt för de små när de blir förstoppade. Du kan alltid prova att massera magen och trycka benen lite lätt upp mot magen. Det brukar hjälpa min son.

  • Anonym (Ingen fara)

    Det är ingen fara. Det kan gå några dygn. Har ni en potta hemma kan du testa att sätta henne på den efter en större måltid. Min son hade enorma problem med förstoppning från cirka 7 månaders ålder. Inget hjälpte. Vi började sätta honom på pottan efter morgon och kvällsgröten och efter 10-20min kom det ofta en bajs och vi har sluppit förstoppningar sedan dess.

  • Anonym (Anonymm)

    Så nej förstoppad är hon inte. Ta det lugnt.

Svar på tråden Bajsar inte!?