• Johanna1986

    Steril pga två utomkvedes. Någon som varit med om samma och blivit gravid med ivf?

    Hej!

    Blev för nästan två veckor sedan steril efter mitt andra utomkvedeshavandeskap skap. Båda mina äggledare e bortopererade men ivf ska kunna funka ändå. Jag blev gravid med hormonsipiral båda gångerna men tyvärr satt de i äggledarna som va tvungen att opereras bort.

    Vi har barn på nartirlig väg sedan innan.

    Ivf e en ny jungel för oss. Någon som varit i samma sitts som vi?

    Vad händer vid första mötet på ivf kliniken? Vad har man att förvänta mig, förbereda mig på? Vi har fått hem en hälsodeklaration i alla fall.

    Efter att ha mist två foster på mindre än 7månader kan jag inte släppa tanken på fler barn. Önskade verkligen de gått vägen och att de suttit rätt.....e bara så ledsen hela tiden.... bara tänker på detta hela tiden. Sover dåligt och har ångest. (Tid psykolog i början på maj)

  • Svar på tråden Steril pga två utomkvedes. Någon som varit med om samma och blivit gravid med ivf?
  • Nikita_Gbg

    Hej,

    Har gått igenom samma som dig. Först ett barn på naturlig väg, och sedan två utomkveds. Den högra äggledaren brast då det upptäcktes sent. Andra gången hittade dem det innan det gått så långt, men dem var ändå tvungna att ta även den vänstra äggledaren så blev därmed steril. Vi gjorde därefter IVF privat, köpte trepack behandling på Carlanderska i Gbg. På första försöket blev jag gravid med en 5-dagars blastis och det höll hela vägen. Blev en tjej som idag är 7 år. Hinner inte skriva så mycket just nu mer än att du inte är ensam, men ville skicka lite solsken och berätta att det kan sluta bra iaf.

    Önskar dig all lycka till, det är jobbigt att gå igenom 2 utomkvedes, beklagar verkligen

  • Johanna1986

    Tack så mycket för din historia. Lugnar lite att höra att de gått bra för dig.

    Mitt första utomkvedes uppröktes tidigt men de rekommenderades ändå att ta bort hela äggledaren då den av så skadad. Nu sista upptäcktes de senare. Äggledaren va 2cm på ställer å jag hade börjat blöda ut i buken samt början till inflammation i bukväggen.

    Choken har börjat lägga sig men längtan efter ännu ett plus blir också då allt påtagligare.

    Hur långt efter din sista äggledaroperation glev du sedan gravid med din dotter?


    Nikita_Gbg skrev 2019-04-15 19:36:41 följande:

    Hej,

    Har gått igenom samma som dig. Först ett barn på naturlig väg, och sedan två utomkveds. Den högra äggledaren brast då det upptäcktes sent. Andra gången hittade dem det innan det gått så långt, men dem var ändå tvungna att ta även den vänstra äggledaren så blev därmed steril. Vi gjorde därefter IVF privat, köpte trepack behandling på Carlanderska i Gbg. På första försöket blev jag gravid med en 5-dagars blastis och det höll hela vägen. Blev en tjej som idag är 7 år. Hinner inte skriva så mycket just nu mer än att du inte är ensam, men ville skicka lite solsken och berätta att det kan sluta bra iaf.

    Önskar dig all lycka till, det är jobbigt att gå igenom 2 utomkvedes, beklagar verkligen


  • Nikita_Gbg
    Johanna1986 skrev 2019-04-15 19:56:29 följande:

    Tack så mycket för din historia. Lugnar lite att höra att de gått bra för dig.

    Mitt första utomkvedes uppröktes tidigt men de rekommenderades ändå att ta bort hela äggledaren då den av så skadad. Nu sista upptäcktes de senare. Äggledaren va 2cm på ställer å jag hade börjat blöda ut i buken samt början till inflammation i bukväggen.

    Choken har börjat lägga sig men längtan efter ännu ett plus blir också då allt påtagligare.

    Hur långt efter din sista äggledaroperation glev du sedan gravid med din dotter?


    Skönt dem upptäckte innan det brast, det var fruktansvärt. Den värsta smärtan jag haft fysiskt.

    Hade mitt andra utomkvedes i oktober 2010.

    Kontaktade IVF kliniken i slutet på november och då det inte behövdes någon utredning pga att det var en given anledning varför vi inte skulle bli gravida på naturlig väg så gick det fort att komma igång. Dem testade aldrig min man heller eftersom jag (och så även du) blivit gravid 3 ggr på naturlig väg. Påbörjade IVF direkt efter jul/nyårshelgerna och testade positivt den 23 januari -11. Sen föddes hon i oktober
  • Johanna1986

    Oj! Skönt att du klarade dej med livet i behåll då ändå. Ja de vi har pratat me såå ivf kliniken sa att de ev inte behövs spermaprov men att de gärna vill kolla mina hormonnivåerna samt ett ultraljud på mig.


    Nikita_Gbg skrev 2019-04-15 20:06:35 följande:

    Skönt dem upptäckte innan det brast, det var fruktansvärt. Den värsta smärtan jag haft fysiskt.

    Hade mitt andra utomkvedes i oktober 2010.

    Kontaktade IVF kliniken i slutet på november och då det inte behövdes någon utredning pga att det var en given anledning varför vi inte skulle bli gravida på naturlig väg så gick det fort att komma igång. Dem testade aldrig min man heller eftersom jag (och så även du) blivit gravid 3 ggr på naturlig väg. Påbörjade IVF direkt efter jul/nyårshelgerna och testade positivt den 23 januari -11. Sen föddes hon i oktober


  • Nikita_Gbg
    Johanna1986 skrev 2019-04-15 21:10:51 följande:

    Oj! Skönt att du klarade dej med livet i behåll då ändå. Ja de vi har pratat me såå ivf kliniken sa att de ev inte behövs spermaprov men att de gärna vill kolla mina hormonnivåerna samt ett ultraljud på mig.


    Ja jag hade verkligen tur! Hände på en lördag så min man var hemma. Jag kunde inte röra mig så hade inte han varit där o larmat ambulans kunde det slutat illa. Hade förlorat över 3 liter blod berättade kirurgen efter operationen.

    När har dem sagt att ni kan köra igång med er första IVF? Och känner du dig redo mentalt?
  • Johanna1986

    Usch va så otäckt. Mig hade de koll på hela tiden under 10 dagar innan man hittade var den satt men så hade de ändå börjat blöda ut i buken. Hade dock inte speciellt ont vilket de tycker e konstigt.

    Vi har ibte varit på första besöket på ivf kliniken ännu. Så jag vet inte. Min man e inte helt 100 på att han vill ge sig in i detta heller men har sagt att han inte stänger göra dörrar. Vi går på kontroller å kollar hur allt står till å tar sedan beslut.


    Nikita_Gbg skrev 2019-04-16 08:23:55 följande:

    Ja jag hade verkligen tur! Hände på en lördag så min man var hemma. Jag kunde inte röra mig så hade inte han varit där o larmat ambulans kunde det slutat illa. Hade förlorat över 3 liter blod berättade kirurgen efter operationen.

    När har dem sagt att ni kan köra igång med er första IVF? Och känner du dig redo mentalt?


Svar på tråden Steril pga två utomkvedes. Någon som varit med om samma och blivit gravid med ivf?