• Anonym (orolig)

    ”Under radarn”

    Börjar verkligen bli orolig nu, min man har en tendens att försvinna ?under radarn?. Vi kan trigga upp varandra en hel dag, till kvällen när vi ska älska, då går han ?under radarn? och drar en tralla under täcket.. blir så arg! För man kan nästan tro att han gör sånt här för att jävlas.

    Alltid samma beteende, ska vi storhandla och jag drar vagnen, då blir han sur och vill inte gå in i affären, nej då ställer han sig med armarna i kors över bröstet och ser ut som en sur treåring. Ibland lyckas jag lirka med honom, men rätt vad det är så byter han riktning.. för han ska minsan inte följa mig!

    För mig finns liksom en logisk ordning i butiken, men han vill göra helt bakvänt, mejerivarorna som man i logisk ordning tar sist, för dem är närmast kassan.. Nej, dom ska han minsan ta först! Så här kämpar vi oss igenom vardagen i allt. Han tycker att jag styr och ställer, ja och jag tycker att han styr och ställer. Nu skrattar vi en del också, men suck varje dag känns som en tävling.

    Hjälp mig snälla

  • Svar på tråden ”Under radarn”
  • BurningDiamond
    Anonym (orolig) skrev 2019-04-17 02:04:09 följande:

    Alltid samma beteende, ska vi storhandla och jag drar vagnen, då blir han sur och vill inte gå in i affären, nej då ställer han sig med armarna i kors över bröstet och ser ut som en sur treåring. Ibland lyckas jag lirka med honom, men rätt vad det är så byter han riktning.. för han ska minsan inte följa mig!


    Men låt honom dra vagnen och plocka varorna i sin ordning, det är väl inte hela världen? Eller gör upp i förväg, på udda veckor bossar du och på jämna veckor bossar han.
  • sextiotalist

    Förvisso håller jag med din sambo, jag börjar alltid med mejeriprodukter (går alltså tvärtom) logiken affärerna har är att de ska sälja mer, tunga varor längst ner och lätta högst upp.

    När sambon och jag handlar ihop, delar vi upp oss och.

    För övrigt tycker jag att din man beter sig som en barnrumpa.

  • Anonym (orolig)

    Ja köper man en påse mat då håller jag med, börja med de tunga.. Men om du storhandlar, då tar du en egen påse till kylvarorna och inte vill man ha kyl och frysvaror för länge i värme. Nej jag ser det som precis det du beskrev, han tänker minsan inte lockas av att gå slingan butiken logiskt har lagt upp, för då är han rädd att bli manipulerad till att köpa sånt han inte tänkt sig från början. Så här är det, jag tror verkligen att du satte ord på problemet här.

    Det tråkiga är att vi förstår varandra så himla bra, men vi beter oss totalt motsatt! Hur kan det bli så här?

  • sextiotalist
    Anonym (orolig) skrev 2019-04-17 11:55:36 följande:

    Ja köper man en påse mat då håller jag med, börja med de tunga.. Men om du storhandlar, då tar du en egen påse till kylvarorna och inte vill man ha kyl och frysvaror för länge i värme. Nej jag ser det som precis det du beskrev, han tänker minsan inte lockas av att gå slingan butiken logiskt har lagt upp, för då är han rädd att bli manipulerad till att köpa sånt han inte tänkt sig från början. Så här är det, jag tror verkligen att du satte ord på problemet här.

    Det tråkiga är att vi förstår varandra så himla bra, men vi beter oss totalt motsatt! Hur kan det bli så här?


    Fast nu håller jag inte med dig om att den slingan de lägger upp är logisk, dvs det bästa sättet att handla för konsumenten, utan den är utlagd för att kunden ska exponeras för så mycket varor (och tillfälliga erbjudande), dvs det är endast byggd på en affärsstrategi. För hade det varit med kunden i fokus, då hade bröd och mejerivaror funnits närmast kassorna, eftersom det är ofta det man kompletterar med.

    Inte ens de få gångerna jag storhandlar, så köper jag vissa affärers upplägg. Den förra affären, där jag bodde förut, hade ett toppenupplägg, mejerierna i början av affären, sedan brödet och "sällan"-produkterna låg längst från kassorna. Så jag behövde bara gå 20 meter, så hade jag allt jag behövde för en snabbhandling.

    Men när det gäller slingan i affären, då resonerar jag precis som din sambo, jag tänker inte gå en meter i onödan för att de ska få sälja på mig sådant jag inte vill ha ;)
  • Anonym (Haha)

    Haha. Ja det låter inte lätt om man ska hetsa upp sig över såna saker varje gång man ska gå och handla. Lägg inte energi på det!

    Däremot sjuk elakt att hetsa upp någon och sen inte leverera. Har du frågat honom om varför? Var tydlig med att nästa gång får han hålla händerna i styr och på dig. 

  • Anonym (Omogna båda två)
    Anonym (orolig) skrev 2019-04-17 11:55:36 följande:

    Ja köper man en påse mat då håller jag med, börja med de tunga.. Men om du storhandlar, då tar du en egen påse till kylvarorna och inte vill man ha kyl och frysvaror för länge i värme. Nej jag ser det som precis det du beskrev, han tänker minsan inte lockas av att gå slingan butiken logiskt har lagt upp, för då är han rädd att bli manipulerad till att köpa sånt han inte tänkt sig från början. Så här är det, jag tror verkligen att du satte ord på problemet här.

    Det tråkiga är att vi förstår varandra så himla bra, men vi beter oss totalt motsatt! Hur kan det bli så här?


    För det första, att gå en annan slinga tar inte en massa tid, så att skylla på att kylvarorna inte håller sig, är lite löjligt.

    Sedan så är affärerna uppbyggda så att ska handla så mycket som möjligt samt att vissa saker ska vara effektiva för personalen, t ex att man ska kunna lasta in kylvaror bakifrån, att man har sitt kök bakom delikatessen. Då kan delikatessen inte ligga vid kassan, inte heller mjölken.

    När vår butik byggdes om, så byggde dom så att man lätt kan komma till kassan direkt från bröd/grönsaker och vice versa, så man kan handla de tunga sakerna först och sedan de lätta sakerna.

    Men ni verkar vara lika barnsliga båda två, så ni passar nog ihop. Själv hade jag aldrig velat ta i en sådan barnslig man. Hur gamla är ni egentligen, när han står och surar på parkeringen?
  • Anonym (orolig)

    Fast jag håller inte med, slingan är som ett system att lotsa kunden utan krocka med varje kundvagn man möter. Den behövs för att kunderna inte ska gå just motsatt. Jag gillar ordningen och blir mer förvirrad av alla som går kors och tvärs. Bättre att följa systemet och sen göra avstickare här och där, men undvika alla frontalkrockar vid rusning när tex löningshelg.

  • sextiotalist
    Anonym (orolig) skrev 2019-04-17 13:58:15 följande:

    Fast jag håller inte med, slingan är som ett system att lotsa kunden utan krocka med varje kundvagn man möter. Den behövs för att kunderna inte ska gå just motsatt. Jag gillar ordningen och blir mer förvirrad av alla som går kors och tvärs. Bättre att följa systemet och sen göra avstickare här och där, men undvika alla frontalkrockar vid rusning när tex löningshelg.


    Åh, du har gått på den. Mig kan du nog hitta lite kors och tvärs i affären :). Och ja, jag går alltid åt "fel håll", börjar med mejerier och slutar vid grönsakerna, precis tvärtom.

    Placeringen är väl genomtänkt och studerad, både din sambo, jag och flera andra har genomskådat den.
    Själv går jag mycket sällan efter slingan i IKEA t.ex.

    https://www.svt.se/nyheter/sa-genomskadar-du-butikernas-saljknep
  • Anonym (olika)

    Ja det låter som kaka har hittat maka.
    Ett pucko hellre drar en handtralla än ha sex med sin partner, och ett pucko som lägger sådan prestige i vilket sätt man handlar i affären att hon eldar på tills det eskalerar till en konflikt.
    Grattis! Ni förtjänar varandra.

  • Anonym (Kärlek startar inte med bråk)

    Ok vilken diskussion det blev om vad som är rätt sätt att gå i en mataffär. Det märks verkligen att du ts är envis och vill ha rätt, du klarar inte av att hålla dig till ämnet i din egen tråd ens.

    Ni är båda som omogna tonåringar mot varandra. Jag förstår att det är extremt utmattande i längden att slåss mot sin partner i stort och smått. Jag tror ni skulle må bäst av att lämna varandra faktiskt. Men vill ni försöka börja om så finns ju terapi... och en väldigt viktig sak att tänka på. Der som svetsar ihop en relation är att man vill säga ja till varandra. Man vill vara öppen för den andras förslag och om den ena tar några steg åt ett håll (bildligt talat eller åt brödavdelningen i mataffären) så vill den andra följa efter. Kan ni komma dit?

  • Anonym (orolig)

    Han går in i en typ av puppa och surar, jag blir mest surpuppa. Är fullständigt galen i honom och i slutändan står jag ju tålmodigt och väntar.

Svar på tråden ”Under radarn”