• Krusning

    Han tar min sons namn ifrån mig

    Hejsan, jag känner mig så besviken och arg just nu. Och ingen i min familj verkar förstå varför så vill bara höra med er om det är jag som överreagerar.

    Jo, jag har en son på snart 4år som heter Leonard. Jag ville ha en Leo egentligen men tyckte Leonard var lite roligare men kallar honom Leo, han är min Leobus. Skriver alltid Leo på vykort, julklappar ja allt. Men nu har ska min kusin få en pojk, och de har redan bestämt sig för att döpa honom till Leo. Det känns som han tar namnet ifrån mig, att vi inte har rätten att använda det längre och jag blev så besviken på han och alla som inte verkar tycka det är ett dugg konstigt, de tycker bara jag överreagerar och ska lämna det.

    Grejen är också att vi är en väldigt liten släkt, vi firar alla jular, midsommar, påsk, födelsedagar ihop. Och varje gång vi åker hem och hälsar på kommer barnen träffas. Hade varit stor skillnad tycker jag om det var en avlägsen släkting men nu är vi mer uppväxta som syskon.

    Så, överreagerar jag eller har jag rätt att känna mig ledsen över detta?

  • Svar på tråden Han tar min sons namn ifrån mig
  • zooägaren

    Du överdriver. varför skulle du inte kunna fortsätta kalla din son Leo? 
    Hade jag varit en kille hade jag och min 1½ år äldre kusin hetat samma namn. 


    Jag är hård , men ärlig!
  • MsFry

    Jag kan tycka att det är lite märkligt att de väljer samma namn som din son har (det låter ju som om att Leo är det namn din son kallas av alla?). Speciellt om ni är så nära varandra som du skriver.

    Men jag tycker också att du överreagerar, din son heter ju Leo oavsett hur många andra som också heter det. Ni kommer att ha två Leo i släkten, inte mer med det.

  • Anonym (Leo)

    Äsch, din Leo är ju fortfarande din Leo, även om ett till barn i släkten har samma namn. Vad spelar det för roll, egentligen? :)

    Jag har f.ö också en Leonard som bara kallas Leo och min kusin, (som jag förvisso har mycket lite kontakt med) har också en Leo, som är lika gammal som min Leo :)

  • Anonym (...)

    Konstigt att välja det namnet och respektlöst tycker jag, om ni är så nära.

    Gjorde dock själv en liknande grej som jag inte vet om det togs emot dåligt för inget sades men kom att tänka på det nu att det var lite lika. Min syster har två söner som heter Nemo och Nestor. Hon har dock alltid önskat en flicka. Jag har en son som heter Otis. Fick nyligen en dotter som jag gav namnet Neja utan att tänka på att det passar in i systerns "mönster".

  • Anonym (BTR)
    Krusning skrev 2019-04-17 09:38:36 följande:

    Hejsan, jag känner mig så besviken och arg just nu. Och ingen i min familj verkar förstå varför så vill bara höra med er om det är jag som överreagerar.

    Jo, jag har en son på snart 4år som heter Leonard. Jag ville ha en Leo egentligen men tyckte Leonard var lite roligare men kallar honom Leo, han är min Leobus. Skriver alltid Leo på vykort, julklappar ja allt. Men nu har ska min kusin få en pojk, och de har redan bestämt sig för att döpa honom till Leo. Det känns som han tar namnet ifrån mig, att vi inte har rätten att använda det längre och jag blev så besviken på han och alla som inte verkar tycka det är ett dugg konstigt, de tycker bara jag överreagerar och ska lämna det.

    Grejen är också att vi är en väldigt liten släkt, vi firar alla jular, midsommar, påsk, födelsedagar ihop. Och varje gång vi åker hem och hälsar på kommer barnen träffas. Hade varit stor skillnad tycker jag om det var en avlägsen släkting men nu är vi mer uppväxta som syskon.

    Så, överreagerar jag eller har jag rätt att känna mig ledsen över detta?


    Se det snarare som en komplimang och bekräftelse!

    De gillar både din Leo och namnet Leo.

    Min släkting döpte sin katt till samma namn som min son har. Jag tyckte det var gulligt.
  • cleoeme

    Du har inte ensamrätt på namnet. De kanske älskar namnet Leo och alltid gjort. Du har tyvärr inga talan och heller inte rätt att bli tjurig. Du skulle väl ha döpt din egna unge till Leo då om det var så viktigt.

  • annabellelee

    Lite konstigt att välja samma namn som en kusin, men mamman kanske älskat det namnet länge och tycker alla andra namn känns fel? Det är känsligt med namn. Jag vet ett ar som valde bort ett namn för att kompisens barn hette så, och det grämer dem än i dag att sonen inte fick "rätt" namn.

    Risk för missförstånd kanske men se det inte som att de stjäl, mer som en hyllning.

  • brallison

    Definitvt överreagerar du. Kanske din kusin har alltid velat döpa sitt barn till Leo och ni bara "hann" före. Varför skulle de i så fall ge upp drömmen?

  • annabellelee
    annabellelee skrev 2019-04-17 10:52:57 följande:

    Lite konstigt att välja samma namn som en kusin, men mamman kanske älskat det namnet länge och tycker alla andra namn känns fel? Det är känsligt med namn. Jag vet ett ar som valde bort ett namn för att kompisens barn hette så, och det grämer dem än i dag att sonen inte fick "rätt" namn.

    Risk för missförstånd kanske men se det inte som att de stjäl, mer som en hyllning.


    Läste om och såg att det inte var en kusin utan nästkusin som fått samma namn. Då tycker jag att det är det ok. Annars blir ju inga namn kvar om sysslingars namn är förbjudna.
  • Embla twopointoh
    Krusning skrev 2019-04-17 09:38:36 följande:

    Hejsan, jag känner mig så besviken och arg just nu. Och ingen i min familj verkar förstå varför så vill bara höra med er om det är jag som överreagerar.

    Jo, jag har en son på snart 4år som heter Leonard. Jag ville ha en Leo egentligen men tyckte Leonard var lite roligare men kallar honom Leo, han är min Leobus. Skriver alltid Leo på vykort, julklappar ja allt. Men nu har ska min kusin få en pojk, och de har redan bestämt sig för att döpa honom till Leo. Det känns som han tar namnet ifrån mig, att vi inte har rätten att använda det längre och jag blev så besviken på han och alla som inte verkar tycka det är ett dugg konstigt, de tycker bara jag överreagerar och ska lämna det.

    Grejen är också att vi är en väldigt liten släkt, vi firar alla jular, midsommar, påsk, födelsedagar ihop. Och varje gång vi åker hem och hälsar på kommer barnen träffas. Hade varit stor skillnad tycker jag om det var en avlägsen släkting men nu är vi mer uppväxta som syskon.

    Så, överreagerar jag eller har jag rätt att känna mig ledsen över detta?


    Jag håller med om att det kan kännas lite märkligt att kalla sitt barn i princip samma namn som någon man umgås flitigt med, men de gör inget fel som kallar sin son Leo.
    Så, de tar inte din sons namn ifrån dig. Man kan inte "paxa" ett namn eller bestämma vad andra får kalla sitt barn, och det gäller åt båda hållen. Du kan inte bestämma vad din kusin får kalla sitt barn, och din kusin kan inte "ta" ett namn från dig/er. Din son kallas Leo, och det kommer han att kunna fortsätta kallas även när hans tremänning heter det.

    Betänk hur det var "förr i tiden", när till exempel både pappa och son hette Karl, kusinerna hette Karl och kanske till och med svågern hette Karl. Det gick det med, eller hur?
Svar på tråden Han tar min sons namn ifrån mig