• Maria00156

    Kraftigt överviktig, haft bulimi samt ortorexi

    Jag har hela mitt liv haft problem med min vikt och har haft en sån skev syn på mig och min kropp. Första gången jag ?banta? var jag 10 år. Jag drog ner på mat och gick ner 5kg och fick höra att jag hade blivit smalare, det kicka igång en glädje i mig. Även då det bara var vätska jag tappade vilket jag inte förstod då.

    När jag kom upp i tonåren vägde jag 86 kg och bestämde mig för att gå ner i vikt och kunna pröva kläder i butiker utan att känna att allt känns fult. Jag började styrketräna samt körde kondition, började gå ner i vikt och min träning vart manisk. Började träna minst 2 gånger varje dag och förbjöd mig att äta vissa saker samt räknade varenda kalori. Gick ner till 63kg och hade mål att gå ner mer än så. Vill tillägga att jag är 172cm lång. Fick sagt till mig att jag hade utvecklat ortorexi och vart rädd och slutade träna vilket gjorde att jag gick upp i vikt och började må dåligt över det. Vid 22 års ålder vägde jag 86kg igen, svälte mig under dagar och åt på kvällen, ibland hetsåt och spydde. Fick sedan börja på en ätstörningsklinik.

    Började gå upp i vikt från att knappt äta till att äta 5 gånger per dag som man skulle vilket gjorde att jag hamnade på en vikt med 100kg. Vart då förflyttad till en avdelning som skulle hjälpa mig att gå ner i vikt men vart då gravid så fick avsluta där.

    När jag var i vecka 8 vägde jag 115kg och slutet av graviditeten vägde jag 140kg plus. Jag mådde så oerhört dåligt, beskyllde mig , folk kollade på mig, jag skämdes över mitt utseende. Vill tillägga att mycket av vikten hade med vätska att göra. Nu 4månader senare efter förlossningen väger jag 125kg.

    Känner mig så vilsen och stressad. Jag vill att min kropp ska få må bra. Hade jag vägt 86kg idag hade jag vart super nöjd men det är en lång bit dit.

    Ni snälla som har gjort en stor viktminskning samt haft problem med ätstörningar har ni tips eller knep på hur jag kan göra. Självklart vet jah att kost och motion är a och o.

    Ledsen för lång text men hoppas någon orka läsa sig igenom den.

  • Svar på tråden Kraftigt överviktig, haft bulimi samt ortorexi
  • Anonym (Como)

    Jag känner igen mycket av det du skriver i min egen historia. Ätstörningen kom redan som litet barn - 7-8 år gammal började jag smyga för mamma att jag åt. Skämdes för att jag var rund och för att hon ville att jag skulle vara smal.

    Vikten upp och ner genom hela livet - bulimi, träning, hetsätning, överviktsoperationer mm.

    Är inte framme i mål än men har börjat försöka jobba med mitt allt eller inget tänk idag. Kanske det är något du också behöver? Lät som du också tänker svart eller vitt när du gör saker - hela vägen eller inte alls? Stämmer det?

    Det är svårt men jag försöker göra det idag och det hjälper en del - inte minst måendet. Tror också det handlar mycket om vem man gör saker för - gör du det för dig själv eller någon annan. Man måste kunna tycka om sig själv även om man inte är perfekt. Inte lätt för mig och jag gissar att du nog har en liknande personlighet.

Svar på tråden Kraftigt överviktig, haft bulimi samt ortorexi