• Anonym (tänk logiskt)

    varför inte förbjuda tobak?

    Nu när det blivit förbjudet att röka på uteserveringar och allmänna platser m.m.

    Varför inte ta tag i roten på problemen och helt förbjuda tobakförsäljning?

    Andra droger är förbjudet men inte tobak.

  • Svar på tråden varför inte förbjuda tobak?
  • BurningDiamond
    Anonym (tänk logiskt) skrev 2019-04-17 17:49:07 följande:

    Nu när det blivit förbjudet att röka på uteserveringar och allmänna platser m.m.

    Varför inte ta tag i roten på problemen och helt förbjuda tobakförsäljning?

    Andra droger är förbjudet men inte tobak.


    Det är inte sant, alkohol tillåts fortfarande. På både uteserveringar och allmänna platser. Eller är det olagligt att dricka i parken/stranden/skogen/etc?
  • Anonym (Forbjud fr o m 2009)

    Det har jag ocksa funderat over. Varfor inte forbjuda rokning for t ex. 10-aringar och yngre? Alla kan val halla med om att 10-aringar inte ska roka. Man lagfaster att alla fodda 2009 eller senare inte far borja roka, da blir rokning utrotat om en sisadar 90 ar. 
    Tobaksindustrin kanske inte blir sa glad, men rokning (som inte ar "nodvandigt" sasom mat) forsvinner och folk + omgivningarna blir friskare.

  • Anonym (tänk logiskt)
    BurningDiamond skrev 2019-04-17 18:09:29 följande:

    Det är inte sant, alkohol tillåts fortfarande. På både uteserveringar och allmänna platser. Eller är det olagligt att dricka i parken/stranden/skogen/etc?


    tobak och alkohol är tillåtet men inte andra droger. Ologiskt
  • Anonym (tänk logiskt)
    Anonym (Forbjud fr o m 2009) skrev 2019-04-17 18:24:44 följande:

    Det har jag ocksa funderat over. Varfor inte forbjuda rokning for t ex. 10-aringar och yngre? Alla kan val halla med om att 10-aringar inte ska roka. Man lagfaster att alla fodda 2009 eller senare inte far borja roka, da blir rokning utrotat om en sisadar 90 ar. 

    Tobaksindustrin kanske inte blir sa glad, men rokning (som inte ar "nodvandigt" sasom mat) forsvinner och folk + omgivningarna blir friskare.


    jag menar att det ska förbjudas helt. Även för vuxna
  • Anonym (Patriarkatet)

    Tror vissa företag som säljer tobak har vissa invändningar mot det. Så, vad ska lilla Sverige göra då?

  • Anonym (tänk logiskt)
    Anonym (Patriarkatet) skrev 2019-04-17 18:36:27 följande:

    Tror vissa företag som säljer tobak har vissa invändningar mot det. Så, vad ska lilla Sverige göra då?


    Sverige vågar väl som vanligt inte göra något.
  • Anonym (Tobias)
    Anonym (tänk logiskt) skrev 2019-04-17 18:35:10 följande:

    jag menar att det ska förbjudas helt. Även för vuxna


    Varför inte förbjuda allt som är farligt? Det finns ju ingen poäng med att låta folk själva få bestämma över sina liv.
  • Jemp
    BurningDiamond skrev 2019-04-17 18:09:29 följande:

    Det är inte sant, alkohol tillåts fortfarande. På både uteserveringar och allmänna platser. Eller är det olagligt att dricka i parken/stranden/skogen/etc?


    I många (de flesta?) Parker, ja. Är nog reglerat på kommunal nivå.
  • Anonym (A)
    Anonym (Patriarkatet) skrev 2019-04-17 18:36:27 följande:
    Tror vissa företag som säljer tobak har vissa invändningar mot det. Så, vad ska lilla Sverige göra då?
    Inte mycket skulle jag tro
  • Anonym (Äckligt)

    Håller med om att det borde förbjudas men det är nog svårt att bara totalförbjuda hux flux, folk skulle bli vansinniga! Ett första steg vore att kraftigt begränsa var man får röka, så att folk fortfarande kan göra det men de får inte sprida sin skit överallt. Kan bli riktigt irriterad på folk som står typ utanför dörren till mataffären och suger på sina cancerpinnar så att alla som går förbi måste andas in det - särskilt när jag ser folk passera med små barn eller gravida kvinnor. Rökning ska till en början bara tillåtas på väldigt begränsade specifika platser, inte var som helst utomhus! Därefter kan vi börja överge cigaretter helt, kanske köra på lite kampanjer och dylikt och hjälpa folk att sluta snarare än att demonisera dem. Tobak överlag är såklart illa men rökning tycker jag vi borde ta itu med först eftersom det sprider skit i luften. Om man bara käkar tobak själv så påverkar man åtminstone ingen annan. Sedan vet jag inte hur lagen ser ut kring tobak för barn? Såvitt jag vet måste man vara 18+ för att köpa cigaretter och dylikt men hur ser det ut när ungarna faktiskt petar i sig skiten? Kan föräldrar hamna i trubbel för det? Vi borde ju absolut hindra barn från att bruka tobak, dels för att det är illa att barn ska hålla på med sådant och dels för att många säkert bildar vanorna i unga år så om man tar tag i det redan bland ungdomarna så blir det nog färre som brukar tobak i vuxen ålder.

Svar på tråden varför inte förbjuda tobak?