• Anonym (Herpes)

    Någon som har genitalherpes?

    Undrar hur lång tid det brukar ta från att det börjar ömma och sticka i huden tills blåsor dyker upp?

    Fick ett herpesutbrott för ca 4.5 år sedan, har sedan dess inte haft några problem. Men n6 har det börjat sticka och ömma i underlivet.

    Problemet är att jag är gravid i vecka 37+0 Och har tid för igångsättning om exakt en vecka.

    Livrädd för att ett herpesutbrott är på gång. Hur blir det då med förlossningen? Blir igångsatt pga psykiska problem och om det nu skulle bli uppskjutet vet jag inte vad jag gör.

    Mår piss!

  • Svar på tråden Någon som har genitalherpes?
  • Anonym (ssk)

    Du får kejsarsnitt om du har pågående herpesinfektion.

  • Anonym (Herpes)
    Anonym (ssk) skrev 2019-04-17 19:38:31 följande:

    Du får kejsarsnitt om du har pågående herpesinfektion.


    Ja, men då är ju risken rätt stor att det skjuts upp och det pallar inte mitt psyke just nu.
  • Anonym (Anonym)

    Hej!

    Jag är ingen barnmorska och har ännu inga egna barn. Men har genitalherpes med återkommande utslag och har därför googlat en hel del och rådfrågatflera läkare och barnmorskor då just detta har oroat mig en del inför eventuellt barnfödande i framtiden. Och vad jag fått veta, så kan man föda vaginalt om man haft primärutbrott med herpes innan eller tidigt i graviditeten för då har barnet antikroppar. Om man får primärutbrottet (eller vad det heter första gången man får herpes) under senare delen av graviditeten görs kejsarsnitt. Om jag fattat rätt kan herpesblåsor också tejpas vid vaginal förlossning för stt skydda barnet.

    Jag tycker att du ska kontakta läkare omgående och be om valaciclovir. Det är räddningen för oss med herpes. Tas dessa tidigt så slipper man det värsta och det lägger sig fort. Det ska även gå att äta vaviclovir i låg dos inför förlossningen för att förhindra utbrott vid förlossningen. Jag tror alltså inte att det är någon fara för dig eller din bebis att föda vaginalt om du vill det. Men såklart bör du rådfråga din barnmorska om det, men det tror jag du redan har koll på. Lycka till! ??

    Jag brukar få pirret som kännetecken innan herpesen är på G, ca. 1-2 dagar innan blåsa/sår

Svar på tråden Någon som har genitalherpes?