• Anonym (Ensam)

    Ensam och svårt att behålla vänner

    Jag vet inte riktigt varför jag startar den här tråden men jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig så ensam och misslyckad och klarar ändå inte av att ta tag i livet pga. grova psykiska problem. Jag har varit sjukskriven till och från i flera år och har varken yrkesutbildning eller särskilt mycket arbetslivserfarenhet. Ibland när jag har gjort saker utanför hemmet har jag fått vänner men dessa har för det mesta bara varit ytliga och jag har snabbt tappat kontakten med dem när kursen/terapin/liknande har avslutats. Jag har försökt arbeta men det har varje gång blivit för mycket och slutat i mer eller mindre kaos på hemmafronten. Jag har ingen familj utan mina dagar består i princip bara av att överleva. Jag skulle så gärna vilja ha nån vän som jag kunde träffa och prata med men trots att jag alltid är positiv och glad när jag träffar folk och har ganska lätt att få vänner så försvinner dessa alltid efter ett tag. Jag försöker hålla kontakten och fråga hur det är och så, absolut inte påträngande, men det slutar alltid med att de slutar svara efter några månader eller skriver nåt som jag inte kan svara vidare på. När jag har pratat generellt med andra om det (under de perioder när jag har ganska nära kompisar) så har de sagt att det nog beror på att folk redan har vänner innan och så. Och sen har de sagt att vi kommer hålla kontakten, men så blir det ju aldrig. Jag blir så ledsen över det och vet inte hur jag ska kunna bryta det eller vad jag ska ändra med mig själv eftersom folk aldrig säger nåt negativt om mig under de perioder jag träffar dem regelbundet, snarare tvärtom. Nån som har idéer om varför det blir så, vad jag kan göra eller har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Ensam och svårt att behålla vänner
  • Anonym (Ensam)

    Råkade trycka i att anonyma svar inte tillåts. Går det att ändra på nåt sätt?

  • Anonym (Malin)

    Jag är lite i samma sits som du, jag har en kontaktperson via kommunen pga att jag är så isolerad. Det kanske är nåt för dig med? Jag har en som jag matchar jättebra med, vi har mycket gemensamt, brukar ses varje vecka, göre en utflykt eller äta lunch.

    Kontaktperson i det här fallet är alltså någon som har ett annat arbete till vardags och gör detta mot ett arvode på sin fritid, . Svara i tråden

  • Bluebird88

    Det låter som ett jobbigt läge, men ändå positivt att du verkar ha lätt för att ta kontakt i alla fall! Kan problemet vara att du tappar i kontinuitet? Har du testat att gå på kurser eller föreningar, där du kanske träffar folk lite oftare och på så sätt får ett annat sammanhang? Jag har flyttat många gånger i vuxen ålder och jag tycker att just föreningsliv är en av de bästa vägarna till att träffa folk, just för att man träffas och gör något regelbundet. Lycka till ts!

  • Lajv

    Tar du initiativ till att ses och hitta på grejer? Jag har låtit vänskap rinna ut i sanden när folk aldrig tar initiativ. Tycker det är så trist att dra det lasset själv. Spelar ingen roll att dom jättegärna vill ses när jag väl tar initiativ.

Svar på tråden Ensam och svårt att behålla vänner