• Emanuel79

    Vem är en "äkta" stockholmare?

    Jag är född och uppvuxen i Stockholm, och har väl alltid betraktat mig som Stockholmare. Men nyligen hade jag en rätt livlig och komisk diskussion med en bussresenär som bestämt hävdade att jag inte är det eftersom jag inte som honom var född innanför tullarna och inte är 6:e generationen Stockholmare. Han hävdade att Danderyds sjukhus som jag är född på ligger i Norrland Skrattande. Bad honom ta å läsa på lite, varefter han tittade stört på mig. 


    Så nu skulle det vara kul att räta ut detta. Jag är född på Danderyds sjukhus. Min mor på Sabbatsberg. Mormor på Södra BB. Mormors mor någonstans på Norrtull. Förutom den matriarkala linjen, tror jag inte att fler var födda i Stockholm. Så - är jag Stockholmare? 


    Värt att nämna är att ganska många städer och orter har sina egna definitioner på vem som är en äkta "urinvånare". Rätt intressant ämne, faktiskt.  

  • Svar på tråden Vem är en "äkta" stockholmare?
  • Aniiee

    Gillar väl egentligen inte diskussionen, har haft den många gånger om vem som är "äkta svensk". Det handlar om mer saker än vem som är född var för hur länge sen.


    I have a growing lack of disgust for you
  • viseversa

    Tre generationer på båda sidor inom tullarna. Så jag är också "äkta" stockholmare. Född och uppvuxen i Vasastan själv.

  • Emanuel79

    Två bud jag fått gör alltså gällande att det ska vara minst tre generationer på BÅDA sidor. I mitt fall är det endast rakt nedåtstigande led på mammas sida. Männen har kommit utifrån.

  • Arlene

    Jag vet att diskussionen finns men det speciellt bland äldre.
    Tycker att diskussionen är så konstig.
    Om man är född och uppvuxen i t ex Stockholm är man väl det.
    Är man en oäkta Stockholmare annars?

    Och då gäller det alltså alla städer, om du inte har generationer bakåt på bägge sidor är du alltså inte en äkta Göteborgare, Malmöit, Umeåbo, Linköpingbo,
    Uppsalabo, Luleåbo, Lundsbo, Halmstadbo osv.

    Väldigt få skulle då vara äkta då de flesta av oss inte har flera generationer bakåt i tiden på bägge sidor. Tre generationer bakåt skulle alltså gälla 16 personer som alla måste ha kommit ifrån samma stad.

    Så de flesta är då inte äkta " namn på stad/ort" bo då utan oäkta. 
    Blir ju lite konstigt om man tänker så.

    Men vet att diskussionen förekommer och en ingift släkting som är född på slutet av 30 talet och har generationer bakåt av att alla bott på söder i Stockholm tycker att det är kul att påpeka att han är "äkta" Stockholmare men mest på skämt då ,
    han är otroligt duktig på att berätta om Stockholm bakåt i tiden som han hört ifrån sina föräldrar osv. 

  • Emanuel79
    Arlene skrev 2019-04-19 08:50:12 följande:

    Jag vet att diskussionen finns men det speciellt bland äldre.

    Tycker att diskussionen är så konstig.

    Om man är född och uppvuxen i t ex Stockholm är man väl det.

    Är man en oäkta Stockholmare annars?

    Och då gäller det alltså alla städer, om du inte har generationer bakåt på bägge sidor är du alltså inte en äkta Göteborgare, Malmöit, Umeåbo, Linköpingbo,

    Uppsalabo, Luleåbo, Lundsbo, Halmstadbo osv.

    Väldigt få skulle då vara äkta då de flesta av oss inte har flera generationer bakåt i tiden på bägge sidor. Tre generationer bakåt skulle alltså gälla 16 personer som alla måste ha kommit ifrån samma stad.

    Så de flesta är då inte äkta " namn på stad/ort" bo då utan oäkta. 

    Blir ju lite konstigt om man tänker så.

    Men vet att diskussionen förekommer och en ingift släkting som är född på slutet av 30 talet och har generationer bakåt av att alla bott på söder i Stockholm tycker att det är kul att påpeka att han är "äkta" Stockholmare men mest på skämt då ,

    han är otroligt duktig på att berätta om Stockholm bakåt i tiden som han hört ifrån sina föräldrar osv. 


    Håller med.

    Men detta fenomen härrör säkert ur samma klankänsla som finns hos de flesta "urinvånare" som genom att avskärma "utbölingar" stärker gruppkänslan och får en att känna sig priviligierad av att tillhöra en liten utvald grupp.
  • Bullimor

    Jag kan jämföra med hur vi ser på gotlänning respektive gute, eller bara en gotlandsboende.

    Som gute krävs det att tre generationer bakåt, på båda håll, är födda på Gotland. Som gotlänning räcker det att du är född på Gotland.

    En inflyttad kan aldrig bli gotlänning eller för den delen gute.

  • BeautifulLiz
    Arlene skrev 2019-04-19 08:50:12 följande:

    Jag vet att diskussionen finns men det speciellt bland äldre.
    Tycker att diskussionen är så konstig.
    Om man är född och uppvuxen i t ex Stockholm är man väl det.
    Är man en oäkta Stockholmare annars?

    Och då gäller det alltså alla städer, om du inte har generationer bakåt på bägge sidor är du alltså inte en äkta Göteborgare, Malmöit, Umeåbo, Linköpingbo,
    Uppsalabo, Luleåbo, Lundsbo, Halmstadbo osv.

    Väldigt få skulle då vara äkta då de flesta av oss inte har flera generationer bakåt i tiden på bägge sidor. Tre generationer bakåt skulle alltså gälla 16 personer som alla måste ha kommit ifrån samma stad.

    Så de flesta är då inte äkta " namn på stad/ort" bo då utan oäkta. 
    Blir ju lite konstigt om man tänker så.

    Men vet att diskussionen förekommer och en ingift släkting som är född på slutet av 30 talet och har generationer bakåt av att alla bott på söder i Stockholm tycker att det är kul att påpeka att han är "äkta" Stockholmare men mest på skämt då ,
    han är otroligt duktig på att berätta om Stockholm bakåt i tiden som han hört ifrån sina föräldrar osv. 


    Men "bo" är man enligt mig så fort man bor på platsen.

    Ungefär som "Bullimor" skriver i sitt exempel om Gotland.
  • Arlene
    BeautifulLiz skrev 2019-04-19 10:34:16 följande:
    Men "bo" är man enligt mig så fort man bor på platsen.

    Ungefär som "Bullimor" skriver i sitt exempel om Gotland.
    Absolut, visste bara inte vad man kallar till  tex folk som är födda och uppvuxna i Linköping eller Umeå, därav skrev jag så men håller med om att det blev fel benämning.

    Stockholmare, Göteborgare, Malmöit säger man men vet inte riktigt vad man kallar en person som är födda och uppvuxen i till tex  Umeå,Umeåare?
    Linkörping, Linköpingare? och andra städer. 
    Mina släktingar som är ifrån Norrköping säger bara att dom är infödda Norrköpingsbor. Därav mitt ordval.

    Jag håller med Bullimor att man inte är Gotlänning om flyttat dit utan Gotlandsbo.
    Man är man född där är man ju Gotlänning.
    Om man är född i Stockholm är man Stockholmare precis som man blir gotlänning om man är född på Gotland, vad skulle man annars vara?

    Folk får kalla det vad man vill och jag tror inte folk tar det på så stort allvar 
    men det blir så konstigt att säga till barn som är födda och bor i Stockholm
    att nej du är inte äkta stockholmare,.
    Vad är man då? är barnet oäkta stockholmare?

    Men som sagt jag tror inte många tar det på stort allvar utan mer som något man tycker är kul att prata om.
    Om man är född och uppvuxen i en stad känner man sig troligen som te x Stockholmare, Göteborgare osv. om en eller båda föräldrarna är födda i någon annan stad spelar ju ingen större roll.
  • Monchichier
    Arlene skrev 2019-04-19 11:07:55 följande:
    Folk får kalla det vad man vill och jag tror inte folk tar det på så stort allvar 
    men det blir så konstigt att säga till barn som är födda och bor i Stockholm
    att nej du är inte äkta stockholmare,.
    Vad är man då? är barnet oäkta stockholmare?
    Gute - gotlänning - gotlandsbo
    nollåtta - stockholmare - stockholmsbo
  • Emanuel79

    Och då har vi ju också detta som jag nämnde i början av tråden - att jag är född på Danderyds sjukhus, vilket ligger utanför tullarna. Var i kategorien hamnar jag då?

    Får tacka för alla hittills intressanta svar i tråden

  • Armborst

    Folk som inte kan uttala Ä och är högljudda och stöddiga som fan överallt de kommer. Låt fjollorna betala det rätta priset för sin norrländska el och sin norrländska skidåkning när de kommer i sin "fet" SUV och kör i diket. Va de nu ska ha den skiten till i Stockholm 11 månader och 21 dagar om året...

    Kan va läge för bärgarna att inte svara för snabbt och ta riktigt bra betalt.
    08:or är värdelösa för oss övriga svenskar som inte vill "häcka i betongträsket" och de lever gått på miljöövergreppen på landsbygden. Tack för den Tommy Boustedt!
    Svenska bönder: Sluta att producera mjölk till allt fjantkaffe de ska dricka på huvudstadens fik med sina häftiga baristor som egentligen borde tituleras kaffekokarepå ren svenska. Svenska, hör ni det 08:or!

Svar på tråden Vem är en "äkta" stockholmare?