• Anonym (Det finns pengar)

    Det finns pengar till förskolan som slösas på annat håll

    www.expressen.se/nyheter/over-100-ex-politiker-lever-pa-skattepengar/

    Varför ska ex-politiker ha fallskärmar när dom skapar system som gör andra människor hemlösa om dom förlorar jobbet? Varför ska inte just politiker få betala in a-kassa och klara sig i systemen dom själva skapat? 18,6 miljoner bara i avlönade ex-politiker.

    Om man sedan sänkte deras löner till vad en lärare tjänar så hade man sparat ytterligare miljoner. Det slösas en massa skattepengar som man kan lägga på fler förskolor och mer förskollärare.

    För att inte tala om fler lärare och satsning på skola och vård. Vi borde kräva detta som föräldrar.

  • Svar på tråden Det finns pengar till förskolan som slösas på annat håll
  • Don3

    Shit tar de inte ut mer, 18 mille/ 100 pers är ju bara 15k/mån och de ska säkert skattas med.

    Tycker det är dåligt att man får pension efter så kort tid och från att man är så ung. Hade kunnat tänka mig att de får betalt ett år efter de lämnar sen får de gå till AMS. Men detta är ju små potatis blir ju inte ens 40 lärare att fördela på hela landet.

  • Anonym (Det finns pengar)

    Nej men många bäckar små. En elevassistent eller barnskötare har inte mycket högre lön än så. Man skulle kunna dryga ut personalen på förskolan med barnskötare som har lägre utbildning och lön (men personlig lämplighet och bra referenser). Det är ju så redan nu men man kan anställa fler.

    Samma inom skolan. Det behöver inte bara vara fler högavlönade lärare eller ingen, man kan anställa lågutbildade -men personligt lämpliga- assistenter både till elever och lärare.

    Tex skulle en sån assistent kunna sköta administration åt läraren som kan koncentrera sig på pedagogiken istället.

    Det finns många utan gymnasieutbildning som inte får jobb. Många av dom är faktiskt intelligenta och vettiga människor och det är inte alls svårt att lära sig administrera. Man kan också anställa lågutbildade fritidsledare med syfte att hålla koll på det sociala, hur elever har det på raster och hur dom har det i gruppen.

    Inom vården kan man också anställa fler vårdbiträden utan utbildning som kan avlasta personalen.

    Man behöver liksom inte bara anställa högutbildad personal som kräver höga löner när sådan personal redan finns och idag måste göra en massa kringuppgifter som tar tid från deras jobb.

    När det gäller att skatteväxla finns det som sagt mycket pengar att ta av som slösas på politikers löner, fallskärmar, representation mm. Skola, vård och omsorg borde prioriteras först.

    Problemet är att vår kultur idag inte tänker på samhället som VI utan på JAG, jag och min så höga lön som möjligt, mina prylar och mina resor till Bali.

  • kung abdullah

    Sluta rösta på socialdemokraterna så ska du se att det finns många bättre besparingar att göra också

Svar på tråden Det finns pengar till förskolan som slösas på annat håll