• Anonym

    vad tycker ni om namnet?

    Vad tycker ni om namnet Gisela?

  • Svar på tråden vad tycker ni om namnet?
  • Anonym (Glenn)

    Låter som en äldre kraftig östtyska som torterar politiska fångar i gamla DDR.

    "Gisela, make zim talk"
    "Jawohl Herr Kommandant! Ich will bring ze calipers"

  • Aikido

    Underbart namn. Som en lätt, smekande sommarvind under träden en tidig sommarmorgon. Man ser morgondaggen på grässtråna och ångan ovanför när solens första strålar sakta värmer på.

  • Anonym (123)

    Inget som tilltalsr mig och blir nog lätt grisela av det

  • Panduro

    Jag tycker det är skitfult. Men det är inte jag som ska heta det, så det spelar väl ingen roll vad jag tycker.

  • Anonym (mmm)

    Hade en tjej i skolan som hette det. Har inte för mig att vi tyckte något speciellt om det, hon var ju Gisela bara. Är det en försvenskning/förtyskning av Giselle? 

    Senare i skolan kom en tjej som hette Sissela, det tyckte jag var mycket finare. Nu när jag är vuxen vet jag inte vad jag tycker, båda namnen kan väl passera men de slår inte an någon klang hos mig vare sig som vackra eller "fula". 

  • Anonym (-)
    cleoeme skrev 2019-04-20 11:26:32 följande:

    En bebis som heter Gisela? Fruktansvärt. En vuxen dam: mer ok.


    Det måste ju vara en bebis-gisela för att det ska bli en vuxen-dam-gisela!? Haha, hur tänkte du där!?

    Tror du att alla Gisela hette Molly och Julia som bebisar?
  • Physalis

    Känner en underbar människa med det namnet. Tycker det är väldigt vackert.


    Korrekturläser som en kratta
  • LittelG

    Jättefint! Även jag känner en helt underbar Gisela. Ett starkt namn som står sig över tid. Go for it! Mycket bättre än Tindra, Tilde, Alicia etc. Din dotter får ett eget namn och slipper dela det med fem andra i barngruppen.

  • Embla twopointoh

    Det känns lite som "fel tid" för Gisela som bebisnamn, de flesta namn blir populära var tredje generation (alltså så tenderar föräldrar att ge sina barn namn ur sina far- och morföräldrars generation). Jag associerar Gisela till en kvinna i 50-60-års åldern, så en bebis som får det namnet idag kommer vara något "före sin tid".

    Men, det kvittar ju egentligen. Om det är det finaste namnet du/ni kan komma på till er dotter, så naturligtvis ska hon få heta det!

  • Kusinen
    Anonym (mmm) skrev 2019-04-21 09:50:01 följande:

    Hade en tjej i skolan som hette det. Har inte för mig att vi tyckte något speciellt om det, hon var ju Gisela bara. Är det en försvenskning/förtyskning av Giselle? 

    Senare i skolan kom en tjej som hette Sissela, det tyckte jag var mycket finare. Nu när jag är vuxen vet jag inte vad jag tycker, båda namnen kan väl passera men de slår inte an någon klang hos mig vare sig som vackra eller "fula". 


    Gisela och Giselle har germansk ursprung och är alltså två varianter av "samma" namn. Så det är alltså inte en förtyskning av ett franskt namn. Varianten Gisela är tyskt och namnet bör väl kommit från Tyskland till Sverige. Andra varianter är Gizela och Gisella.
  • cleoeme
    Anonym (-) skrev 2019-04-21 09:50:23 följande:

    Det måste ju vara en bebis-gisela för att det ska bli en vuxen-dam-gisela!? Haha, hur tänkte du där!?

    Tror du att alla Gisela hette Molly och Julia som bebisar?


    Obviously menar jag att namnet passar bättre på en vuxen person än ett barn.
  • Anonym (trams)
    Panduro skrev 2019-04-21 09:45:33 följande:

    Jag tycker det är skitfult. Men det är inte jag som ska heta det, så det spelar väl ingen roll vad jag tycker.


    Exakt så.
Svar på tråden vad tycker ni om namnet?