• Anonym (Prossen)

    Hur många procent arbetar du? (Utgå från en arb. om 8h (8,5-9h med lunch inräknad)

    De allra flesta (anställda) i det här landet, har en arbetsdag på 8 timmar. Med lunch (som man sällan kan räkna bort) så hamnar en arbetsvecka på 42,5-45 timmar (beroende på om du har 30 minuter eller 60 minuters lunch), det vill säga en arbetsdag på 8,5-9 timmar.

    Alla som faller under ovanstående, vänligen ange hur många procent ni arbetar?

    Sällan läser man om folk som arbetar mindre än 80%. Då och då läser man om någon enstaka som arbetar 75%.

    Är man inte sjuk, eller har andra bekymmer, arbetar man sällan under 75-80%.

    Vore därför intressant att ställa frågan här.

  • Svar på tråden Hur många procent arbetar du? (Utgå från en arb. om 8h (8,5-9h med lunch inräknad)
  • Mandel

    Nu är jag äntligen nere på endast 100% och det är ganska skönt.Alltså 8 timmar om dagen + lunchrast 1 timme.
    Har sålt aktierna i det företag jag var delägare i och jobbar inte där alls längre.
    Har jobbat 150% ett tag och innan det jobbade jag typ 100% samt ständig jour 24/7 i flera år.

    Nu är dock problemet att jag har så mycket fritid att jag inte vet vad jag ska göra för att få tiden att gå så det är okej att gå och lägga sig att sova inför en ny arbetsdag.
    Helgerna är vedervärdigt långa...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mompreneur

    Nej, man räknar en normal arbetsvecka som 40h. En del behöver inte ta lunch, andra kan äta lunch medan de arbetar, en del har två timmar lunch.

    Lunchen räknar man inte alls med.

    8h/dag motsvarar 40h i veckan och anses vara normen för anställda. Sedan kan man landa på 40h i veckan men arbeta fler timmar än 8 någon dag, och färre timmar någon annan dag. Exempelvis barnskötare, kassörskor, etc. - eller andra med sk rullande schema.

  • Mompreneur

    Sedan beror det på var du arbetar, om du arbeta kvällar och helger, osv.

    Olika avtal för olika branscher.

  • Anonym (Spec.)

    Lärare lägger ut 34-35h/veckan på sitt schema. Har 10h/vecka som hen kan göra hemma på lov eller ledig tid. Lärarna har sedan ledigt nästan alla lov.

    Jag vet flera ytkesgrupper där heltid är 38h/veckan

  • Anonym (lärare)
    Anonym (Spec.) skrev 2019-04-21 08:02:38 följande:

    Lärare lägger ut 34-35h/veckan på sitt schema. Har 10h/vecka som hen kan göra hemma på lov eller ledig tid. Lärarna har sedan ledigt nästan alla lov.

    Jag vet flera ytkesgrupper där heltid är 38h/veckan


    På min arbetsplats att vi ett avtal där vi lägger ut 40 timmar schemalagd tid och har då enbart 5 till förtroendetid som går att göra tex hemma, jag vet flera som tagit efter den modellen de senaste åren, så alla lärare har inte enligt standardavtalet. 

    TS, jag undrar lite vad du ska med alla svar till? Det kommer bli ett enda gytter av svar, och enbart en promille av befolkningen lär ju svara på detta så egentligen kommer det inte säga dig något. Tror nog du kan hitta statistik på tex SCB, de har ju statistik på "allt" :) 
  • Anonym (Sjuksköterska)

    Sjuksköterska. Normal arbetstid (3-skift) på 100% ger en veckoarbetstid på 38,25 timmar (38timmar och 15min alltså), jobbar man mer än 30% natt i dessa timmar så får man en arbetstidsförkortning till 36,nånting per vecka. Jobbar man endast natt så har man en veckoarbetstid på 34 timmar. Jag är just nu sjukskriven och jobbar 50%, men annars 75% och endast natt. Passen är 10 timmar långa och vi har inga "måltidsraster".

    Jobbar man kväll och helg har man inte heller några måltidsraster utan måltidsuppehåll, dvs du har rätt att sitta i personalrummet och äta men ringer en patient så måste du gå och svara. På en riktig måltidsrast, 30 min, ska man inte behöva lämna personalrummet, därför får inte heller alla i arbetslaget äta samtidigt. Men det är annorlunda med måltidsuppehållen alltså. Det är lite samma med nattjobb, men där blir det ganska naturligt att man får sitta en längre stund ändå.

  • Seven Costanza
    Fjäril kär skrev 2019-04-21 08:36:27 följande:

    75% tjänst med 35 timmar, lunch utöver det.


    Oj, hur mycket är då heltid? Det låter mycket med 35 timmar per vecka för bara 75% betalt. Det är ju 87,5% av en 40-timmarsvecka och 78% av en 45-timmarsvecka.
  • Anonym (Kvinna)

    Snacka om att du har skumma fördomar om människor.

    Jag jobbar 75%, helt utan sjukdomar eller andra skäl.
    På mitt jobb är inte tjänsterna högre för oss stödassistenter.
    För pedagoger mm ligger de på 90-100%.

    Man kan flyta upp i procent om man vill.
    Jag vill inte, vägrar jaga timmar.

Svar på tråden Hur många procent arbetar du? (Utgå från en arb. om 8h (8,5-9h med lunch inräknad)