• bligravid123

    Har en stark känsla av att fostret i magen är dött

    Jag har en stark känsla av att fostret i min mage har dött. Jag har inte haft några gravidsymptom ( i början var jag kanske lite trött ) men inga ömma bröst ingen illamående ingenting annat. Jag har heller inte gått upp i vikt ... det syns inte på min mage och jag är så fruktansvärt orolig att fostret ska vara dött. Jag är i vecka 11 nu ( 10 + 1) och ska på kub 6 maj är då i vecka 12 + 1 alltså 13.

    Det är min stora skräck att komma dit och upptäcka att barnet är dött.

    Ni som har haft foster som har dött i magen hur har ni märkt det eller känt? Ni som inte har haft några gravidsymptom- har era barn mått bra ändå?

    Kan man kolla om hjärtat slår i denna veckan?

    Detta är min andra graviditet.

    Snälla ge mig lite hopp nu.

    Pratade med.barnmorskan på inskrivning men hon skrattade bara bort min oro.

  • Svar på tråden Har en stark känsla av att fostret i magen är dött
  • Popetot

    Det är vanligt att oroa sig och symtom skiljer så mycket från person till person. Hade också några symtomfria veckor och hatade det. Ett hjärta syns tydligt i v 12. Jag gjorde första ultraljud i vecka 8 och kunde se hjärtslagen.

    Lycka till och hoppas inte oron äter upp dig!

  • bligravid123

    Tack för svar.... försöker tänka att allt är bra o att OM det inte är det så kan jag ju ändå inget göra....men som sagt oron tär på mig

  • Anonym (J)

    Alla mår inte illa mm under graviditeten , så det behöver inte betyda att någonting är fel.

    Är du nöjd med barnmorskan annars? Det låter inget vidare att hon skrattar åt din oro.

    Beror såklart hur du upplevde situationen.

  • bligravid123

    Nej jag är inte så himla nöjd med henne. Hon hade väldigt mycket humor vilket jag uppskattar... Men när hela samtalet bara skrattade sig igenom känns det oseriöst, tycker jag.

  • Anonym (J)
    bligravid123 skrev 2019-04-21 14:24:14 följande:

    Nej jag är inte så himla nöjd med henne. Hon hade väldigt mycket humor vilket jag uppskattar... Men när hela samtalet bara skrattade sig igenom känns det oseriöst, tycker jag.


    Du har rätt att byta barnmorska om du inte känner dig trygg med henne.

    Det behöver inte vara något fel på ditt foster såklart , men eftersom det förekommer att gravida kvinnor får missfall och / MA , låter det olämpligt att någon skrattar åt en orolig gravid kvinna.
  • frökenBea

    Har du haft rostiga flytningar/blod eller ont i magen nånting??

    Annars är det säkert ingen fara. Men som du själv sa så kan man inget göra ändå :/ men när man har en efterlängtad graviditet så är det givetvis en sorg ifall något skulle gå fel.

    För övrigt tycker jag det är förminskande mot dig att skratta bort din oro. Byt barnmorska vettja, du kommer antagligen aldrig kunna känna dig 100% trygg med henne.

    Lycka till och massa styrkekramar till dig :)

  • bligravid123

    Tack jag ska nog byta henne!

    Jag har inte haft någon rosafärgad flytning eller blödit överhuvudtaget ...men jag har läst massor om de som har kommit på kub och då har det visat sig att fostret dog i vecka 8 eller något vilken skräck.

    Det är det jag är rädd för att kroppen liksom fortsätter vara gravid fast att fostret har dött för länge sen (kommer inte ihåg vad det heter just nu)

  • Anonym (An)

    Om du vill kan du köpa en hjärtmonitor så att du kan försöka lyssna på fostrets hjärta hemma. Jag köpte en från Babyplan för ca 300kr som har funkat jättebra och lugnat mig många gånger.

  • frökenBea

    Men kan man höra bebishjärtat i v 11??

    TS, det kallas MA. Jag har haft det en gång. Var gravid i v 11 eller 12 men fostret dött i v 7 redan. Men jag fick brun-röda flytningar. Det var därför jag kollade upp det.

    Jag har hört om de som varit på kub där barnet varit dött :(

    Men gå inte och tänk för mycket på det. Du får svar i slutet på v eller? Håller tummarna för dig.

  • Anonym (An)

    Jag kunde höra redan från v 7, men det var nog extrem tur. Men jag och min sambo hörde tydliga hjärtslag (jämförde med filmer på youtube så att det inte var mina egna).

  • Anonym (Jessi)

    Det är absolut inte konstigt om det inte syns på magen eller vikten så tidigt i graviditeten. Många är helt utan symptom, det tyder inte på att något skulle vara fel. Men om du ändå är väldigt orolig kanske du kan boka in dig på ett privat ultraljud som du själv betalar för bara för att få svar på att fostret lever. Det är ju jobbigt och påfrestande att gå runt och vara orolig även om det egentligen inte finns några tecken på att något skulle vara fel. Bara känslan av att något inte stämmer är ju jättetungt. Jag hoppas och tror att det kommer gå bra för dig <3

  • bligravid123
    Anonym (An) skrev 2019-04-21 15:37:06 följande:

    Om du vill kan du köpa en hjärtmonitor så att du kan försöka lyssna på fostrets hjärta hemma. Jag köpte en från Babyplan för ca 300kr som har funkat jättebra och lugnat mig många gånger.


    Från vilken vecka fungerar den?
  • Anonym (An)
    bligravid123 skrev 2019-04-21 17:17:44 följande:

    Från vilken vecka fungerar den?


    I instruktionerna tror jag det står att man inte ska lyssna förens vecka 13-14 typ (för att det kan vara svårt att hitta hjärtljudet, man kan få leta rätt länge). Men jag hörde redan från 7-8. Men kan nog bara lite individuellt.
  • Anonym (S)

    Tycker inte du ska kasta bort pengar på en monitor, hjärtljuden kan vara väldigt svåra att hitta och det kommer bara ge dig mer oro. Boka hellre ett privat ultraljud där de kan ge dig besked direkt. Jag hade ett ma och det var min magkänsla som sa åt mig att boka ett vul. Fick tabletter redan dagen efter för att få ut det. Blev gravid igen efter två månader och hade inga som helst gravidaymptom förrns efter vecka 30 så man måste inte ha några symptom heller

  • Anonym (Hierta)

    Åh det där känner jag väl igen den fruktansvärda känslan! Jag fick en plötslig känsla när jag var i vecka 11 att jag var heelt säker på att nu dog fostret. Åkte in till gynakuten och grät efter ett ultraljud. Det fick jag inte. Hehe, det går att skratta åt det såhär i efterhand men gud vad jobbigt när man upplever det :(

    Ville bara berätta och hoppas verkligen att det ?bara? är hjärnspöken för din del också

  • bligravid123

    Foster lever men jag fick väldigt uselt värde på kub 1:2 då har nu gjort moderkaksprov å väntar på resultatet.

    Kanske kände min kropp på sig att det var någonting fel

  • Liten till
    bligravid123 skrev 2019-05-11 06:35:19 följande:

    Foster lever men jag fick väldigt uselt värde på kub 1:2 då har nu gjort moderkaksprov å väntar på resultatet.

    Kanske kände min kropp på sig att det var någonting fel


    Jag håller tummarna för dig. Det är ändå 50% chans att fostret är friskt.
  • Anonym (ssss)

    Nu vill jag absolut inte skrämma dig på något sätt men jag har haft ett ma som upptäcktes på KUB i vecka 12+6.

    Jag hade inga blödningar, inga andra tecken på att det var ett missfall på gång. Jo, förresten jag kände mig inte gravid längre men tänkte att det är ingen fara.

    När MA upptäcktes hade jag gått med ett dött foster i magen i 4 veckor. Och det var det som var jobbigast, att inte min kropp förstod eller tog hand om missfallet.

    Vi fick hjälp på sjukhuset att framkalla en abort.

    Om du är orolig tycker jag att du kan försöka boka ett privat ul. Har du tur kan du få en tid snabbt. Annars får du vänta till KUB. Försök att hantera din oro. Du kan ändå inte påverka utgången.

    Lycka till och hoppas att allt går bra.

  • Popetot
    bligravid123 skrev 2019-05-11 06:35:19 följande:

    Foster lever men jag fick väldigt uselt värde på kub 1:2 då har nu gjort moderkaksprov å väntar på resultatet.

    Kanske kände min kropp på sig att det var någonting fel


    Åh vad tråkigt men som sagt finns det ju ännu möjlighet att det är ok. Vad drog ner resultatet? Håller mina tummar för dig!
Svar på tråden Har en stark känsla av att fostret i magen är dött