• CamillaJ82

    Systemkamera

    Jag är sugen på att köpa en enkel men bra systemkamera som inte är allt för dyr. Tänker högst 3000.

    Har Ni några förslag?

    Jag gillar att ta naturbilder och kommer ev vilja lägga ut nåt bild på nätet o tex instagram.

  • Svar på tråden Systemkamera
  • Mackan1978

    Du får inte både systemkamera och objektiv för 3000kr. Du får bara ett kamerahus för dom pengarna.

    CANON eos 1200d till exempel.

  • CamillaJ82
    Mackan1978 skrev 2019-04-24 21:25:20 följande:

    Du får inte både systemkamera och objektiv för 3000kr. Du får bara ett kamerahus för dom pengarna.

    CANON eos 1200d till exempel.


    Ok, jag har noll koll:/ Därför jag frågar:)

    Får tänka om då kanske
  • cb66

    Börja med en begagnad systemkamera med enkelt objektiv från Canon eller Nikon. Båda märkena har det största utbudet av objektiv och kamerahus. Sony och Fuji är minst lika bra men utbudet av objektiv och begagnade kamerahus är så grymt mycket större med Canon och Nikon

    Jag gillar själv Canon men Nikon funkar minst lika bra.

    Det finns ett jätteutbud av kameror på blocket från folk som köpte nya systemkameror och som de sen aldrig använde. Kolla efter hur många kort som är tagna med kameran, inte ålder.

    Om du utvecklar ditt fotointresse så köper du nåt bättre objektiv, kanske ett fast 50 mm eller liknande

    Sen kan du i mån av ekonomi, uppgradera ditt kamerahus i samma märke och fylla på med fler objektiv.

    Jag köpte en begagnad Canon 300D för 15 år sedan och har nu en 7D som jag fortfarande är nöjd med trots att den är 8 år gammal, Har 6 olika objektiv, några köpte jag nya andra begagnade. Funderar på att snart uppgradera till 5D eller något nytt roligt makroobjektiv.

    För 3000 kr får du en Canon 600D/650D/700D med ett eller 2 objektiv. En väldigt bra första systemkamera. Har du lite större händer och vill ha lite mer funktioner kan du kolla på en Canon 60D

Svar på tråden Systemkamera