• Agdaa

    Blir d nån pension?

    Såg ett erbjudande om pensionsplanering som förutsatte att man har 3 miljoner i sparande. Vem har det?

    Jag är 55 och har knappt en tredjedel av det. Hur mycket har ni andra i liknande ålder?

    Jag är värdelös på fonder o aktier o har inte gjort nån aktiv förflyttning av d som jag haft från början. Har jag gjort bort mig fullständigt nu? :(

  • Svar på tråden Blir d nån pension?
  • Don3

    Du kan vara lugn, har du inte gjort något har du med stor sannolikhet gjort ett bra val.

    Om 15-20 år kommer jag ha ca 3m pensions kapital. Om jag kan fortsätta ha eget företag tills dess. Vanliga arbetare kommer nog inte kunna ta sig dit.

  • Agdaa

    Nej, det är ganska tragiskt. Hur gammal är du nu då?

    Skulle gärna starta eget oxå om jag var säker på att hitta nåt lönsamt :)

  • Kjell2
    Agdaa skrev 2019-04-26 08:58:32 följande:

    Såg ett erbjudande om pensionsplanering som förutsatte att man har 3 miljoner i sparande. Vem har det?

    Jag är 55 och har knappt en tredjedel av det. Hur mycket har ni andra i liknande ålder?

    Jag är värdelös på fonder o aktier o har inte gjort nån aktiv förflyttning av d som jag haft från början. Har jag gjort bort mig fullständigt nu? :(


    Det finns ett fåtal som har massor med pengar. På samma sätt som det finns erbjudande på hus för 20 miljoner, bilar för 2 miljoner så finns det placeringsrådgivning för rika.

    Även utan 3 sparade miljoner går det att fixa en vettig pension.


  • Don3
    Agdaa skrev 2019-04-26 09:09:08 följande:

    Nej, det är ganska tragiskt. Hur gammal är du nu då?

    Skulle gärna starta eget oxå om jag var säker på att hitta nåt lönsamt :)


    Pensionssystemet i sig är tragiskt eftersom det är ett pyramidspel. Men då du inte har super långt dit kommer det inte hinna rasa. Men lite privat sparande är ganska viktigt om man vill få guldkant.

    Fyller 33 i år. Sätter undan 7 gånger mot vad kollektivavtalen ger därför kommer jag kunna komma upp i 3m. Annars hade jag inte haft en chans.

    Mitt tips är att skulle du kunna starta något eget gör det. Friheten det ger än underbar.
  • Finansen7
    Agdaa skrev 2019-04-26 08:58:32 följande:

    Såg ett erbjudande om pensionsplanering som förutsatte att man har 3 miljoner i sparande. Vem har det?

    Jag är 55 och har knappt en tredjedel av det. Hur mycket har ni andra i liknande ålder?

    Jag är värdelös på fonder o aktier o har inte gjort nån aktiv förflyttning av d som jag haft från början. Har jag gjort bort mig fullständigt nu? :(


    Det finns goda möjligheter att få en hygglig pension utan 3 miljoner i pensionskapital. Du behöver inte alls ha gjort bort dig.
    Det dyker upp sådana här erbjudanden då och då, förvaltare som vill rikta in sig på kunder som har mycket pengar att placera. Jag är 55 år har den störta delen av min tjänstepension i en förmånsbestämd och så lägger jag inte flyttar ut den till alternativ ITP (vilket jag inte tänker göra) så är jag inte inom målgruppen för de här förvaltarna. Eller klåparna, beroende på hur man ser det.

    T ex, jag frågade en förvaltare en gång följande: Det kostar 2% att förvalta en fond hos er. Har jag 10.000 i kaptial blir avgiften 200 kr. Har jag 1 miljon är avgifen 20.000 kr. Varför det? Jobbar du extra hårt för de där 20.000 kr? Skulle inte tro det... svaret är typ "att det alltid varit så", vilket är ungefär det sämsta svar jag vet. Nu vet jag att det finns fonder med fasta avgifter, men delar av förvaltningsbranschen stinker. De friskriver sig från alla risker och nej... det är inte rocket science de håller på med Jag sköter mitt själv, efter bästa förmåga.

    Min arbetsgivare erbjuder för övrigt pensionsplanering utan undere gräns för belopp som förvaltas. Vi bytte just rådgivare så vi får väl se hur det blir med det. Jag är en misstänksam j*vel. :)
  • gusjon9001

    Förvaltningsavgiften är % eftersom de värdepapper som köps och säljs och förvaltas i fonden kostar att handla med. Förändringar i fonden kostar att genomföra och större summor kostar mer att flytta, så ja, din avgift är relativ, inte fast. Innan du kritiserar fonden så kan du läsa igenom årsredovisningen och se vad som faktiskt kostar i den. Dock borde rådgivaren ha kunnat tydliggöra det.

    2% är ganska hög avgift däremot..

    Som svar till TS: Vänd dig till din bank och gör en ekonomisk genomgång. De hjälper dig att se över dina alternativ hos dem och känns det inte 100% rätt så tittar du efter andra aktörer. Tänk på att de avgifter som finns ibland äter upp delar av ditt sparande, se därför över att inte godkänna första bästa alternativ. Fonder har en förvaltningsavgift (vilket oftast är berättigat), försäkringar har försäkringsavgift (vilket varierar kraftigt mellan aktörer så jämför!) och ibland finns det bindningstider!

    Lycka till!


    Bank, pension, sparande
  • Finansen7

    [quote=79596032][quote-nick]gusjon9001 skrev 2019-04-30 11:50:26 följande:[/quote-nick]Förvaltningsavgiften är % eftersom de värdepapper som köps och säljs och förvaltas i fonden kostar att handla med. Förändringar i fonden kostar att genomföra och större summor kostar mer att flytta, så ja, din avgift är relativ, inte fast. Innan du kritiserar fonden så kan du läsa igenom årsredovisningen och se vad som faktiskt kostar i den. Dock borde rådgivaren ha kunnat tydliggöra det.

    2% är ganska hög avgift däremot..

    Som svar till TS: Vänd dig till din bank och gör en ekonomisk genomgång. De hjälper dig att se över dina alternativ hos dem och känns det inte 100% rätt så tittar du efter andra aktörer. Tänk på att de avgifter som finns ibland äter upp delar av ditt sparande, se därför över att inte godkänna första bästa alternativ. Fonder har en förvaltningsavgift (vilket oftast är berättigat), försäkringar har försäkringsavgift (vilket varierar kraftigt mellan aktörer så jämför!) och ibland finns det bindningstider!

    Lycka till!

    [/

    Förvaltning kan inte vara gratis. Men jag ifrågasätter fortfarande prissättningsmodellen. Om jag handlar mer, borde jag få lägre pris. Det finns ingen anledning att prissättningen ska vara relativ. Det finns fortfarande ingen som svarat på varför de högre beloppen tar högre avgifter. Om fondhandlarna måste handla i % i sina system är felet redan där.

    Sen fattar jag också att ber jag någon förvalta en miljard kan jag förhandla om avgiften. Men det betor just på att den handlas i %. Klart att förvaltarna försvarar det. Dessutom utan garantier eller viten om det går åt helvete.

  • Kjell2
    Finansen7 skrev 2019-04-30 14:02:19 följande:

    [quote=79596032][quote-nick]gusjon9001 skrev 2019-04-30 11:50:26 följande:[/quote-nick]Förvaltningsavgiften är % eftersom de värdepapper som köps och säljs och förvaltas i fonden kostar att handla med. Förändringar i fonden kostar att genomföra och större summor kostar mer att flytta, så ja, din avgift är relativ, inte fast. Innan du kritiserar fonden så kan du läsa igenom årsredovisningen och se vad som faktiskt kostar i den. Dock borde rådgivaren ha kunnat tydliggöra det.

    2% är ganska hög avgift däremot..

    Som svar till TS: Vänd dig till din bank och gör en ekonomisk genomgång. De hjälper dig att se över dina alternativ hos dem och känns det inte 100% rätt så tittar du efter andra aktörer. Tänk på att de avgifter som finns ibland äter upp delar av ditt sparande, se därför över att inte godkänna första bästa alternativ. Fonder har en förvaltningsavgift (vilket oftast är berättigat), försäkringar har försäkringsavgift (vilket varierar kraftigt mellan aktörer så jämför!) och ibland finns det bindningstider!

    Lycka till!

    [/

    Förvaltning kan inte vara gratis. Men jag ifrågasätter fortfarande prissättningsmodellen. Om jag handlar mer, borde jag få lägre pris. Det finns ingen anledning att prissättningen ska vara relativ. Det finns fortfarande ingen som svarat på varför de högre beloppen tar högre avgifter. Om fondhandlarna måste handla i % i sina system är felet redan där.

    Sen fattar jag också att ber jag någon förvalta en miljard kan jag förhandla om avgiften. Men det betor just på att den handlas i %. Klart att förvaltarna försvarar det. Dessutom utan garantier eller viten om det går åt helvete.


    Många handelplatser, dvs börser, tar en procentsiffra som avgift när värdepapper säljs/köps. Så en stor order är dyrare att sälja/köpa än en liten order.  Att ha en mer rak prislista för en börs skulle snabbt stoppa alla småordrar vilket inte vore bra. 

    Har du mycket pengar att förvalta finns det upplägg där avgiften är baserat på resultatet. 


  • Finansen7
    Kjell2 skrev 2019-04-30 14:09:32 följande:

    Många handelplatser, dvs börser, tar en procentsiffra som avgift när värdepapper säljs/köps. Så en stor order är dyrare att sälja/köpa än en liten order.  Att ha en mer rak prislista för en börs skulle snabbt stoppa alla småordrar vilket inte vore bra. 

    Har du mycket pengar att förvalta finns det upplägg där avgiften är baserat på resultatet. 


    Ok, make sence. Men prislistan behöver inte vara spikrak. Stora ordrar missgynnar kunden jmf med små i nuvarande upplägg. Om dom inte är riktigt stora. Handelsplatserna lär inte ändra på sig så länge ingen aktör ser lönsamhet att göra på annat sätt.

    Jaja... jag släpper detta för nu. Trevlig valborg!
Svar på tråden Blir d nån pension?