• Humlan88

    Vad krävs för att komma in på folkhögskola?

    Vad krävs för att komma in på folkhögskola? Jag vill läsa och få studievana, men har godkänt i alla ämnen utom engelska 6 matte 6, är det kört för mig å komma in? :(

  • Svar på tråden Vad krävs för att komma in på folkhögskola?
  • Humlan88
    Ms H skrev 2019-04-26 18:25:54 följande:

    Vad vill du läsa?


    Vill läsa matte och engelska, de hade en social inriktning
  • Humlan88
    ballerinakakaoreo skrev 2019-04-26 19:53:02 följande:

    Kan du inte läsa upp dessa ämnen på komvux? De brukar ha kurser som är intensiva men där du blir klar på antingen 5,10,15 eller 20 veckor.


    Vill gärna läsa på folkhögskola, testa på. Fräscha upp ämnen
  • Ms H

    Om du berättar vilken utbildning (vilken folkhögskola) det är du tänker dig, kan vi säkert hjälpa dig att hitta lite bättre svar på din fundering.

  • ballerinakakaoreo
    Humlan88 skrev 2019-04-26 22:19:06 följande:
    Vill gärna läsa på folkhögskola, testa på. Fräscha upp ämnen
    Menade mer att du kan läsa upp matten och engelskan på komvux, sedan söka till folkhögskolan. 
  • Armborst

    Kunskap och leverne efter MAOS lilla röda och det kommunistiska manifestet.  Att hylla  Fidel Castro ger en extra fjäder i hatten vid avgångsbetygen!!!

  • Armborst

    Kunskap och leverne efter MAOS lilla röda och det kommunistiska manifestet.  Att hylla  Fidel Castro ger en extra fjäder i hatten vid avgångsbetygen!!!

  • Åsa

    Det beror på vad du vill läsa. Somliga kurser riktar sig till personer utan tidigare godkända betyg, andra kräver tvärtom att du har det.
    Att läsa "bara" för att få studievana verkar lite löst hållet. Studievana får du när du pluggar men du bör ju välja kurser som antingen intresserar dig mycket som sådana eller som tar dig i den riktning du vill för kommande studier/yrkesliv. Att läsa om kurser där du redan kan innehållet ger förmodligen inte mycket även om du skulle komma in.

    Har du tittat runt på t ex:
    www.folkhogskola.nu/

  • myskmalva
    Armborst skrev 2019-04-27 20:13:49 följande:
    Kunskap och leverne efter MAOS lilla röda och det kommunistiska manifestet.  Att hylla  Fidel Castro ger en extra fjäder i hatten vid avgångsbetygen!!!

    Det beror på vilken folkhögskola det gäller. I vissa fall är det bättre att tro på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. I det stora hela spelar det nog mindre roll för själva antagningen, men det skadar ju inte att kolla upp vilka som driver skolan man tänkt gå på.
  • Armborst
    myskmalva skrev 2019-04-27 20:40:00 följande:

    Det beror på vilken folkhögskola det gäller. I vissa fall är det bättre att tro på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. I det stora hela spelar det nog mindre roll för själva antagningen, men det skadar ju inte att kolla upp vilka som driver skolan man tänkt gå på.
    Ursäkta men jag glömde att lägga till den delen också. För tydligheten, jag hoppas alltid på ren skär kunskap för alla studenter plus en stor del av mänsklig empati. Tror vi kanske är överens där Myskmalva Skrattande(härligt username  btw)
Svar på tråden Vad krävs för att komma in på folkhögskola?