• Anonym (osäkerkille)

    Svartsjuka - släppa eller fortgå?

    Hej sedan några år hade jag min första verkliga relation men det ledde till ett osunt förhållande där båda vi båda näbbades men ändå otroligt mycket kärlek.

    Nu något år efter så har jag börjat dejta lite o h nu träffat en som jag kanske skulle kunna börja släppa in lite men jag har börjat märka hur min svartsjuka bubblar upp över saker som att höra att hon festat och inte hört av sig under helg o så.

    Jag vill inte hamna i en likadan situation där tankarna äter mig inifrån och är osäker.

    Så jag funderar nu på att bara låta det vara men då kommer jag inte heller få den passionen som jag vill kunna dela med någon jag gillar .. och det har som sagt gått år.

    Jag har funderat istället på att hålla henne på distans lite från mina känslor och dejta andra bara så att jag kan känna lite mer självförtroende och då behöver jag inte heller tänka så mycket på att hon går runt med andra killar för det blir liksom okej då jag inte blir lurad helt och hållet. Jag vet att det är ett barnsligt beteende men vet inte vad jag ska göra.. gillar henne men mina problem är något jag inte kan låta mig styras utav för.mon egen skull och hennes.

    Det vettigaste är ju att jag borde säga åt henne att jag inte kan utveckla relationen då jag är så osäker på mig själv och vill inte ha problemen som jag är rädd för..

    Men samtidigt känner jag att då det gått år så om jag ska bara tänka på mig själv så skulle det vara nice att bara ha henne på en viss distans och inte behöva tänka på det monogamiska men det kommer ju leda till att hon troligtvis inte vill något mera efter ett tag då hon antagligen söker kärlek och intimitet vilket så jag inte kan ge pga min rädsla för hur jag blir och problemen som kan växa fram.

    Vad gör ni grabbar som känner likadant ?

  • Svar på tråden Svartsjuka - släppa eller fortgå?
  • TriC

    En tjej som är ute och festar runt på egen hand, och som då dessutom inte ens hör av sig till dig på hela helgen, är kanske inte den typen av tjej du behöver just nu. 

  • Anonym (osäkerkille)
    TriC skrev 2019-04-28 17:43:22 följande:

    En tjej som är ute och festar runt på egen hand, och som då dessutom inte ens hör av sig till dig på hela helgen, är kanske inte den typen av tjej du behöver just nu. 


    Alltså grejen är, vi är inte så involverade ännu så kan knappt tycka att hon ska göra det än, men tyckte det ändå är rätt kyligt då man ändå liksom sovit över hos en mysigt och pussats och hållit på sedan så är hon upptagen fre-lör och hör knappt av sig men sen på en söndag hör hon av sig och skriver värsta meddelanden med smileys och dylikt. 

    Jag vet inte om jag bara har lagt in för mycket känslor i det hela redan nu, är någolunda känslomässigt belagd och det tenderar till dessa känslor jag har nu. Vill ej ha dem men de återkommer och jag vill verkligen inte känna så. 

    Jag skulle kunna ha henne som en nära relation / kk / vän men jag vet inte om det kommer gå då jag samtidigt känner att jag vill ha mera men jag är rädd för mig själv pga hur jag börjar känna.
  • Shameless

    Är verkligen inget bra tecken att du börjar bli svartsjuk redan nu på dejting-stadiet. Med största sannolikhet så kommer det att eskalera i takt med att känslorna djupnar. Du borde fortsätta med att vara singel, jobba med självkänslan och börja dejta igen när du väl har fått bukt med svartsjukan.

  • Shameless

    Är verkligen inget bra tecken att du börjar bli svartsjuk redan nu på dejting-stadiet. Med största sannolikhet så kommer det att eskalera i takt med att känslorna djupnar. Du borde fortsätta med att vara singel, jobba med självkänslan och börja dejta igen när du väl har fått bukt med svartsjukan.

  • Shameless

    Är verkligen inget bra tecken att du börjar bli svartsjuk redan nu på dejting-stadiet. Med största sannolikhet så kommer det att eskalera i takt med att känslorna djupnar. Du borde fortsätta med att vara singel, jobba med självkänslan och börja dejta igen när du väl har fått bukt med svartsjukan.

  • Anonym (osäkerkille)

    Tack för svar... Js men samtidigt har jag varit år utanför kärlek och känner att jag måste börja någonstans nu ... Det har liksom gått flera år och jag har inte riktigt känt av någon riktig närhet. Men samtidigt är jag livrädd för det som sagt.. fan alltså.

  • Anonym (N)
    Anonym (osäkerkille) skrev 2019-04-28 18:43:56 följande:

    Alltså grejen är, vi är inte så involverade ännu så kan knappt tycka att hon ska göra det än, men tyckte det ändå är rätt kyligt då man ändå liksom sovit över hos en mysigt och pussats och hållit på sedan så är hon upptagen fre-lör och hör knappt av sig men sen på en söndag hör hon av sig och skriver värsta meddelanden med smileys och dylikt. 

    Jag vet inte om jag bara har lagt in för mycket känslor i det hela redan nu, är någolunda känslomässigt belagd och det tenderar till dessa känslor jag har nu. Vill ej ha dem men de återkommer och jag vill verkligen inte känna så. 

    Jag skulle kunna ha henne som en nära relation / kk / vän men jag vet inte om det kommer gå då jag samtidigt känner att jag vill ha mera men jag är rädd för mig själv pga hur jag börjar känna.


    Ni är inte så involverade ännu, har myst och pussats en gång förstår jag det som? Hur många dejter har ni varit på? Hon nämnde att hon skulle vara upptagen sen hörde hon av sig med långa meddelanden på söndagen när hon hade tid? Alla vill såklart få meddelanden från personen man gillar men ibland är folk upptagna. Alla gillar inte heller att skriva konstant utan tycker det är trevligare med lite längre mer innehållsrikt och då behövs lite tid.

    Försök lugna ner dig och ta det lite som det kommer. Är ni inte ett par eller exklusiva så kan du väll ligga med vem du vill om det nu lockar. Men du är inne i dejtingfasen och verkar inte gilla det, det är en tid då man inte vet riktigt vad som ska hända helt enkelt. Sluta överanalysera och försök bara vara i nuet :)
  • Anonym (...)

    Det mest logiska här kan jag endå tycka är att du söker hjälp för ditt problem o pratar med henne om det istället för att skjuta ifrån dig människor

  • Anonym (osäkerkille)

    Tack för svar, har fartsatt relation men väldigt komplext pga olika anledningar. Men ja, har tagit upp att jag har vissa besvär och problem som jag jobbar med och att jag känner att jag säger det innan till henne så hon är medveten om viss problematik som jag jobbar med. 

    Märker att jag spenderar lite för mycket energi på att tänka på dessa saker vilket också medför svartsjuke beteendet. Tror jag behöver släppa tankarna lite, dock är jag extremt rädd för att bli sårad igen... hade t.om en mardröm som påminde om hur ont det gjort tidigare... när t.om ens drömmar vill sätta käppar i hjulet för en... 

  • Fiona M

    Om du inte jobbar med din självkänsla och svartsjuka kommer du aldrig ha en seriös relation, så börja där.

  • LFF
    Anonym (osäkerkille) skrev 2019-05-22 16:42:39 följande:

    Tack för svar, har fartsatt relation men väldigt komplext pga olika anledningar. Men ja, har tagit upp att jag har vissa besvär och problem som jag jobbar med och att jag känner att jag säger det innan till henne så hon är medveten om viss problematik som jag jobbar med. 

    Märker att jag spenderar lite för mycket energi på att tänka på dessa saker vilket också medför svartsjuke beteendet. Tror jag behöver släppa tankarna lite, dock är jag extremt rädd för att bli sårad igen... hade t.om en mardröm som påminde om hur ont det gjort tidigare... när t.om ens drömmar vill sätta käppar i hjulet för en... 


    Sök professionell hjälp för att både ta reda på vad det är som gör att du blir svartsjuk samt för att få hjälp att lära dig hantera din svartsjuka. Det är bra att du är ärlig med henne om din svartsjuka men kom ihåg att det inte är hennes ansvar att inte göra dig svartsjuk.
  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2019-05-03 03:34:33 följande:
    Det mest logiska här kan jag endå tycka är att du söker hjälp för ditt problem o pratar med henne om det istället för att skjuta ifrån dig människor
    Håller med
  • Anonym (sotis)

    Tror det är bra att du är ärlig med vad du känner och även berättar. Men du måste ta tag i detta för är ingen annans problem än ditt eget. Det kommer förmodligen att sabba alla framtida relationer om du inte gör det för det går alltid att hitta anledningar till svartsjuka. Även om du gifter dig så finns inga garantier att hon kommer att stanna hos dig. Man får bara acceptera att det alltid finns en risk att förlora den man älskar och för att minimera den risken så får man försöka va sitt bästa jag. Dessutom är svartsjuka sjukt avtändande och osexigt. Jag brukar tänka att hen valt mig av en anledning, för att jag är den jag är, och duger inte det så är vi ändå inte menade för varandra.

Svar på tråden Svartsjuka - släppa eller fortgå?