• AZN

    Svenskt rekord i pappaledigt?

    Hej. Jag har varit hemma i 14 månader med vårt första barn och i 20 månader med vårt andra barn. Sitter och funderar på om detta är något slags rekord i pappaledighet (eller om det är hästlängder ifrån). 

    Så här kommer frågan: Har du (pappor, alltså) varit tjänstledig från jobbet för att ta hand om ditt barn längre än mig? Känner du någon som varit det? Känner du till någon som varit det?

    Frågan handlar alltså om tjänstledighet från barnets födsel tills det att barnet börjar på förskolan (oavsett hur gammalt barnet är då), det är så jag mäter pappaledighet. Vet mycket väl att det är många mammor som slår mig med hästlängder, men det är inte det jag frågar efter.

    Så. Låt höra. Är det någon pappa som slår mig?

    Tacksam för svar

    / AZN

  • Svar på tråden Svenskt rekord i pappaledigt?
  • Anonym (mamma)

    Min man var hemma 18 månader med vår yngsta (jag började nytt jobb när barnet var några veckor gammalt). Mest pga arbetslöshet egentligen, men eftersom han var FL så behövde han inte ta vilket jobb som helst utan kunde vara lite kräsen. När barnet var 18 månader hade han hittat ett jobb han faktiskt ville ha så då skolade vi in på förskola.

  • Alexi

    Jag tänker att männen till de kvinnliga ministrar/partiledare som får barn sannolikt tar ut det allra mesta av föräldraledigheten. 

  • Postman

    på min tid var jag ledig typ en månad totalt men det var så trist så jag gick tillbaka till arbetet till min frus stora glädje, hon ville ju vara hemma.

    Dagens pappor är nog lediga mer än på min tid men jag vet inga män som har varit hemma mer än en månad typ. Du är nog väldigt extrem kan jag spontant känna.

  • Anonym (K)
    Postman skrev 2019-05-01 12:07:27 följande:

    på min tid var jag ledig typ en månad totalt men det var så trist så jag gick tillbaka till arbetet till min frus stora glädje, hon ville ju vara hemma.

    Dagens pappor är nog lediga mer än på min tid men jag vet inga män som har varit hemma mer än en månad typ. Du är nog väldigt extrem kan jag spontant känna.


    Varför vill man inte vara med sina barn?
  • Postman
    Anonym (K) skrev 2019-05-01 12:22:02 följande:
    Varför vill man inte vara med sina barn?
    Vet inte heller, du får fråga dom som inte är med sina barn.
  • Anonym (mmm)
    Postman skrev 2019-05-01 12:39:18 följande:
    Vet inte heller, du får fråga dom som inte är med sina barn.
    Rätt många mammor som också tycker det är tråkigt men de måste ju när inte pappan "orkar" ta hela sin föräldraledighet. 
  • Anonym (Per)
    Postman skrev 2019-05-01 12:07:27 följande:

    på min tid var jag ledig typ en månad totalt men det var så trist så jag gick tillbaka till arbetet till min frus stora glädje, hon ville ju vara hemma.

    Dagens pappor är nog lediga mer än på min tid men jag vet inga män som har varit hemma mer än en månad typ. Du är nog väldigt extrem kan jag spontant känna.


    Vet du inga män som varit hemma mer än en månad?!

    Jobbar på en stor arbetsplats, här jobbar många män som brukar vara föräldralediga minst 6 månader, ofta mer. Har även vänner och bekanta på andra arbetsplatser som bekräftar samma sak. Där jag bor finns många aktiviteter för föräldralediga, många pappor där också.

    Själv har jag varit f-ledig på halvtid i snart 2 år.
  • Alexi
    Anonym (Per) skrev 2019-05-02 05:53:36 följande:

    Vet du inga män som varit hemma mer än en månad?!

    Jobbar på en stor arbetsplats, här jobbar många män som brukar vara föräldralediga minst 6 månader, ofta mer. Har även vänner och bekanta på andra arbetsplatser som bekräftar samma sak. Där jag bor finns många aktiviteter för föräldralediga, många pappor där också.

    Själv har jag varit f-ledig på halvtid i snart 2 år.


    Det är ju en klassfråga. Välutbildade män är hemma mer än lågutbildade. Osv. Så bilden blir ju stor skillnad vilka kretsar man rör sig i.
  • Anonym (HAhs)
    Alexi skrev 2019-05-02 08:26:02 följande:

    Det är ju en klassfråga. Välutbildade män är hemma mer än lågutbildade. Osv. Så bilden blir ju stor skillnad vilka kretsar man rör sig i.


    Min bästa kompis driver en egen liten butik. Ingen fancy alls. Hennes man arbetade som lokalvårdare.

    Pga att hon hade eget så behövde hon tillbaka, medan hennes man var rätt så trött på att städa och det slutade med att han var hemma med deras äldsta i tre år.
  • Michael 310

    Jag var hemma ca 570 dagar på 2 år med äldsta grabben. Var helt otroligt skönt önskar jag hade haft samma möjlighet med nr 2.

  • Postman
    Anonym (Per) skrev 2019-05-02 05:53:36 följande:

    Vet du inga män som varit hemma mer än en månad?!

    Jobbar på en stor arbetsplats, här jobbar många män som brukar vara föräldralediga minst 6 månader, ofta mer. Har även vänner och bekanta på andra arbetsplatser som bekräftar samma sak. Där jag bor finns många aktiviteter för föräldralediga, många pappor där också.

    Själv har jag varit f-ledig på halvtid i snart 2 år.


    Nej jag vet inga. De jag känner till har varit hem typ i början några dagar sen kanske max en månad. Jag är inte helt insatt i vilka aktiviteter som finns men jag hör inte att det pratas så värst mycket om det.

    Bor du i en storstad? Jobbar inom kommun/stat? Akademiker? Jag tror sånt spelar stor roll.
  • AZN

    Tack för alla svar. Det verkar finnas en del pappor som faktiskt slår mig med (med hästlängder i vissa fall). Roligt att veta. 

    Tror att hur länge man är ledig med sina barn beror väldigt mycket på ens livssituation. Det ekonomiska spelar ju alltid in, samt även vad man vill och orkar med. Personligen har det känts väldigt givande att vara hemma med barnen, men nu börjar det klia i fingrarna ordentligt för att gå tillbaka till jobbet igen.

    / AZN

Svar på tråden Svenskt rekord i pappaledigt?