• sweetie72

    Vräkt från min lägenhet efter 8 år

    Jag har hyrt en alldeles för dyr lägenhet i ett väldigt attraktivt läge i över 8 år. När min dotter flyttade hemifrån och jag fick sämre jobb började jag hyra ut ett rum. Därefter har jag då jag bott utomlands i perioder hyrt ut hela lägenheten och även nu när jag provbodde i ett år hos min sambo. Jag visste att jag passerat antal gånger för att hyra ut i andra hand utan tillåtelse, varför jag nu senaste året istället hyrde ut som att där är en inneboende som bor i det ena rummet men förfogar över hela lägenheten utom mitt sovrum, som ej får användas. Trots detta så har ägaren fått nys om att jag inte bor där, men allt är kvar....posten, namnet på dörren, jag är skriven där och allt. Hur kan de säga upp mig nu utan bevis? Jag har ju kontrakt på att killen som bor där nu är "inneboende" och har alltid betalt hyran i tid etc. Har de ändå rätt till detta? Kan man kräva bevis av dem var de fått infon ifrån??

  • Svar på tråden Vräkt från min lägenhet efter 8 år
  • sysop

    Du kommer med största sannolikhet inte att få rätt att behålla din lägenhet vid en förhandling i hyresnämnden.

    Vad är orsaken att du vill behålla ditt kontrakt fast du inte längre har ditt stadigvarande boende i lägenheten?

    Är det en privat hyresvärd eller ?

  • Gizmo

    Det är väl självklart att du blir vräkt!
    Du har ju hyrt ut i andra hand utan tillåtelse från ägaren.

    Tror inte att du kan få rätt mot hyresvärden.

  • Jamesdio

    Ja, det känns nog som ett solkart fall där hyresvärden kan visa att du inte har något behov av lägenheten.

  • Anna60

    Passerat antal gånger att hyra ut utan tillåtelse? Du får inte hyra ut överhuvudtaget utan tillåtelse, inte heller en enda dång. 
    Du har inte en susning till chans att behålla lägenheten. Du säger ju också att du bott utomlands tidvis och då inte bott i lägenheten. 

    Så nej, du får nog ta och lämna din lägenhet. Men prata med hyresgästföreningen. Det skadar ju i alla fall inte.

  • sweetie72

    Jag förstår. men vad har de för bevis att jag inte bott där? har ändå allt kvar o gått in där o varit där då och då?

  • sweetie72

    varför jag behållt den är för att jag vill byta till mindre och billigare hyra, vilket jag gjorde precis nu.

  • Kjell2
    sweetie72 skrev 2019-04-29 11:20:04 följande:

    Jag förstår. men vad har de för bevis att jag inte bott där? har ändå allt kvar o gått in där o varit där då och då?


    Du får väl dra det till hyresnämnden och se vilka bevis de presenterar.

  • Anna60
    sweetie72 skrev 2019-04-29 11:21:33 följande:
    varför jag behållt den är för att jag vill byta till mindre och billigare hyra, vilket jag gjorde precis nu.
    Så du har bytt den nu? Då bor du alltså inte kvar längre? Eller hur menar du?
  • Jamesdio

    Du ska inte börja begära "bevis vart de fått info ifrån" utan bemöta deras påstående med att du visst har bott där och endast vistats tillfälligt på annan ort(långsemester eller något?), ni har inneboendekontrakt, du har behållit nyckel, du är skriven och har regelbundet varit i lägenheten (och utövat tillsyn) och inte upplåtit lägenheten i dess helhet till din inneboende. 

  • Johan70
    Jamesdio skrev 2019-04-29 12:25:30 följande:

    Du ska inte börja begära "bevis vart de fått info ifrån" utan bemöta deras påstående med att du visst har bott där och endast vistats tillfälligt på annan ort(långsemester eller något?), ni har inneboendekontrakt, du har behållit nyckel, du är skriven och har regelbundet varit i lägenheten (och utövat tillsyn) och inte upplåtit lägenheten i dess helhet till din inneboende. 


    Att vara skriven där och regelbundet varit där och utövat "tillsyn" är inte detsamma som att bo där. Om man hyr ut till någon och inte själv bor i lägenheten, så räknas det som andrahandsuthyrning även om hyresgästen inte disponerar hela lägenheten.
  • Noname00
    sweetie72 skrev 2019-04-29 11:21:33 följande:

    varför jag behållt den är för att jag vill byta till mindre och billigare hyra, vilket jag gjorde precis nu.


    Har din hyresvärd godkänt bytet?
  • sweetie72

    Hyresvärden godkände inte bytet utan de står fast vid att de vill säga upp mig from 1 augusti. Jag tog det vidare till hyresnämnden som nu skall tillträda mig i detta ärende.

    Även om jag inte bott där vissa dagar så betyder inte det att jag inte bor där, så jag förstår inte var de får bevis ifrån.

  • Jamesdio
    Johan70 skrev 2019-05-15 07:39:22 följande:
    Att vara skriven där och regelbundet varit där och utövat "tillsyn" är inte detsamma som att bo där. Om man hyr ut till någon och inte själv bor i lägenheten, så räknas det som andrahandsuthyrning även om hyresgästen inte disponerar hela lägenheten.
    Inte om du själv bara tillfälligt (får ju inte vara under hur lång tid som helst förstås) bor någon annanstans med tydlig avsikt att flytta tillbaka på heltid igen och inte har hyrt ut hela lägenheten. Ännu bättre om inneboenden har bott där innan du tillfälligt flyttade ut och kommer fortsätta bo som inneboende när du är tillbaka. Även positivt om du har varit där och bott där vissa dagar. Dvs man bor fortfarande i lägenheten, men vistas tillfälligt någon annanstans.
  • Tom Araya
    Johan70 skrev 2019-05-15 07:39:22 följande:
    Att vara skriven där och regelbundet varit där och utövat "tillsyn" är inte detsamma som att bo där. Om man hyr ut till någon och inte själv bor i lägenheten, så räknas det som andrahandsuthyrning även om hyresgästen inte disponerar hela lägenheten.
    Nä, men det räcker för TS att hävda, resten blir en bevisbörda för motparten.
  • Tom Araya

    Såklart kan du påstå att du bor i lägenheten, vilket du kan påvisa så långt som är möjligt och då är det hyresvärden som har bevisbördan för motsatsen.

    Försök att få den inneboende att ge stöd för din version.

  • Anna60
    Tom Araya skrev 2019-05-22 18:32:07 följande:
    Såklart kan du påstå att du bor i lägenheten, vilket du kan påvisa så långt som är möjligt och då är det hyresvärden som har bevisbördan för motsatsen.

    Försök att få den inneboende att ge stöd för din version.
    Går det till domstol, vilket är risk att det kan göra, så kommer då den inneboende att kunna åtalas för mened om hen ljuger i rätten.

    Är man dum nog att hyra inte bo i lägenehten när man har en s k inneboende, så kallas det för uthyrning i andra hand. Har man då inte frågat hyresvärden - ja, då får man faktiskt skylla sig själv. 
  • Tom Araya
    Anna60 skrev 2019-05-23 11:21:34 följande:
    Går det till domstol, vilket är risk att det kan göra, så kommer då den inneboende att kunna åtalas för mened om hen ljuger i rätten.

    Är man dum nog att hyra inte bo i lägenehten när man har en s k inneboende, så kallas det för uthyrning i andra hand. Har man då inte frågat hyresvärden - ja, då får man faktiskt skylla sig själv. 
    Men som sagt, svårt att bevisa.
  • Noname00
    sweetie72 skrev 2019-05-21 15:42:30 följande:

    Hyresvärden godkände inte bytet utan de står fast vid att de vill säga upp mig from 1 augusti. Jag tog det vidare till hyresnämnden som nu skall tillträda mig i detta ärende.

    Även om jag inte bott där vissa dagar så betyder inte det att jag inte bor där, så jag förstår inte var de får bevis ifrån.


    Men hur mycket har du bott i bostaden de senste 3 åren?
Svar på tråden Vräkt från min lägenhet efter 8 år