• Önskanefterbarn

    Hur mycket i föräldrapenning?

    Hej, jag plussade i fredags och beräknad födsel är i mellandagarna ungefär. Detta är mitt och mannens första barn, och sitter nu och planerar vår ekonomi, hur den kommer se ut framöver. 


    Tanken är att jag kommer ta ut mest föräldradagar, då han har ett arbete som är i större behov av att han är där än vad jag kommer att ha. Min man har en månadslön på ungefär 25.000, plus minus övertid. Samt en firmabil med betald bensin, så han får ut runt 18.500-20.000 per månad. 


    Just nu är jag student, men är färdig i juni. From idag, 1 maj, har jag en anställning där jag får 28.000 i månadslön, fram till lärarlegitimation och då landar den ungefär på 28.500. Jag kommer arbeta några dagar mellan studierna nu i maj, sedan börja heltid runt andra veckan i juni, sen är planen och förhoppningen att kunna arbeta så långt som möjligt fram till förlossningen. Kommer arbeta som förskollärare. 


    Läst att föräldrapenningen grundar sig på de senaste 240 dagarna? Men känner mig inte alls säker och tänker får jag föräldrapenning grundad på min inkomst, eller har jag otur och landar på 250:-/dag? Det skulle vara förödande för oss. 


    Innan någon hoppar och säger detta skulle ni tänkt på innan så har vi haft problem att bli gravida, och min tanke var att om två månader ringa kvinnoklinik för utredning om något är fel då vi försökt i flera år och jag var helt säker på att jag inte ens kan bli gravid, men nu träffade det rätt tydligen och vi är superglada, men måste ju även klara den ekonomiska biten. 

  • Svar på tråden Hur mycket i föräldrapenning?
  • Leila4

    Grattis till bebisen! :) hmm jag vet inte alls egentligen exakt men de utgår från 2018 årsinkomst :) logga in på FK och kolla hur din årsinkomst va? För vad jag vet baseras den på årsinkomsten 2018. Får själv bebis nu i Juli och då st0r det att de räknar från förra året osv osv? Kram

  • Ebo88

    Om du har anställning från och med den 1/5 så gäller SGI från ditt nya jobb den 1/11.

    Jag har för mig att man ska jobba 6 månader för att det ska gälla, men kolla upp det på försäkringskassan så jag inte har fel.

  • nnnnnnnn

    Det grundas på inkomsten 240 dagar före förlossningen dvs ca 8 månader, så du kommer kanske hinna maxa din föräldrapenning? Försök att jobba så mycket du kan nu från den 1/5 och fråga gärna din AG (arbetsgivare) om du kan jobba in komp.ledighet om du tex tar vik. för sjuka kollegor eller jobbar på sommarskola mm. För då behöver du ju inte ta ledigt från "rätt datum" när barnet kommer, utan kan börja med att ta ut all komp.ledighet.

    Exempel:
    Du har hunnit jobba in 2 veckor på sommarskola i kommunen denna sommaren + tar lite vik för kollegor som är sjuka eller ledig under hösten. När BF närmar sig så har du sparat 4 veckors komp.ledighet.
    Du jobbar så långt du kan, har du tur så förstår AG att det bästa för dem är att din vikarie kommer i god tid före förlossningen så ni kan jobba tillsammans ett tag, så vikarien lär känna eleverna och du kan ge alla info/resultat mm som du har till vikarien.
    Så din vikarie kommer börja jobba typ 15/12.
    Ni jobbar tillsammans fram till skolavslutningen.
    Du har jullov = tar inte föräldraledigt.
    Du har sagt till att när jobbet börjar igen i januari kommer du ta ut din komp.ledighet. Så från terminsstart tar du ut din komp.ledighet och därefter i början/mitten på februari börjar din föräldraledighet.
    Då har du jobbat från 1/5 - 10/2 = gott och väl 240 dagar.

    Skulle barnet komma förtidigt, så tar du komp.ledighet fram till och med sista dagen du skulle jobbat före jullovet. Har jullov utan att vara FL eller ta ut komp.dagar under lovdagarna. Sen tar du resten av komp.ledigheten och till slut FL. SÅ länge du inte är FL räknas det som att du jobbar och du tjänar in din SGI.

    Skulle komp.dagarna inte räcka till eller du inte hinner tjäna in så många (kanske inga alls) så kan du göra såhär:
    jobba så länge du kan. Håll tummarna för att barnet inte kommer före jullovet!
    Ha jullov utan att ta FL. När jullovet är slut, så tar du FL från första dagen du skulle jobbat efter lovet.
    Då räknas det som att du jobbat från 1/5 - tex 10/1 = 8 månader.

    Tips: Passa på att vara lediga båda mycket i början. Även pappan får vara hemma hela första året utan att ta ut FP, precis som mamman får. Så räkna noga på hur lite pengar ni kan klara er med och prioritera tid framför pengar!
    Om du har högst SGI så kan du ta ut alla SGI-dagar ni behöver för att överleva under första året, även om pappan är hemma med er, för dina dagar är i så fall värda mer.
    När barnet fyllt 1 år behöver man fylla upp sin FL med FP och ha inkomst 5 dagar/vecka för att inte tappa sin SGI, så om tex båda jobbar 50% behöver båda ta ut 2,5 FP-dag varje vecka. Även om hans dagar är värda mindre behöver han ta ut FP för att inte tappa sin SGI, han kan dock ta ut lågnivådagar och ge dej sina SGI-dagar (utom 90 st).

  • Fröken Rabarber

    Kolla även om du får föräldrapenningtillägg från ditt jobb utifrån kollektivavtal, är vanligt inom offentlig sektor som jag uppfattat det. Om jag inte räknat galet kommer jag få runt 3000 kr extra per månad i barnets första 6 månader från arbetsgivaren. :)

  • Alexi

    Grattis till graviditeten.

    Du måste läsa på både om SGI (det har du en från första arbetsdagen, dvs idag) och sen om rätt till fp baserat på sgi. Det krävs - ungefär- att du arbetat 240 dagar före beräknad förlossning. Men regeln är lite svår att förklara.

    Men sen om pappan. Herregud, se till att han är föräldraledig rejäl tid också. Det är inte 1950 nu. Skyll inte på hans jobb eller hans lön eller någonting. Bara se till att ni båda är hemma en rejäl period och delar på föräldralivet från nu och resten av era liv. Det gör ni inte om han inte är föräldraledig.

  • Önskanefterbarn
    Alexi skrev 2019-05-02 07:43:48 följande:

    Grattis till graviditeten.

    Du måste läsa på både om SGI (det har du en från första arbetsdagen, dvs idag) och sen om rätt till fp baserat på sgi. Det krävs - ungefär- att du arbetat 240 dagar före beräknad förlossning. Men regeln är lite svår att förklara.

    Men sen om pappan. Herregud, se till att han är föräldraledig rejäl tid också. Det är inte 1950 nu. Skyll inte på hans jobb eller hans lön eller någonting. Bara se till att ni båda är hemma en rejäl period och delar på föräldralivet från nu och resten av era liv. Det gör ni inte om han inte är föräldraledig.


    Tack :)


    Han kommer vara hemma, men arbetar på ett företag med han och hans chef endast. Företaget är rätt sårbart utan honom, medans jag är kommunalt anställd och det är lättare att hitta någon som fyller min plats. Han känner själv att han inte kan vara borta för långa perioder i sträck, så det har inget att göra med att han är mannen och ska tjäna pengar. Skulle vi göra det ekonomiskt försvarbart är han den som ska vara hemma, för jag tjänar mer. Men det kommer mest bli jag som tar den största delen av föräldraledigheten för det är den lösningen som passar oss bäst. 
    Han kommer inte vara mindre delaktig i barnets liv bara för att jag tar ut den större kakan av ledigheten. 


    Försöker läsa på, men det är en djungel och blir inte helt klok, därav att jag frågar här. Sitter även just nu i kö till försäkringskassan. 

  • Önskanefterbarn
    Fröken Rabarber skrev 2019-05-02 06:21:18 följande:

    Kolla även om du får föräldrapenningtillägg från ditt jobb utifrån kollektivavtal, är vanligt inom offentlig sektor som jag uppfattat det. Om jag inte räknat galet kommer jag få runt 3000 kr extra per månad i barnets första 6 månader från arbetsgivaren. :)


    Det har jag faktiskt kollat, men krävdes 1 års anställning för kommunalt inom lärarförbundet, och anställdes 1 maj iår, så kommer tyvärr inte hinna gå 1 år :/ 
  • Önskanefterbarn
    nnnnnnnn skrev 2019-05-01 23:22:37 följande:

    Det grundas på inkomsten 240 dagar före förlossningen dvs ca 8 månader, så du kommer kanske hinna maxa din föräldrapenning? Försök att jobba så mycket du kan nu från den 1/5 och fråga gärna din AG (arbetsgivare) om du kan jobba in komp.ledighet om du tex tar vik. för sjuka kollegor eller jobbar på sommarskola mm. För då behöver du ju inte ta ledigt från "rätt datum" när barnet kommer, utan kan börja med att ta ut all komp.ledighet.

    Exempel:
    Du har hunnit jobba in 2 veckor på sommarskola i kommunen denna sommaren + tar lite vik för kollegor som är sjuka eller ledig under hösten. När BF närmar sig så har du sparat 4 veckors komp.ledighet.
    Du jobbar så långt du kan, har du tur så förstår AG att det bästa för dem är att din vikarie kommer i god tid före förlossningen så ni kan jobba tillsammans ett tag, så vikarien lär känna eleverna och du kan ge alla info/resultat mm som du har till vikarien.
    Så din vikarie kommer börja jobba typ 15/12.
    Ni jobbar tillsammans fram till skolavslutningen.
    Du har jullov = tar inte föräldraledigt.
    Du har sagt till att när jobbet börjar igen i januari kommer du ta ut din komp.ledighet. Så från terminsstart tar du ut din komp.ledighet och därefter i början/mitten på februari börjar din föräldraledighet.
    Då har du jobbat från 1/5 - 10/2 = gott och väl 240 dagar.

    Skulle barnet komma förtidigt, så tar du komp.ledighet fram till och med sista dagen du skulle jobbat före jullovet. Har jullov utan att vara FL eller ta ut komp.dagar under lovdagarna. Sen tar du resten av komp.ledigheten och till slut FL. SÅ länge du inte är FL räknas det som att du jobbar och du tjänar in din SGI.

    Skulle komp.dagarna inte räcka till eller du inte hinner tjäna in så många (kanske inga alls) så kan du göra såhär:
    jobba så länge du kan. Håll tummarna för att barnet inte kommer före jullovet!
    Ha jullov utan att ta FL. När jullovet är slut, så tar du FL från första dagen du skulle jobbat efter lovet.
    Då räknas det som att du jobbat från 1/5 - tex 10/1 = 8 månader.

    Tips: Passa på att vara lediga båda mycket i början. Även pappan får vara hemma hela första året utan att ta ut FP, precis som mamman får. Så räkna noga på hur lite pengar ni kan klara er med och prioritera tid framför pengar!
    Om du har högst SGI så kan du ta ut alla SGI-dagar ni behöver för att överleva under första året, även om pappan är hemma med er, för dina dagar är i så fall värda mer.
    När barnet fyllt 1 år behöver man fylla upp sin FL med FP och ha inkomst 5 dagar/vecka för att inte tappa sin SGI, så om tex båda jobbar 50% behöver båda ta ut 2,5 FP-dag varje vecka. Även om hans dagar är värda mindre behöver han ta ut FP för att inte tappa sin SGI, han kan dock ta ut lågnivådagar och ge dej sina SGI-dagar (utom 90 st).


    Oj, tack för all info! Sitter i telefonkö till försäkringskassan nu, för att höra deras point of view också. 


    Men smart med att jobba och ta ut komp. Absolut värt att satsa på! Sen är det ju inte jullov i den bemärkelsen inom förskolan, ledigt de röda dagarna, men svårt att garantera ledighet där emellan. Inte helt säker på hur min enhet gör än dock, inget som hunnit disuterats än :P 

  • Önskanefterbarn
    Ebo88 skrev 2019-05-01 21:38:01 följande:

    Om du har anställning från och med den 1/5 så gäller SGI från ditt nya jobb den 1/11.

    Jag har för mig att man ska jobba 6 månader för att det ska gälla, men kolla upp det på försäkringskassan så jag inte har fel.


    Tack! Så jag också förstått det :P 


    Ringer f.kassan nu så får vi se vad de säger :P Plats 123... :P 

  • Önskanefterbarn
    Leila4 skrev 2019-05-01 21:32:05 följande:

    Grattis till bebisen! :) hmm jag vet inte alls egentligen exakt men de utgår från 2018 årsinkomst :) logga in på FK och kolla hur din årsinkomst va? För vad jag vet baseras den på årsinkomsten 2018. Får själv bebis nu i Juli och då st0r det att de räknar från förra året osv osv? Kram


    Tack!


    Den är inte sådär vidare... Studerade hela 2018, även sommaren då jag tog extrakurser. 


    Så det hoppas jag inte! :P Men sitter i tfnkö så får vi se vad de säger :P 

Svar på tråden Hur mycket i föräldrapenning?